Belgisch Inst. post & telco
BELGISCH INSTITUUT VOOR POSTDIENSTEN EN
TELECOMMUNICATIE
BESLUIT VAN DE RAAD VAN HET BIPT VAN 20 FEBRUARI 2008
BETREFFENDE DE INTERCONNECTIETARIEVEN VOOR 2008 VAN BELGACOM
VOOR DE TOEGANG TOT DE DIENSTEN MET TOEGEVOEGDE
WAARDE VAN DE ANDERE OPERATOREN
BIPT Ellipse Building Gebouw C Koning Albert II-laan 35 1030 Brussel
Tel. 02 226 88 88 Fax: 02 226 88 77 http://www.bipt.be
Inhoudsopgave
1 Doel ............................................................................................................................................................... 3
2 Retroacta ...................................................................................................................................................... 3
3 Juridische basis ........................................................................................................................................... 3
4 standpunt van Belgacom............................................................................................................................ 4
5 Analyse van het BIPT en motivering ........................................................................................................ 4
5.1 OPROEPEN NAAR 078-NUMMERS.....................................................................................................................4
5.2 OPROEPEN NAAR VAS-NUMMERS....................................................................................................................4
6 Resultaten..................................................................................................................................................... 6
6.1 SERVICE ACCESS RATES VOOR OPROEPEN NAAR DE NUMMERS VAN DE 0800-REEKS........................6
6.2 SERVICE ACCESS RATES VOOR OPROEPEN NAAR DE NUMMERREEKSEN ZONDER FLEXIBELE
TARIFERING ..................................................................................................................................................................7
6.3 SERVICE ACCESS RATES VOOR OPROEPEN NAAR DE NUMMERREEKSEN MET FLEXIBELE
TARIFERING ..................................................................................................................................................................8
7 Besluit............................................................................................................................................................ 9
8 Beroepsmogelijkheden............................................................................................................................... 9
Bijlage: Motiveringsdocument ter attentie van Belgacom....................................................................... 10
---
1 DOEL
Dit besluit legt, na verificatie van de onderliggende kosten van Belgacom in verband met de
verplichting die op die operator rust om zijn interconnectietarieven te baseren op de kosten, de
tarieven vast die met ingang van 1 april 2008 van toepassing zullen zijn voor de dienst inzake toegang
tot de VAS-nummers (Value Added Services) van de andere operatoren.
2 RETROACTA
Er is een aantal keren informatie uitgewisseld tussen het BIPT, zijn consultant Van Dijk Management
Consultants en Belgacom om het kostenmodel waarop de interconnectietarieven zijn gebaseerd, bij te
werken.
Op 21 september 2007 heeft het hof van beroep van Brussel een arrest gewezen over een
voorziening die Belgacom had ingesteld tegen het besluit van de Raad van het BIPT van 18 mei 2004
met betrekking tot de tarieven voor het jaar 2004 voor de toegangsdienst tot nummers van diensten
met een toegevoegde waarde van andere operatoren.
Op 18 december 2007 heeft Belgacom een nieuwe tariefstructuur meegedeeld voor oproepen naar
VAS-nummers. Belgacom bepaalde dat de nieuwe retailtarieven ingaan op 1 april 2008, namelijk op
hetzelfde ogenblik als sommige bepalingen van het besluit van 27 april 2007 betreffende het beheer
van de nationale nummeringsruimte en de toewijzing en de intrekking van gebruiksrechten voor
nummers.
Een ontwerpbesluit is voor openbare raadpleging voorgelegd op 18 december 2007. In dat
ontwerpbesluit werd geen rekening gehouden met de retailtarieven die in werking moeten treden op 1
april 2008.
Op 22 januari 2008 heeft Belgacom een voorstel voorgelegd voor wholesale-prijzen voor de
toegangsdienst tot de VAS-nummers van de andere operatoren. Dat voorstel hield rekening met
enerzijds de kostenelementen die al aan het BIPT1 waren voorgelegd en anderzijds de retailtarieven
die in werking moeten treden op 1 april 2008.
3 JURIDISCHE BASIS
Op 11 augustus 2006 heeft de Raad van het BIPT een besluit aangenomen betreffende de retail- en
de wholesale-markt voor vaste telefonie. In dit besluit werd Belgacom geïdentificeerd als een operator
met een sterke machtspositie op de volgende markt:
- Markt 8: gespreksopbouw op het openbare telefoonnet op een vaste locatie (met inbegrip van
gespreksopbouw voor de toegang tot de diensten met toegevoegde waarde, zie blz. 125 van het
besluit van 11 augustus 2006).
Wegens deze sterke machtspositie werden aan Belgacom onder andere correctiemaatregelen
opgelegd inzake controle op de wholesale-prijzen:
- Analyse van markt 8 (bladzijde 166 van het besluit van 11 augustus 2006):
De tarieven die Belgacom aan de alternatieve operatoren factureert voor de levering van
verrichtingen inzake toegang en interconnectie die nodig is voor de gespreksopbouw op het
openbare telefoonnet op een vaste locatie, inclusief de bijkomende diensten (collocatie,
interconnectieverbindingen), moeten op de kosten gebaseerd zijn. Het BIPT zal blijven
gebruikmaken van een kostenmodel van het top-down type, dat eventueel nog kan worden
verzoend met een bottom-up model. Conform artikel 62, §2, tweede lid, moet het BIPT
"rekening houden met de kosten verbonden aan efficiënte dienstverlening, met inbegrip van
een redelijk investeringsrendement".
1 Elementen die als basis dienden voor het ontwerpbesluit dat ter consultatie is voorgelegd.
---
4 STANDPUNT VAN BELGACOM
Het aanvankelijke voorstel van Belgacom bestond uit een algemene stabilisering van de BRIO-
tarieven, waaronder ook de tarieven voor de toegang tot de diensten met toegevoegde waarde van de
andere operatoren. Zo niet, wenste Belgacom dat de algemene methode voor het bepalen van de
tarieven op de volgende punten zou worden gewijzigd:
- de opheffing van de compensatie die wordt gehanteerd tussen de marge op de 078-oproepen
enerzijds en anderzijds de Service Access Rates van de andere nummerreeksen;
- het meerekenen van een kostprijs inzake "LEX charging", die tot op heden door het model buiten
beschouwing was gelaten.
5 ANALYSE VAN HET BIPT EN MOTIVERING
5.1 OPROEPEN NAAR 078-NUMMERS
Als gevolg van een arrest van het hof van beroep van Brussel van 21 september 2007 was een
wijziging van de gevolgde methodologische benadering noodzakelijk geworden wat de oproepen naar
078-nummers betreft. In het verleden werd op vraag van Belgacom steeds een marge toegepast op
deze 078-nummers, wat betekent dat de interne kosten van Belgacom verhoogd werden met een
bepaald bedrag, om zo de SAR te verlagen. Deze ingreep gebeurde om een migratie van
geografische nummers naar 078-nummers tegen te gaan. Immers, bij een oproep naar een
geografisch nummer vanop het Belgacomnetwerk naar het netwerk van de OLO zou de OLO enkel
het overeenkomstige terminatingtarief innen, terwijl bij een oproep vanaf het Belgacomnetwerk naar
een 078-nummer van de OLO, de OLO de (veel hogere) SAR zou innen, wat de aantrekkelijkheid van
deze nummers vergroot. Deze mogelijke migratie van geografische nummers naar 078-nummers is
niet gewenst, en vormde om die reden aanleiding tot de toevoeging van een marge, om zo het
verschil tussen een geografische oproep en een 078-oproep voor de OLO te minimaliseren.
Het BIPT was echter van mening dat deze marge zorgde voor een overrecuperatie van kosten door
Belgacom. Om die reden werd de voorbije jaren een compensatie ingevoerd voor deze
overrecuperatie door een onderrecuperatie op de andere VAS-nummers, wat erop neerkwam dat de
interne kosten van Belgacom voor deze nummers verlaagd werden om zo globaal tot een break-
evensituatie te komen.
Het arrest waarvan hierboven sprake, geeft Belgacom gelijk in zijn protest tegen deze compensatie.
Een van de argumenten daarbij is dat de 078-nummers en andere VAS-nummers niet beschouwd
mogen worden als deel uitmakende van dezelfde markt. Verder is het hof van mening dat oproepen
naar 078-nummers geassimileerd dienen te worden met die naar geografische nummers, en dit omdat
er geen verschil is in retailtarief, in taken die Belgacom dient uit te voeren en in taken die de OLO
dient uit te voeren en omdat er geen toegevoegde waarde voor de oproeper is.
De interconnectietarieven die gelden voor oproepen naar 078-nummers zullen het voorwerp uitmaken
van een afzonderlijk besluit, na een openbare raadpleging. In afwachting van dat besluit blijven de
tarieven van kracht die vermeld zijn in het referentie-interconnectieaanbod van Belgacom.
5.2 OPROEPEN NAAR VAS-NUMMERS
De algemene methode die werd gevolgd voor het bepalen van de VAS-tarieven (waarvan de 078-
nummers voortaan uitgesloten zijn) stemt overeen met die welke beschreven is in de beschrijving van
het kostenmodel die gepubliceerd is op de website www.bipt.be, onder voorbehoud van de wijzigingen
die verder aan bod komen.
Het gaat om een retail-minusmethode: de "SAR"-tarieven2, bedragen die aan de alternatieve
operatoren moeten worden betaald (aan Belgacom in het geval van oproepen naar 0800), worden
2 Service Access Rates.
---
berekend uitgaande van de retailtarieven van Belgacom voor de oproepen naar de diensten met
toegevoegde waarde.
De volgende elementen komen in mindering van de retailtarieven:
Elementen afgetrokken van het component "set- Elementen afgetrokken van het component
up" in het retailtarief "duration" in het retailtarief
kosten voor facturering en dubieuze debiteuren kosten voor facturering en dubieuze debiteuren
collectingkosten collectingkosten
kosten van het IN-platform kosten van LEX charging
commerciële kosten
Dezelfde principes zijn toegepast op de nieuwe nummerreeksen die beschikbaar zijn gemaakt via het
koninklijk besluit van 27 april 2007: 0904, 0906 en 0907.
Het arrest van het hof van beroep wat de 078-nummers betreft (zie vorig deel) heeft gevolgen voor de
tarieven voor toegang tot de andere nummerreeksen, hoofdzakelijk door het feit dat er voortaan geen
compensatie meer is tussen de marge op de 078-oproepen en de tarieven voor toegang tot die
andere nummerreeksen.
De voornaamste elementen waaraan bij de update van het top-down model aandacht is besteed met
het oog op de verificatie van de tarieven voor 2007 zijn de volgende:
- Kosten voor IN query:
Er is een toename van de kosten per oproep ten opzichte van vorig jaar, wat ceteris paribus voor
een substantieel lagere SAR zou zorgen. De evolutie van de kosten is vooral te wijten aan een
sterkere stijging van de totale kosten dan van het trafiekvolume. Zowel de CAPEX-kosten als de
OPEX-kosten zijn gestegen.
Verder kan ook worden opgemerkt dat de correctiefactor "OLO/BGC IN use" net zoals vorig jaar
licht stijgt. De correctiefactor houdt rekening met het feit dat een oproep van Belgacom naar
Belgacom gemiddeld meer gebruikmaakt van het IN-platform dan andere soorten oproepen.
- Kosten van LEX charging:
Bij het communiceren van de update van de parameters relevant voor het model 2007, heeft
Belgacom opgemerkt dat de kosten van LEX charging met betrekking tot VAS op dit ogenblik
nergens in rekening worden genomen door het BIPT in zijn model. Immers, enkel de kosten voor
LEX charging m.b.t. BRIO-interconnectieverkeer (terminating en collecting) worden door het BIPT
in rekening genomen bij de bepaling van de ATAP3-tarieven.
Voor een VAS-oproep vanop het netwerk van Belgacom naar het netwerk van de OLO, werd in
het verleden als netwerkkosten van Belgacom de prijs voor een collectingoproep in rekening
genomen, aangezien het netwerkgedeelte dat gebruikt wordt bij beide gelijk is4. Aangezien deze
VAS-oproepen binnen het O.I.T.-verkeer vallen, neemt de OLO de kosten van de ATAP en IC-link
voor zijn rekening. Deze dienen dus niet in mindering van het retailtarief gebracht te worden. Aan
het O.I.T.-verkeer zijn eveneens kosten voor ticketing verbonden, te betalen door de OLO. In het
geval van de VAS-diensten betreft dit meer bepaald kosten voor LEX-charging. Tot nog toe werd
bij de bepaling van de LEX-chargingkosten die in de ATAP worden verrekend, enkel rekening
gehouden met het terminating- en collectingverkeer. De LEX-chargingkosten voor oproepen naar
niet-geografische nummers zullen bijgevolg als bijkomende term in mindering gebracht worden bij
de vaststelling van de SAR. Het toevoegen van deze kostencomponent zorgt voor een lagere
SAR.
3 Access to an Access Point.
4 Merk op dat hierbij abstractie wordt gemaakt van de kosten van het IN-platform, die niet relevant zijn
in deze specifieke discussie.
---
- Retailkosten:
De totale retailkosten voor 090X/077 zijn ten opzichte van BRIO 2006 gestegen. Voor
0800/070/078 lijkt er zich een daling voor te doen, maar dit is slechts omdat voor BRIO 2007
abstractie wordt gemaakt van de retailkosten voor 078. Belgacom heeft uitleg verschaft voor de
kostencategorieën waar de sterkste stijgingen zijn waargenomen.
De retailkostprijs per minuut blijft stabiel of stijgt volgens de nummerreeksen en dat afhankelijk
van de gecombineerde impact van de ontwikkeling van de totale kosten en van de ontwikkeling
van de volumes (die naargelang van het geval het effect van de schommelingen in de kosten
compenseert of accentueert).
- Kosten voor billing en bad debt:
Het totaal aan billing- en bad-debtkosten als percentage van de opbrengsten is gestegen. Deze
stijging wordt ten dele veroorzaakt door de uitsluiting van de kosten van 078-nummers, waarvan
het resulterende percentage zich onder het gemiddelde bevindt. Wanneer abstractie gemaakt
wordt van deze methodologische wijziging kan nog steeds een stijgend percentage worden
waargenomen, en hierbij is er in absolute termen sprake van een lichte daling in de kosten, maar
verdeeld over sterker dalende opbrengsten, geeft dit een licht stijgend percentage.
6 RESULTATEN
In de onderstaande tabellen worden de nieuwe tarieven aangeduid per soort VAS-nummer, zoals die
voortvloeien uit de nieuwe retailtarieven en het top-down model dat op Belgacom wordt toegepast.
6.1 SERVICE ACCESS RATES VOOR OPROEPEN NAAR DE NUMMERS VAN DE 0800-REEKS
in
eurocent
0800 (Freephone numbers) Set-up charge Duration charge
Off- Off-
Te betalen aan BGC Peak Peak Peak Peak
Local 1,556 0,816 0,746 0,392
Intra Access Area 1,685 0,884 0,959 0,503
Extra Access Area 1,811 0,950 1,164 0,611
---
6.2 SERVICE ACCESS RATES VOOR OPROEPEN NAAR DE NUMMERREEKSEN ZONDER
FLEXIBELE TARIFERING
Retail SAR LOCAL SAR IAA SAR EAA
in eurocent Set-up Duration Set-up Duration Set-up Duration Set-up Duration
070 P 0,000 24,793 -2,756 22,676 -2,885 22,463 -3,010 22,258
070 OP 0,000 24,793 -2,016 23,030 -2,084 22,919 -2,150 22,811
070 P 0,000 12,397 -2,756 10,965 -2,885 10,752 -3,010 10,547
070 OP 0,000 12,397 -2,016 11,319 -2,084 11,208 -2,150 11,100
077 P 0,000 0,000 0,314 0,514 0,443 0,727 0,568 0,932
077 OP 0,000 0,000 0,164 0,270 0,232 0,381 0,298 0,489
0900 P 0,000 41,322 -2,756 35,773 -2,885 35,560 -3,010 35,355
0900 OP 0,000 41,322 -2,016 36,026 -2,084 35,915 -2,150 35,807
0900 P 0,000 20,661 -2,756 16,255 -2,885 16,042 -3,010 15,837
0900 OP 0,000 20,661 -2,016 16,508 -2,084 16,397 -2,150 16,289
0901 P 0,000 20,661 -2,756 16,255 -2,885 16,042 -3,010 15,837
0901 OP 0,000 20,661 -2,016 16,508 -2,084 16,397 -2,150 16,289
0901 P 0,000 41,322 -2,756 35,773 -2,885 35,560 -3,010 35,355
0901 OP 0,000 41,322 -2,016 36,026 -2,084 35,915 -2,150 35,807
0901 P 20,661 0,000 16,762 -3,263 16,633 -3,476 16,508 -3,681
0901 OP 20,661 0,000 17,502 -3,010 17,434 -3,121 17,368 -3,229
0901 P 41,322 0,000 36,280 -3,263 36,151 -3,476 36,026 -3,681
0901 OP 41,322 0,000 37,020 -3,010 36,952 -3,121 36,886 -3,229
0902 P 0,000 82,645 -2,756 74,809 -2,885 74,596 -3,010 74,391
0902 OP 0,000 82,645 -2,016 75,062 -2,084 74,951 -2,150 74,843
0902 P 0,000 61,983 -2,756 55,291 -2,885 55,078 -3,010 54,873
0902 OP 0,000 61,983 -2,016 55,544 -2,084 55,433 -2,150 55,325
0903 P 0,000 123,967 -2,756 113,845 -2,885 113,632 -3,010 113,427
0903 OP 0,000 123,967 -2,016 114,098 -2,084 113,987 -2,150 113,879
0903 P 0,000 103,306 -2,756 94,327 -2,885 94,114 -3,010 93,909
0903 OP 0,000 103,306 -2,016 94,580 -2,084 94,469 -2,150 94,361
0904 P 0,000 144,628 -2,756 133,363 -2,885 133,150 -3,010 132,945
0904 OP 0,000 144,628 -2,016 133,616 -2,084 133,505 -2,150 133,397
0904 P 0,000 165,289 -2,756 152,881 -2,885 152,668 -3,010 152,463
0904 OP 0,000 165,289 -2,016 153,134 -2,084 153,023 -2,150 152,915
0906 P 0,000 20,661 -2,756 16,255 -2,885 16,042 -3,010 15,837
0906 OP 0,000 20,661 -2,016 16,508 -2,084 16,397 -2,150 16,289
0906 P 0,000 41,322 -2,756 35,773 -2,885 35,560 -3,010 35,355
0906 OP 0,000 41,322 -2,016 36,026 -2,084 35,915 -2,150 35,807
0906 P 0,000 61,983 -2,756 55,291 -2,885 55,078 -3,010 54,873
0906 OP 0,000 61,983 -2,016 55,544 -2,084 55,433 -2,150 55,325
0906 P 0,000 82,645 -2,756 74,809 -2,885 74,596 -3,010 74,391
0906 OP 0,000 82,645 -2,016 75,062 -2,084 74,951 -2,150 74,843
0907 P 0,000 103,306 -2,756 94,327 -2,885 94,114 -3,010 93,909
0907 OP 0,000 103,306 -2,016 94,580 -2,084 94,469 -2,150 94,361
0907 P 0,000 123,967 -2,756 113,845 -2,885 113,632 -3,010 113,427
0907 OP 0,000 123,967 -2,016 114,098 -2,084 113,987 -2,150 113,879
0907 P 0,000 144,628 -2,756 133,363 -2,885 133,150 -3,010 132,945
0907 OP 0,000 144,628 -2,016 133,616 -2,084 133,505 -2,150 133,397
0907 P 0,000 165,289 -2,756 152,881 -2,885 152,668 -3,010 152,463
0907 OP 0,000 165,289 -2,016 153,134 -2,084 153,023 -2,150 152,915
---
6.3 SERVICE ACCESS RATES VOOR OPROEPEN NAAR DE NUMMERREEKSEN MET FLEXIBELE
TARIFERING
Voor de 090X-nummerreeksen met een flexibele tarifering (0905 en 0909), wordt het saldo dat aan de
OLO moet worden gestort, bepaald aan de hand van de formule X ( A + B x X), waarbij:
X = het tarief voor de eindgebruiker;
A = de kosten van de toegangsoperator die onafhankelijk zijn van het retailtarief (= de som van het
vaste bestanddeel van billing and bad debt, het collectingtarief, de IN set up query, de LEX
charging, de retailkosten);
B = de kosten van de toegangsoperator die afhankelijk zijn van het retailtarief (= het variabele
bestanddeel van billing and bad debt).
Type de service IAA SETUP en c
Coûts BGC BRIO 2007 ( = A + BX)
A B
service 0905 (Premium rate) peak 2,885 5,53%
off peak 2,084 5,53%
service 0909 (Flexible charging) peak 2,885 5,53%
off peak 2,084 5,53%
Type de service IAA DURATION en c
Coûts BGC BRIO 2007 ( = A + BX)
A B
service 0905 (Premium rate) peak 3,476 0,00%
off peak 3,121 0,00%
service 0909 (Flexible charging) peak 3,476 5,53%
off peak 3,121 5,53%
Type de service EAA SETUP en c
Coûts BGC BRIO 2007 ( = A + BX)
A B
service 0905 (Premium rate) peak 3,011 5,53%
off peak 2,150 5,53%
service 0909 (Flexible charging) peak 3,011 5,53%
off peak 2,150 5,53%
Type de service EAA DURATION en c
Coûts BGC BRIO 2007 ( = A + BX)
A B
service 0905 (Premium rate) peak 3,682 0,00%
off peak 3,229 0,00%
service 0909 (Flexible charging) peak 3,682 5,53%
off peak 3,229 5,53%
Type de service Local SETUP en c
Coûts BGC BRIO 2007 ( = A + BX)
A B
service 0905 (Premium rate) peak 2,756 5,53%
off peak 2,016 5,53%
service 0909 (Flexible charging) peak 2,756 5,53%
off peak 2,016 5,53%
Type de service Local DURATION en c
Coûts BGC BRIO 2007 ( = A + BX)
A B
service 0905 (Premium rate) peak 3,264 0,00%
off peak 3,010 0,00%
service 0909 (Flexible charging) peak 3,264 5,53%
off peak 3,010 5,53%
---
7 BESLUIT
Na behoorlijke overweging van de standpunten van de betrokken partijen, zoals die zijn uitgedrukt in
hun briefwisseling of tijdens vergaderingen enerzijds, en anderzijds van de algemene doelstellingen
van het regelgevingskader inzake bevordering van de concurrentie, economische efficiëntie en
verdediging van de belangen van de consumenten, neemt het Instituut het volgende besluit:
1. de tarieven voor de toegang tot de VAS-diensten van de overige operatoren worden vastgesteld
overeenkomstig hoofdstuk 6 van dit document.
2. de tarieven bepaald door Belgacom in overeenstemming met het punt hierboven dienen te worden
gepubliceerd in het referentie-interconnectieaanbod van Belgacom.
3. die tarieven gaan in op 1 april 2008.
8 BEROEPSMOGELIJKHEDEN
Overeenkomstig de wet van 17 januari 2003 betreffende de rechtsmiddelen en de
geschillenbehandeling naar aanleiding van de wet van 17 januari 2003 hebt u de mogelijkheid om
tegen dit besluit beroep aan te tekenen bij het hof van beroep te Brussel, Poelaertplein 1, B-1000
Brussel binnen zestig dagen na de kennisgeving ervan. Het hoger beroep wordt ingesteld: 1°bij akte
van een gerechtsdeurwaarder die aan de tegenpartij wordt betekend; 2°bij een verzoekschrift dat, in
zoveel exemplaren als er betrokken partijen zijn, ingediend wordt op de griffie van het gerecht in hoger
beroep; 3° bij ter post aangetekende brief die aan de griffie wordt gezonden; 4° bij conclusie, ten
aanzien van iedere partij die bij het geding aanwezig of vertegenwoordigd is. Met uitzondering van het
geval waarin het hoger beroep bij conclusie wordt ingesteld, vermeldt de akte van hoger beroep, op
straffe van nietigheid de vermeldingen van artikel 1057 van het gerechtelijk wetboek.
M. Van Bellinghen G. Denef
Lid van de Raad Lid van de Raad
C. Rutten E. Van Heesvelde
Lid van de Raad Voorzitter van de Raad
---
BIJLAGE: MOTIVERINGSDOCUMENT TER ATTENTIE VAN
BELGACOM
(VERTROUWELIJK)
10
---- --