20-2-2008
CDA laat automobilist links liggen
Vandaag presenteert de VVD haar tweede CDA draaiboek met daarin 10
punten op het gebied van onder andere mobiliteit, belasting op auto's
en vakantievluchten. Hieronder vindt u een volledige uitwerking van
deze punten.
"Mensen dreigen het gevoel te krijgen dat de overheid hun auto als
melkkoe gebruikt. Juist nu het ene plan na het andere wordt
gelanceerd. Van een `slurptaks' tot hogere parkeertarieven voor
vervuilende auto's. Dat moeten we niet doen."
CDA woordvoerder Ger Koopmans in het Algemeen Dagblad d.d.6 juni 2007
1. Eerst tégen de slurptaks, later vóór
In het AD stelt Koopmans namens het CDA: `Mensen dreigen het gevoel
te krijgen dat de overheid hun auto als melkkoe gebruikt. Juist nu het
ene plan na het andere wordt gelanceerd. Van een `slurptaks' tot
hogere parkeertarieven voor vervuilende auto's'. Koopmans: `dat moeten
we niet doen'.
De VVD dient vervolgens een motie in om af te zien van de
BPM-verhoging en de slurptaks. Het CDA stemt tegen deze motie en
keurt het Belastingplan met 500 miljoen aan belastingverhogingen voor
de automobilist goed.
De VVD is tégen deze belastingverhogingen voor automobilisten. In de
tegenbegroting draait de VVD alle belastingverhogingen terug.
2. Eerst vóór, dan tégen, dan vóór verhoging benzineprijzen
In het regeerakkoord tekent het CDA voor verhoging van de accijnzen op
brandstoffen. Later maakt het CDA zich zorgen over de hoge
benzineprijzen. Het CDA stelt dat de benzineprijs 12 cent te hoog is
en komt met een zevenpuntenplan om de benzineprijs te verlagen .
Even later stemt het CDA in met de in het Belastingplan 2008
aangekondigde accijns- en BTW-verhogingen op brandstoffen.
De VVD is tégen de accijns- en BTW verhogingen.
3. Eerst tégen verhoging van de dieselaccijns, later vóór
Toenmalig CDA-staatssecretaris van Milieu Van Geel houdt in het debat
over luchtkwaliteit een vurig pleidooi tégen verhoging van de
dieselaccijns waar de linkse partijen op aandringen. Volgens Van Geel
is het niet eerlijk dat de overheid eerst mensen aanmoedigt diesels te
kopen omdat ze efficiënter zijn, en dan diezelfde mensen te straffen
met een accijnsverhoging.
Als CDA-fractievoorzitter onder Balkenende-IV steunt Van Geel de
verhoging van de dieselaccijns zoals opgenomen in het Belastingplan
2008.
De VVD is tégen verhoging van de dieselaccijns.
4. Eerst vóór differentiatie parkeertarieven, nu tégen
CDA staatssecretaris van Milieu Van Geel wil de wet wijzigingen om
differentatie van parkeertarieven mogelijk te maken . Schonere
voertuigen worden gestimuleerd en vuilere ontmoedigd. De VVD ziet er
niks in . `Praktisch onuitvoerbaar' reageren Hofstra en De Krom . Het
CDA reageert enthousiast. `Prima plan', vindt Liesbeth Spies .
Het CDA is nu tégen het plan. Volgens CDA Tweede Kamerlid Koopmans is
het `volstrekt onuitvoerbaar '.
De VVD is tégen differentiatie van parkeertarieven.
5. Eerst tégen een vliegtax, later vóór
In december 2006 wordt een motie aangenomen van D'66 vóór invoering
een vliegtax. Het CDA stemt - evenals de VVD - tegen de motie.
In het regeerakkoord Balkenende IV wordt de invoering van een vliegtax
opgenomen. CDA staatssecretaris De Jager neemt dit vervolgens op in
zijn belastingplan 2008. Het CDA stemt vóór invoering van een
vliegtax.
De VVD is tegen de vliegtax.
6. Vóór een snelle aanpak van wegen, maar tégen oplossingen
Het CDA stemde tégen een motie van de VVD om snel te besluiten over de
aanleg van de A4 Midden Delfland, eventueel via noodwetgeving . Later,
naar aanleiding van de vernietiging van het tracebesluit A4
Leiden-Burgerveen, zegt het CDA dat `Eurlings desnoods met
noodwetgeving moet komen om de verbreding toch snel mogelijk te maken'
.
Het grootste struikelblok bij de aanleg c.q. verbreding van wegen is
de regelgeving rond luchtkwaliteit. Het CDA stemt echter bij de
behandeling van de wet tégen een voorstel van de VVD om deze
problematiek op te lossen . Tot op de dag van vandaag weigeren het
kabinet en het CDA om hier iets aan te doen. Tegelijkertijd laat
minister Eurlings geen mogelijkheid onbenut om de frustrerende
juridisering van de besluitvorming te hekelen .
De VVD is vóór aparte wetgeving voor wegenprojecten en vóór het
vereenvoudigen van de luchtkwaliteitsregels.
7. Eerst vóór extra geld voor de N69, later tégen
`Bij zijn werkbezoek aan Valkenswaard maakte CDA Tweede Kamerlid Ger
Koopmans bekend dat de CDA fractie minstens de helft (Euro 70 mln.)
van het benodigde geld voor de N69 beschikbaar wil stellen! Zonodig
zal hij hiervoor een amendement indienen .`
Bij de behandeling van de begroting van het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat komt er geen CDA amendement. Logisch, want het CDA heeft
geen extra geld beschikbaar voor infrastructuur. Het CDA stemt
uiteindelijk tégen een amendement van de VVD om euro 70 miljoen voor
de N69 beschikbaar te stellen.
De VVD is vóór versnelde aanpak van de N69 en heeft daarvoor bij de
behandeling van de begroting Verkeer en Waterstaat 70 miljoen euro
beschikbaar gesteld.
8. Eerst vóór, dan tégen kilometerheffing in deze kabinetsperiode.
Vaste lasten worden tóch niet afgeschaft.
CDA minister Eurlings was als kamerlid fel tégen de kilometerheffing.
Als minister die de kilometerheffing moet invoeren, zijn al deze
eerdere bezwaren van Eurlings als sneeuw voor de zon verdwenen. Als
minister in het vierde kabinet-Balkenende is Eurlings
medeverantwoordelijk voor nul euro extra investeringen in wegen, voor
bezuinigingen op het openbaar vervoer en voor honderden miljoenen aan
belastingverhogingen voor de automobilist. Wél is in het regeerakkoord
afgesproken dat de kilometerheffing in deze kabinetsperiode onder zijn
verantwoordelijkheid gefaseerd wordt ingevoerd. Het CDA geeft
vervolgens aan `geen stuiver te geven voor het kabinetsplan om de
kilometerheffing al in 2011 in te voeren '. Later zegt Eurlings dat
invoering in deze kabinetsperiode niet haalbaar is. Weer later blijkt
de heffing in 2011 alleen voor de transportsector te worden ingevoerd.
Nog weer later zegt Eurlings - gesteund door het CDA - dat
`zorgvuldigheid boven snelheid' moet gaan. Invoering eind 2011 zou al
een `majeure' prestatie zijn . Haagse taal voor: ik zit ermee in mijn
maag en geef deze hete steen liever door aan mijn opvolger. Daarmee
wordt de invoering definitief op de lange baan geschoven en ruim over
de verkiezingen heen getild.
De VVD vindt dat de kilometerheffing voorlopig in de ijskast moet. Het
kabinet misbruikt de kilometerheffing als excuus om niets extra te
investeren in wegen. De VVD ziet de kilometerheffing níet als
instrument tegen files. Zonder extra investeringen, maar mét
belastingverhogingen leidt de kilometerheffing tot langer in de file
staan voor meer geld. Het kabinet verslikt zich bovendien in de
haalbaarheid, uitvoerbaarheid en betaalbaarheid. De VVD is tégen
discriminatie van de transportsector.
Afgesproken was dat de vaste lasten (aanschafbelasting - BPM, en
Motorrijtuigenbelasting - MRB) bij invoering van de kilometerheffing
tot nul worden teruggebracht . In het Belastingplan 2008 wordt de
motorrijtuigenbelasting door CDA-staatssecretaris De Jager echter
verhóógd. In het overleg over de kilometerheffing van 6 februari 2008
kondigt Eurlings aan dat de BPM niet tot nul wordt afgebouwd . De
regering zegt nu bovendien dat de invoering van de kilometerheffing
voor de Staat budgetneutraal moet zijn, maar niet voor de automobilist
.
De VVD vindt dat, als de kilometerheffing wordt ingevoerd,
automobilisten per saldo niet meer mogen betalen dan nu. De BPM moet
tot nul worden afgebouwd.
9. Vóór, tégen, vóór nieuwe taxitarieven
Het CDA stemt in met het voorstel voor nieuwe taxitarieven door CDA
Minister Karla Peijs. Het CDA trekt die steun, als staatssecretaris
Huizinga-Heringa (ChristenUnie) de portefeuille heeft overgenomen, in
. Huizinga vertraagt invoering van de nieuwe taxi-tarieven van 1 juli
2007 tot 1 november 2007. Vanwege de onvrede onder taxibedrijven over
de invoering van de nieuwe taxitarieven en de aanhoudende klachten
over de taxibranche dient de SP een motie in, ondersteund door het
CDA. Enkele minuten voor de stemming haalt het CDA haar handtekening
onder de motie vandaan. De motie heeft geen meerderheid meer. Het CDA
gaat toch weer wél akkoord met de nieuwe tarieven, die nu per 1
februari 2008 worden ingevoerd.
Voor de VVD was uitstel van de nieuwe taxitarieven bespreekbaar als de
staatssecretaris samen met de sector snel een plan op tafel zou leggen
voor verbetering van de markt voor straattaxi's.
10. Eerst tégen ontpoldering, later vóór
Het CDA ontpopte zich als ferm tegenstander van gedwongen
`ontpolderen' in Zeeland . Vruchtbare landbouwgronden worden daarbij
teruggegeven aan de zee. Tijdens het debat in de Kamer diende het
Zeeuwse CDA-Kamerlid Koppejan een motie in waarin het kabinet werd
opgeroepen juridisch te verankeren dat er niet (gedwongen) zou worden
ontpolderd. Een week later trok hij de motie in. Het CDA stemde vóór
de Scheldeverdragen waarin de ontpoldering is opgenomen.
Het CDA lanceert de idee voor een `Tulp op zee' omdat er behoefte zou
zijn aan nieuwe landbouwgronden, maar stemt tegelijkertijd in met het
onder water zetten van goede landbouwgronden in Zeeland
(ontpoldering).
De VVD is tégen gedwongen ontpoldering. De VVD is vóór kustuitbreiding
in het belang van de veiligheid tegen de zee en als middel tegen
verzilting (plan-Waterman).
Woensdag 20 februari 2008
VVD