persbericht
Heineken N.V. rapporteert sterke autonome nettowinstgroei van 23%
over 2007
Amsterdam, 20 februari 2008 - Heineken N.V. heeft vandaag een autonome
nettowinstgroei van 23% over 2007 bekendgemaakt. Dit resultaat is in lijn met de
winstverwachting die Heineken in augustus 2007 heeft gepubliceerd.
De nettowinst (beia) over 2007 bedroeg EUR 1.119 miljoen en de EBIT (beia) is
autonoom met 20% tot EUR 1.846 miljoen gegroeid. Vrijwel alle regio's wisten
opnieuw alle kerncijfers te verbeteren.
Op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van april 2008 zal Heineken
voorstellen het dividend over 2007 met 17% te verhogen tot EUR 0,70 per aandeel
(2006: EUR 0,60).
Heineken verwacht over 2008 opnieuw een positieve autonome nettowinstgroei als
gevolg van de verschuiving naar premium bier, de toenemende vraag van consumenten
naar de merken van Heineken, hogere verkoopprijzen en de voortdurende aandacht
voor kostenbeheersing.
Kerncijfers1
Autonome
2007 2006 Mutatie
groei
(miljoen hl) (miljoen hl)
Groep biervolume 139,2 131,9 5,5% 4,7%
Geconsolideerd biervolume 119,8 111,9 7,1% 6,5%
(miljoen EUR) (miljoen EUR)
Opbrengsten 12.564 11.829 6,2% 7,3%
EBIT 1.528 1.832 -16,6% -
EBIT (beia) 1.846 1.569 17,6% 20,0%
Nettowinst 807 1.211 -33,4% -
Nettowinst (beia) 1.119 930 20,4% 22,6%
(EUR) (EUR)
Verwaterde winst per
aandeel 1,65 2,47 -33,4%
Verwaterde winst per
aandeel (beia) 2,28 1,90 20,4%
1 Raadpleeg de woordenlijst aan het einde van het persbericht voor een toelichting op de gebruikte
terminologie
www.heinekeninternational.com 1 van 7
Postbus 28, 1000 AA Amsterdam, Nederland
Tweede Weteringplantsoen 21, 1017 ZD Amsterdam
Heineken N.V. Gevestigd te Amsterdam Handelsregister Amsterdam nr. 33011433
persbericht
· Autonome winstgroei op recordhoogte: De nettowinst (beia) steeg autonoom
met 22,6%, met name door een autonome stijging van EBIT (beia) met 20%. De
gerapporteerde nettowinst was 33% lager als gevolg van netto bijzondere lasten
van EUR 301 miljoen, vergeleken met EUR 291 miljoen netto bijzondere baten
in 2006.
· Sterke opbrengsten en volumegroei: De opbrengsten stegen met 6,2%. De
opbrengsten stegen autonoom met 7,3%, dankzij een sterke autonome
volumegroei en een positieve prijs- en verkoopmix. Valutakoersschommelingen
hadden een negatief effect op de opbrengsten. Het geconsolideerde biervolume
groeide met 7,1% naar 119,8 miljoen hectoliter. Deze groei was voor 6,5%
autonoom en voor 0,6% het gevolg van acquisities die voor het eerst
geconsolideerd zijn. Het groep biervolume groeide met 5,5% naar 139,2 miljoen
hectoliter.
· Marktaandeel van het Heineken merk groeit: Het volume van het Heineken
merk in het internationale premiumsegment steeg met 10% tot 24,7 miljoen
hectoliter. Het marktaandeel van het merk in dit segment nam toe. In alle regio's
was de volumegroei aanzienlijk.
· Volume verkocht via innovatieve biersystemen gegroeid met 80%:
Innovaties in tapbiersystemen droegen met meer dan 1,2 miljoen hectoliter bij
aan de volumegroei van het Heineken merk en andere merken. Ook droeg dit
volume bij aan een verbeterde verkoopmix. Wereldwijd zijn er meer dan 10
miljoen 5-liter fusten van Tapvat verkocht.
· Kostenbesparingen met Fit2Fight gerealiseerd: De ratio van F2F vaste
kosten is verder verbeterd van 33,1% in 2006 tot 30,7% in 2007. In 2007 heeft
Heineken verdere bruto kostenbesparingen van EUR 191 miljoen behaald. Van
de geplande totale besparingen over het driejarige programma is nu 68%
gerealiseerd, en ligt daarmee voor op het schema.
Verklaring van de CEO
Jean-François van Boxmeer, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van Heineken
N.V. merkte op:
"2007 was een uitstekend jaar. We hebben onze plannen sneller, doeltreffend en met
meer focus op onze topprioriteiten uitgevoerd.
Hierdoor is de autonome nettowinst met 23%, de omzet met meer dan 7%, de volumes
met ruim 6% en het Heineken merk met 10% gegroeid. Bovendien hebben we zoals
toegezegd, EUR 191 miljoen aan jaarlijkse bruto kostenbesparingen gerealiseerd. Dit is
allemaal bereikt door een strakkere organisatie en een effectievere
besluitvormingscultuur waarin verantwoordelijkheden scherper gedefinieerd zijn. Met
de voorgenomen acquisitie van Scottish & Newcastle zullen we onze wereldwijde
www.heinekeninternational.com 2 van 7
Postbus 28, 1000 AA Amsterdam, Nederland
Tweede Weteringplantsoen 21, 1017 ZD Amsterdam
Heineken N.V. Gevestigd te Amsterdam Handelsregister Amsterdam nr. 33011433
persbericht
positie versterken, bouwen we onze leiderschapspositie in Europa verder uit en worden
nieuwe posities verkregen voor verdere winstgroei.
In 2008 richten we ons op het realiseren van de kansen die we voor onszelf gecreëerd
hebben en op het wederom realiseren van positieve groei. Ik heb er alle vertrouwen in
dat we, ondanks uitdagingen zoals stijgende inkoopprijzen van grondstoffen en
verpakkingsmaterialen en onzekere economische vooruitzichten in enkele regio's,
opnieuw sterk en concurrerend genoeg zullen zijn om positieve groei te realiseren."
Winstverwachting voor 2008
Voor 2008 verwacht Heineken dat een verbeterde verkoopmix, hogere verkoopprijzen,
hogere biervolumes en vaste kostenbesparingen opnieuw zullen leiden tot een positieve
autonome nettowinstgroei. Het internationale premiumsegment zal wederom sneller
groeien dan de totale biermarkt en het Heineken merk zal van deze trend profiteren. In
het derde en laatste jaar van het F2F kostenbesparingsprogramma wordt naar
verwachting circa EUR 150 miljoen aan bruto kostenbesparingen gerealiseerd,
waarmee het begin 2006 aangekondigde programma volledig zal zijn uitgevoerd.
Als gevolg van de wereldwijde prijsinflatie van grondstoffen en verpakkingsmaterialen,
verwacht Heineken dat de inkoopprijzen voor haar grondstoffen en
verpakkingsmaterialen met 15% zullen stijgen. Heineken verwacht de effecten van de
gestegen inkoopkosten voor grondstoffen, verpakkingsmaterialen en energie in de
meeste afzetmarkten volledig te kunnen doorberekenen. Gezien de onzekerheden rond
wereldwijd stijgende consumentenprijzen als gevolg van de stijgende inkoopkosten en
de onzekerheden rond de mogelijke effecten van afzwakking van de economie op de
consumptieve uitgaven en de bierconsumptie, is het te vroeg om een betrouwbare
volumeschatting voor 2008 te maken.
Heineken verwacht dat de investeringen in grond, gebouwen en machines in 2008
zullen uitkomen op ongeveer EUR 1,2 miljard. Een deel van deze investering heeft
betrekking op de capaciteitsuitbreiding en de bouw van nieuwe brouwerijen in Centraal
en Oost Europa, Azië en Afrika. De investeringen zullen voornamelijk gefinancierd
worden uit de kasstroom.
De totale herstructureringskosten in het kader van het Fit2Fight
kostenbesparingsprogramma zullen naar verwachting ongeveer EUR 225 miljoen
bedragen, waarvan circa EUR 75 miljoen betrekking heeft op 2008. Als gevolg van
kostenreductieprogramma's zal de autonome neerwaartse trend van het aantal
medewerkers doorgaan.
Indien het bod op Scottish & Newcastle met succes wordt afgerond, zullen de
verkregen activa voor het eerst worden geconsolideerd vanaf de transactiedatum.
www.heinekeninternational.com 3 van 7
Postbus 28, 1000 AA Amsterdam, Nederland
Tweede Weteringplantsoen 21, 1017 ZD Amsterdam
Heineken N.V. Gevestigd te Amsterdam Handelsregister Amsterdam nr. 33011433
persbericht
Voorgenomen acquisitie van activa van Scottish & Newcastle plc
Op 25 januari 2008 maakten Sunrise Acquisitions Limited (een nieuw opgerichte joint
venture van Heineken N.V. en Carlsberg A/S) en Scottish & Newcastle plc (S&N)
bekend dat er overeenstemming was bereikt over de voorwaarden voor een aanbevolen
bod in contanten van 800 pence per aandeel S&N. Het is de bedoeling de acquisitie te
effectueren middels een gerechtelijke goedkeuring voorzien van een 'scheme of
arrangement'.
Na de afronding van de acquisitie, die naar verwachting in het tweede kwartaal van
2008 plaats zal vinden, zal de deelneming van S&N in Baltic Beverages Holding AB
(BBH), alsmede de operaties van S&N in Frankrijk, Griekenland, China en Vietnam in
handen komen van Carlsberg. Heineken zal de overige operaties verkrijgen, met name
in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, Portugal, Finland, België, de Verenigde Staten
en India.
Voor Heineken is de voorgenomen acquisitie een belangrijke strategische stap,
waarmee stevige fundamenten voor verdere groei worden gelegd. Verwacht wordt dat
de acquisitie Heineken in Groot-Brittannië en andere landen toegang verschaft tot
uitgebreide distributienetwerken en merken aan de portfolio toevoegt. Dit zal de groei
van Heineken als premiummerk stimuleren. In West-Europa, waar Heineken elk jaar
opnieuw de winstgevendheid heeft weten te verhogen, krijgt Heineken in meerdere
stabiele en winstgevende markten leidende posities in handen: de nummer 1 in het
Verenigd Koninkrijk en de nummer 2 in Portugal, Ierland, Finland en België. Door de
acquisitie wordt de merkenportfolio van Heineken bovendien verder verrijkt met
aantrekkelijke merken waaronder Newcastle Brown Ale, Foster's, John Smith's Bitter
en Strongbow cider.
Voor Heineken bedraagt de waarde van het bod op de betrokken activa EUR 6,1
miljard. De acquisitie wordt volledig gefinancierd met leningen, die zijn gecommitteerd
door de betrokken banken.
Op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 17 april 2008 zal de acquisitie
ter goedkeuring worden voorgelegd aan de aandeelhouders van respectievelijk
Heineken N.V. en Heineken Holding N.V. De meerderheidsaandeelhouder van
Heineken N.V. en Heineken Holding N.V. heeft onherroepelijke toezeggingen
afgegeven om voor de transactie te stemmen. De transactie vereist tevens naast een
gerechtelijke goedkeuring de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten en de
aandeelhouders van S&N.
Voorstel voor dividenduitkering
De Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 17 april 2008 zal worden gevraagd
goedkeuring te verlenen aan de uitkering van een verhoogd contantdividend van EUR
0,70 per aandeel van EUR 1,60 nominaal (2006: EUR 0,60). Dit komt neer op een
dividenduitkering van 30,5% van de nettowinst, voor bijzondere posten en afschrijving
van merken, hetgeen in lijn is met het dividendbeleid van Heineken. Aangezien op 20
www.heinekeninternational.com 4 van 7
Postbus 28, 1000 AA Amsterdam, Nederland
Tweede Weteringplantsoen 21, 1017 ZD Amsterdam
Heineken N.V. Gevestigd te Amsterdam Handelsregister Amsterdam nr. 33011433
persbericht
september 2007 een interimdividend is uitgekeerd van EUR 0,24 per aandeel, bedraagt
het slotdividend EUR 0,46 per aandeel, waarop 15% Nederlandse dividendbelasting
wordt ingehouden. De aandelen Heineken worden op 21 april 2008 ex-dividend
genoteerd.
Persinformatie
Véronique Schyns
Telefoon: 020 5239 355
veronique.schyns@heineken.com
Beleggers- en analisteninformatie
Jan van de Merbel
Telefoon: 020 5239 591
investors@heineken.com
De persconferentie om 9:00 CET en de analystenpresentatie om 15:00 CET zijn
vandaag live te volgen via www.heinekeninternational.com/webcast. De presentaties
zijn na afloop via de website te downloaden.
Heineken N.V.