Ingezonden persbericht
KPN voor de rechter door verlenen van onrechtmatige kortingen
BT, Colt, Atlantic, Verizon, Priority en Tele2 vorderen schadevergoeding
Amsterdam, 20 februari 2008. BT, Colt, Atlantic, Verizon, Priority en Tele2 hebben KPN gedagvaard voor het verlenen van discriminerende en onrechtmatige kortingen aan bepaalde grootzakelijke afnemers via haar dochter SNT in de periode 2003 - 2005. De zaak dient voor het eerst op 20 februari 2008. In de telecomregelgeving is vastgelegd dat KPN niet willekeurig kortingen mag verstrekken. De marktpartijen zijn van mening dat de kortingen die KPN verleende onder meer onrechtmatig zijn omdat KPN deze alleen heeft verstrekt aan enkele bedrijven, terwijl andere bedrijven deze kortingen niet kregen. Door het aanbieden van discriminerende en onrechtmatige kortingen aan bedrijven die bijvoorbeeld op het punt stonden over te stappen naar een andere dienstverlener, heeft KPN bovendien naar de mening van marktpartijen de marktwerking ondermijnd.
KPN weigert schadevergoeding te betalen
De OPTA heeft uitgerekend dat KPN door het verlenen van deze kortingen een omzet heeft binnengehaald van ca. E 9 miljoen. De OPTA heeft daarvoor een boete aan KPN opgelegd van
E 360.000. KPN heeft erkend dat het in strijd met de telecomregelgeving heeft gehandeld, maar weigert wel een schadevergoeding te betalen aan de marktpartijen voor de misgelopen omzet.
Boete is niet in verhouding
Bovendien staat de boete van E 360.000 niet in verhouding tot de behaalde omzet van E 9 miljoen. De marktpartijen zijn van mening dat KPN door deze lage boete niet aangespoord wordt om in de toekomst niet langer deze discriminerende en onrechtmatige kortingen toe te kennen. Via een civiele procedure wordt daarom schadevergoeding in de vorm van winstafdracht geëist.
Stichting ter incasso
Naast de marktpartijen treedt tevens een Stichting op die als doel heeft de incasso van vorderingen op KPN wegens onrechtmatig verleende kortingen. Ook heeft de stichting als doel het bestrijden en het voorkomen van oneerlijke concurrentie door KPN door het onrechtmatig verlenen van kortingen.
KPN frustreert marktwerking
De procedure tegen KPN staat niet op zichzelf. OPTA heeft in de afgelopen jaren in ieder geval 5 boetes opgelegd aan KPN wegens het verlenen van discriminerende en onrechtmatige kortingen. KPN blijft echter hardleers. Op dit moment loopt er opnieuw een onderzoek van de OPTA naar vermeende toegekende discriminerende en onrechtmatige kortingen. In 2005 heeft KPN onder druk van OPTA in één van de eerste zaken naast de betaling van de opgelegde boete tevens een schadevergoeding betaald aan marktpartijen. In alle andere gevallen is dat niet gebeurd. KPN heeft naar het oordeel van marktpartijen door herhaalde grootschalige overtredingen van de telecomregelgeving grote omzetten en winsten behaald en haar concurrenten schade berokkend. KPN heeft naar het oordeel van marktpartijen bovendien de marktwerking gefrustreerd. De marktpartijen en de Stichting zien zich daarom genoodzaakt om nu in een civiele procedure vergoeding van de door KPN veroorzaakte schade te vorderen.
Voor verdere informatie of vragen kan contact opgenomen worden met Marjolein Geus advocaat/partner bij Bird & Bird, tel. 070 - 353 88 00 of per e-mail marjolein.geus@twobirds.com
Tel: +31 (0)70 353 8802
Mob: +31 (0)6 5324 4658
Fax: +31 (0)70 353 8892
Van Alkemadelaan 700
2597 AW The Hague
P.O. Box 30311
2500 GH The Hague
The Netherlands
---- --