EUclaim spant proces tegen Martinair aan
20/02/2008 09:40
EUClaim B.V.
EUclaim heeft besloten om namens 37 passagiers, die de afgelopen zomer geconfronteerd werden met een vertraging van meer dan 24 uur op vlucht MP815 van Amsterdam-Calgary-Amsterdam, een dagvaarding met een eis tot schadeloosstelling van EUR600 per passagier bij de rechtbank in te dienen.
Op 19 september 2007 heeft de Rechtbank in Haarlem in een soortgelijk geval dat in 2006 plaatsvond in het voordeel van Martinair beslist. Echter, vlucht MP815 staat niet op zich zelf. Gedurende de zomerperiode heeft EUclaim klachten ontvangen over meer dan 21 gelijksoortige incidenten welke door Martinair werden uitgevoerd. Een ruwe schatting geeft aan dat meer dan 5000 passagiers het slachtoffer zijn geweest van vertragingen welke meer dan 24 uur beliepen. Aangezien het vrijwel allemaal long haul vluchten betrof, waar een schadeloosstelling van EUR600 per passagier van toepassing is, kan een beslissing in het gelijk van EUclaim grote gevolgen hebben. Indien ook overige betrokken passagiers een schadeloosstelling eisen kan dit leiden tot een schadepost van meer dan EUR3 miljoen.
EUclaim zal aantonen dat dit geen individuele incidenten waren maar dat er van een zich herhalend patroon met aantoonbare oorzaken sprake was. EUclaim zal verder bij de rechter aanvoeren dat dit het gevolg was van een overladen schema dat onmogelijk met de bestaande vloot, in combinatie met Martinair's historische (slechte) punctualiteit, kon worden uitgevoerd. Martinair heeft bewust het risico van langdurige vertragingen genomen. Uitspraken van Martinair met betrekking tot het krappe schema dat afgelopen zomer gehanteerd werd zullen hierbij nadrukkelijk meegenomen worden.
Martinair heeft ondertussen haar schema aangepast en presteert op dit moment aanmerkelijk beter. Indien deze beslissing eerder genomen was zouden duizenden passagiers op tijd op hun bestemming aangekomen zijn. Ernstig vertraagde passagiers missen afspraken, verplichtingen en mogelijk inkomsten. Deze passagiers lijden dus schade. Het is juist om dit soort incidenten te voorkomen die de Europese Commissie heeft doen besluiten verordening 261/2004 af te kondigen.
Martinair stelt dat betreffende vluchten gewoon zijn uitgevoerd en dus niet onder de verordening vallen. EUclaim zal onderbouwen dat een vluchtnummer een combinatie is van een specifiek nummer dat de route bepaald in combinatie met een specifieke datum. Alleen een vluchtnummer sec kan dan ook geen specifieke vlucht definiëren. Immers, passagiers kwamen met Martinair overeen op welke dag gevlogen zou worden. Op betreffende dagen had Martinair gewoonweg geen vliegtuigen beschikbaar. In de meeste gevallen was dit enkele dagen voor de "vertraging" bekend en had Martinair maatregelen moeten treffen. In plaats daarvan werd er een economische keuze gemaakt welke vluchten wel en welke vluchten niet zouden worden uitgevoerd. Van vertraging is dus geen sprake. Vluchten gepland voor een bepaalde datum zijn domweg geannuleerd.
Martinair heeft, na goed overleg met EUclaim, aangegeven niet te willen schikken en zich derhalve te gaan verweren.