VVD


20-2-2008

CDA laat automobilist links liggen

Vandaag presenteert de VVD haar tweede CDA draaiboek met daarin 10 punten op het gebied van onder andere mobiliteit, belasting op auto's en vakantievluchten. Hieronder vindt u een volledige uitwerking van deze punten.

"Mensen dreigen het gevoel te krijgen dat de overheid hun auto als melkkoe gebruikt. Juist nu het ene plan na het andere wordt gelanceerd. Van een `slurptaks' tot hogere parkeertarieven voor vervuilende auto's. Dat moeten we niet doen."

CDA woordvoerder Ger Koopmans in het Algemeen Dagblad d.d.6 juni 2007


1. Eerst tégen de slurptaks, later vóór
In het AD stelt Koopmans namens het CDA: `Mensen dreigen het gevoel te krijgen dat de overheid hun auto als melkkoe gebruikt. Juist nu het ene plan na het andere wordt gelanceerd. Van een `slurptaks' tot hogere parkeertarieven voor vervuilende auto's'. Koopmans: `dat moeten we niet doen'.

De VVD dient vervolgens een motie in om af te zien van de BPM-verhoging en de slurptaks. Het CDA stemt tegen deze motie en keurt het Belastingplan met 500 miljoen aan belastingverhogingen voor de automobilist goed.

De VVD is tégen deze belastingverhogingen voor automobilisten. In de tegenbegroting draait de VVD alle belastingverhogingen terug.


2. Eerst vóór, dan tégen, dan vóór verhoging benzineprijzen In het regeerakkoord tekent het CDA voor verhoging van de accijnzen op brandstoffen. Later maakt het CDA zich zorgen over de hoge benzineprijzen. Het CDA stelt dat de benzineprijs 12 cent te hoog is en komt met een zevenpuntenplan om de benzineprijs te verlagen .

Even later stemt het CDA in met de in het Belastingplan 2008 aangekondigde accijns- en BTW-verhogingen op brandstoffen.

De VVD is tégen de accijns- en BTW verhogingen.


3. Eerst tégen verhoging van de dieselaccijns, later vóór Toenmalig CDA-staatssecretaris van Milieu Van Geel houdt in het debat over luchtkwaliteit een vurig pleidooi tégen verhoging van de dieselaccijns waar de linkse partijen op aandringen. Volgens Van Geel is het niet eerlijk dat de overheid eerst mensen aanmoedigt diesels te kopen omdat ze efficiënter zijn, en dan diezelfde mensen te straffen met een accijnsverhoging.

Als CDA-fractievoorzitter onder Balkenende-IV steunt Van Geel de verhoging van de dieselaccijns zoals opgenomen in het Belastingplan 2008.

De VVD is tégen verhoging van de dieselaccijns.


4. Eerst vóór differentiatie parkeertarieven, nu tégen CDA staatssecretaris van Milieu Van Geel wil de wet wijzigingen om differentatie van parkeertarieven mogelijk te maken . Schonere voertuigen worden gestimuleerd en vuilere ontmoedigd. De VVD ziet er niks in . `Praktisch onuitvoerbaar' reageren Hofstra en De Krom . Het CDA reageert enthousiast. `Prima plan', vindt Liesbeth Spies .

Het CDA is nu tégen het plan. Volgens CDA Tweede Kamerlid Koopmans is het `volstrekt onuitvoerbaar '.

De VVD is tégen differentiatie van parkeertarieven.


5. Eerst tégen een vliegtax, later vóór
In december 2006 wordt een motie aangenomen van D'66 vóór invoering een vliegtax. Het CDA stemt - evenals de VVD - tegen de motie.

In het regeerakkoord Balkenende IV wordt de invoering van een vliegtax opgenomen. CDA staatssecretaris De Jager neemt dit vervolgens op in zijn belastingplan 2008. Het CDA stemt vóór invoering van een vliegtax.

De VVD is tegen de vliegtax.


6. Vóór een snelle aanpak van wegen, maar tégen oplossingen Het CDA stemde tégen een motie van de VVD om snel te besluiten over de aanleg van de A4 Midden Delfland, eventueel via noodwetgeving . Later, naar aanleiding van de vernietiging van het tracebesluit A4 Leiden-Burgerveen, zegt het CDA dat `Eurlings desnoods met noodwetgeving moet komen om de verbreding toch snel mogelijk te maken' .

Het grootste struikelblok bij de aanleg c.q. verbreding van wegen is de regelgeving rond luchtkwaliteit. Het CDA stemt echter bij de behandeling van de wet tégen een voorstel van de VVD om deze problematiek op te lossen . Tot op de dag van vandaag weigeren het kabinet en het CDA om hier iets aan te doen. Tegelijkertijd laat minister Eurlings geen mogelijkheid onbenut om de frustrerende juridisering van de besluitvorming te hekelen .

De VVD is vóór aparte wetgeving voor wegenprojecten en vóór het vereenvoudigen van de luchtkwaliteitsregels.


7. Eerst vóór extra geld voor de N69, later tégen `Bij zijn werkbezoek aan Valkenswaard maakte CDA Tweede Kamerlid Ger Koopmans bekend dat de CDA fractie minstens de helft (Euro 70 mln.) van het benodigde geld voor de N69 beschikbaar wil stellen! Zonodig zal hij hiervoor een amendement indienen .`

Bij de behandeling van de begroting van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat komt er geen CDA amendement. Logisch, want het CDA heeft geen extra geld beschikbaar voor infrastructuur. Het CDA stemt uiteindelijk tégen een amendement van de VVD om euro 70 miljoen voor de N69 beschikbaar te stellen.

De VVD is vóór versnelde aanpak van de N69 en heeft daarvoor bij de behandeling van de begroting Verkeer en Waterstaat 70 miljoen euro beschikbaar gesteld.


8. Eerst vóór, dan tégen kilometerheffing in deze kabinetsperiode. Vaste lasten worden tóch niet afgeschaft.
CDA minister Eurlings was als kamerlid fel tégen de kilometerheffing. Als minister die de kilometerheffing moet invoeren, zijn al deze eerdere bezwaren van Eurlings als sneeuw voor de zon verdwenen. Als minister in het vierde kabinet-Balkenende is Eurlings medeverantwoordelijk voor nul euro extra investeringen in wegen, voor bezuinigingen op het openbaar vervoer en voor honderden miljoenen aan belastingverhogingen voor de automobilist. Wél is in het regeerakkoord afgesproken dat de kilometerheffing in deze kabinetsperiode onder zijn verantwoordelijkheid gefaseerd wordt ingevoerd. Het CDA geeft vervolgens aan `geen stuiver te geven voor het kabinetsplan om de kilometerheffing al in 2011 in te voeren '. Later zegt Eurlings dat invoering in deze kabinetsperiode niet haalbaar is. Weer later blijkt de heffing in 2011 alleen voor de transportsector te worden ingevoerd. Nog weer later zegt Eurlings - gesteund door het CDA - dat `zorgvuldigheid boven snelheid' moet gaan. Invoering eind 2011 zou al een `majeure' prestatie zijn . Haagse taal voor: ik zit ermee in mijn maag en geef deze hete steen liever door aan mijn opvolger. Daarmee wordt de invoering definitief op de lange baan geschoven en ruim over de verkiezingen heen getild.

De VVD vindt dat de kilometerheffing voorlopig in de ijskast moet. Het kabinet misbruikt de kilometerheffing als excuus om niets extra te investeren in wegen. De VVD ziet de kilometerheffing níet als instrument tegen files. Zonder extra investeringen, maar mét belastingverhogingen leidt de kilometerheffing tot langer in de file staan voor meer geld. Het kabinet verslikt zich bovendien in de haalbaarheid, uitvoerbaarheid en betaalbaarheid. De VVD is tégen discriminatie van de transportsector.

Afgesproken was dat de vaste lasten (aanschafbelasting - BPM, en Motorrijtuigenbelasting - MRB) bij invoering van de kilometerheffing tot nul worden teruggebracht . In het Belastingplan 2008 wordt de motorrijtuigenbelasting door CDA-staatssecretaris De Jager echter verhóógd. In het overleg over de kilometerheffing van 6 februari 2008 kondigt Eurlings aan dat de BPM niet tot nul wordt afgebouwd . De regering zegt nu bovendien dat de invoering van de kilometerheffing voor de Staat budgetneutraal moet zijn, maar niet voor de automobilist .

De VVD vindt dat, als de kilometerheffing wordt ingevoerd, automobilisten per saldo niet meer mogen betalen dan nu. De BPM moet tot nul worden afgebouwd.


9. Vóór, tégen, vóór nieuwe taxitarieven
Het CDA stemt in met het voorstel voor nieuwe taxitarieven door CDA Minister Karla Peijs. Het CDA trekt die steun, als staatssecretaris Huizinga-Heringa (ChristenUnie) de portefeuille heeft overgenomen, in . Huizinga vertraagt invoering van de nieuwe taxi-tarieven van 1 juli 2007 tot 1 november 2007. Vanwege de onvrede onder taxibedrijven over de invoering van de nieuwe taxitarieven en de aanhoudende klachten over de taxibranche dient de SP een motie in, ondersteund door het CDA. Enkele minuten voor de stemming haalt het CDA haar handtekening onder de motie vandaan. De motie heeft geen meerderheid meer. Het CDA gaat toch weer wél akkoord met de nieuwe tarieven, die nu per 1 februari 2008 worden ingevoerd.

Voor de VVD was uitstel van de nieuwe taxitarieven bespreekbaar als de staatssecretaris samen met de sector snel een plan op tafel zou leggen voor verbetering van de markt voor straattaxi's.


10. Eerst tégen ontpoldering, later vóór
Het CDA ontpopte zich als ferm tegenstander van gedwongen `ontpolderen' in Zeeland . Vruchtbare landbouwgronden worden daarbij teruggegeven aan de zee. Tijdens het debat in de Kamer diende het Zeeuwse CDA-Kamerlid Koppejan een motie in waarin het kabinet werd opgeroepen juridisch te verankeren dat er niet (gedwongen) zou worden ontpolderd. Een week later trok hij de motie in. Het CDA stemde vóór de Scheldeverdragen waarin de ontpoldering is opgenomen.

Het CDA lanceert de idee voor een `Tulp op zee' omdat er behoefte zou zijn aan nieuwe landbouwgronden, maar stemt tegelijkertijd in met het onder water zetten van goede landbouwgronden in Zeeland (ontpoldering).

De VVD is tégen gedwongen ontpoldering. De VVD is vóór kustuitbreiding in het belang van de veiligheid tegen de zee en als middel tegen verzilting (plan-Waterman).

Woensdag 20 februari 2008