Gemeente Utrecht
beantwoording van SV 2008, nr 11 inzake kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen.
Beantwoording
2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
11 Vragen van mevrouw K. Bouazani en mevrouw B. Dibi
(ingekomen 7 februari 2008
en antwoorden door het college verzonden op 19 februari 2008)
In Utrecht krijgen mensen die een bijstandsuitkering ontvangen automatisch kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen en dit jaar voor het eerst ook van de waterschapsbelastingen. Zij hoeven deze kwijtscheldingen niet elk jaar opnieuw aan te vragen.
Mensen met een laag inkomen, zoals bijvoorbeeld AOW-ers, mensen met een minimumloon of studenten, moeten, in tegenstelling tot mensen in de bijstand, elk jaar opnieuw het kwijtscheldingsformulier invullen. Met het formulier voor de kwijtschelding van de waterschapsbelasting zijn dat jaarlijks twee formulieren.
De PvdA hoort van veel inwoners dat ze moeite hebben met het invullen van de aanvraagformulieren. Veel gehoorde opmerkingen zijn: "Moet ik twee keer dezelfde gegevens invullen en de hele handel aan bewijsstukken kopiëren", "het formulier is erg moeilijk om in te vullen", " Ik zie er zo tegen op om het formulier in te vullen, dit moet ik ieder jaar weer doen". Voor veel mensen is het invullen een te grote drempel om kwijtschelding aan te vragen. Zij doen het daarom niet en moeten vervolgens de volledige belasting betalen. Een aantal mensen komt hierdoor in financiële problemen, terwijl deze mensen gezien de hoogte van hun inkomen, recht hebben op kwijtschelding.
De PvdA fractie is dan ook van mening dat de kwijtschelding van de gemeentelijke - en waterschapsbelastingen laagdrempeliger en efficiënter kan. Als voorbeeld noemen wij de gemeente Groningen, die samenwerkt met het Waterschap Hunze en Aa's op het gebied van kwijtscheldingsaanvragen. Dit betekent dat mensen maar één keer een verzoek tot kwijtschelding hoeven in te dienen voor zowel de gemeentelijke - als de waterschapsbelasting.
Dit brengt de PvdA tot de volgende vragen:
1. Bent u bekend met de aanpak bij kwijtschelding van de gemeente Groningen?
Ja.. De aanpak van de gemeente Groningen wijkt niet veel af van de wijze waarop de gemeente Utrecht en het hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden de kwijtscheldingsregeling in overleg met elkaar uitvoeren.
2. Wat is uw mening over deze aanpak?
Wij zijn voorstander van een dergelijke aanpak en zouden nog verdere verbeteringen op onze huidige werkwijze aangebracht willen zien.
3. Bent u het met ons eens dat aanvragen van kwijtschelding eenvoudiger kan door met één aanvraagformulier te gaan werken waar inwoners kwijtschelding aanvragen voor zowel de gemeentelijke als waterschapsbelastingen?
Ja. De administratieve last voor de burger neemt af op het moment dat er maar één aanvraagformulier ingevuld hoeft te worden. Overigens is de invulhulp op afspraak, die de afdeling Gemeentebelastingen sinds twee jaar hanteert, een succes en verlicht de problemen bij het invullen van het formulier al aanzienlijk.
4. Zo ja, bent u bereid zich in te spannen om samen met Provincie en Hoogheemraadschap hierover afspraken te maken?
De provincie staat hier buiten. Wij willen met het hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden kijken of we tot een verdere samenwerking op het gebied van de kwijtschelding kunnen. Daartoe zal op korte termijn ambtelijk overleg opgezet worden. Doel is de aanvraag van kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen in één aanvraag mogelijk te maken.
---- --