PERSBERICHT
"Berekening reizigersaantallen gebaseerd op verouderde cijfers"
PvdA ziet wel nog kansen voor snelle busbaan Zandvoort-Schiphol
De PvdA Noord-Holland is het oneens met de conclusie van Gedeputeerde Staten dat een snelle busverbinding tussen Zandvoort en Schiphol niet mogelijk zou zijn. Volgens de PvdA zijn berekeningen over het verwachte aantal reizigers voor deze verbinding gebaseerd op verouderde cijfers. De PvdA ziet daarom wel degelijk nog kansen, en wil dat er verder onderzoek wordt gedaan. Dat zei PvdA-statenlid Gohdar Massom maandag 18 februari in de commissie Wegen, Verkeer en Vervoer.
Op initiatief van de PvdA-fractie is vorig jaar met steun van alle fracties in Provinciale Staten een motie aangenomen voor een haalbaarheidsonderzoek naar een hoogwaardige busverbinding tussen Zandvoort en Schiphol via Heemstede en Hoofddorp. In opdracht van Gedeputeerde Staten heeft het onderzoeksbureau DHV het rapport 'Snel busvervoer tussen Zandvoort en Schiphol' opgesteld. Snel na het verschijnen van het rapport hebben Gedeputeerde Staten de conclusie getrokken dat een vrijliggende busbaan tussen Zandvoort en Schiphol niet haalbaar is. En daarmee zou er ook geen basis zijn voor een nieuwe snelle buslijn op deze route. De belangrijke conclusie van het rapport is dat de voorspelde extra reizigersaantallen onvoldoende zouden zijn om deze buslijn haalbaar te maken.
Volgens de PvdA zijn de berekeningen van reizigersaantallen gebaseerd op verouderde cijfers. PvdA-statenlid Gohdar Massom: "Ze zijn gebaseerd op groeiprognoses uit 2002. De feitelijke groeicijfers van bijvoorbeeld de Zuidtangent laten echter zien dat deze prognoses te laag zijn. Bovendien houdt het rapport geen rekening met de groei van het aantal reizigers in het openbaar vervoer als gevolg van de invoering van de kilometerbeprijzing". De PvdA wil dan ook dat de gevolgen van de kilometerbeprijzing per 2012 in de berekeningen worden meegenomen.
Gedeputeerde Cornelis Mooij kwam de PvdA tijdens de commissievergadering deels tegemoet met twee belangrijke toezeggingen. Ten eerste zal hij een vervolgstudie doen naar een nieuwe oost-west busverbinding ten zuiden van Haarlem (tussen Heemstede en Hoofddorp). Ten tweede zal hij de in het rapport voorgestelde verbeteringen van doorstromingsmaatregelen uitvoeren. In het rapport staat dat er met een investering van 150.000 duizend euro een rijtijdwinst van 3 minuten geboekt kan worden in het traject van lijn 140 tussen Cruquius en Hoofddorp. Gedeputeerde Mooij gaat deze doorstromingmaatregelen alsnog uitvoeren.
*** EINDE PERSBERICHT ***
Provincie Noord-Holland