AutoRai

De nieuwe Mazda6 Hatchback, SportBreak en dieseluitvoeringen

(2/19/2008)
Mazda heeft de andere twee carrosserievarianten van de nieuwe Mazda6 geïntroduceerd, tezamen met de herziene 2.0 CiTD common rail turbodieselmotor.

De Mazda6 Hatchback is vanaf nu leverbaar voor een prijs die begint bij ⬠26.545,-, de Mazda6 SportBreak staat eind februari bij de dealers met een vanafprijs van ⬠27.295,-. De goedkoopste nieuwe Mazda6 2.0 CiTD is de Sedan in Exclusive uitvoering voor ⬠28.295,-. Vrijwel alle modellen hebben het energielabel B, een enkel model heeft C.

De compleet nieuwe Mazda6 Sedan werd in november vorig jaar geïntroduceerd als de volgende stap in de evolutie van Mazdaâs Zoom-Zoom ontwerpfilosofie. De aansprekende en sportieve styling, exclusieve rij- en kwaliteitsbeleving en doordachte uitrusting creëren een sterke emotionele band tussen de auto en zijn eigenaar, die de Japanse ontwerpers aanduiden met de term Kizuna. Met de komst van de nieuwe Hatchback en SportBreak en de uitbreiding van het motorenaanbod met de 2.0-liter CiTD common rail turbodiesel zullen de verkoopcijfers ongetwijfeld verder stijgen.

De vorige Mazda6 was een groot succes voor het merk en groeide uit tot Mazda's bestverkochte model in Europa. De populairste carrosserievarianten waren van meet af aan de elegante en sportief gelijnde Hatchback en SportBreak, die in 2006 goed waren voor respectievelijk circa 34 en 40 % van de verkopen.

Vormgeving â Japanse esthetiek

De nieuwe Mazda6 heeft de sportieve lijnen van zijn succesvolle voorganger geërfd, alleen worden ze nu sterker benadrukt. Het markante design gaat gepaard met een uitzonderlijke bouwkwaliteit en een gevoel voor vorm dat is gebaseerd op Japanse esthetiek, waar een grote emotionele overtuiging van uitgaat die kenmerkend is voor Mazda. De nieuwe Mazda6 Hatchback heeft dezelfde buitenmaten als de Sedan. Hij is 65 mm langer (4755 mm), 15 mm breder (1795 mm) en 5 mm hoger (1440 mm) en heeft een 50 mm langere wielbasis (2725 mm) dan het vorige vijfdeursmodel.

Kenmerkend is de vanaf de C-stijl schuin aflopende daklijn die hem een coupéachtige uitstraling geeft. De nieuwe SportBreak is de langste van de drie carrosserievarianten. Hij is 75 mm langer (4785 mm), 15 mm breder (1795 mm) en 10 mm hoger (1490 mm) dan het vorige model en heeft een naar achteren toe oplopende taillelijn waarbij de zijruiten smaller worden. Het interieur van de nieuwe Mazda6 is nog ruimer en uitnodigender dan voorheen. Het heeft een hogere kwaliteitsuitstraling en kenmerkt zich door fraai ogende en prettig aandoende vormen. Het 'zwevende' instrumentenpaneel zorgt voor een optimale ruimtebeleving en geeft de bestuurder het gevoel één te zijn met de auto.

Kwaliteit, comfort en uitrusting â premium-uitstraling

De krachtige uitstraling van de Mazda6 gaat niet ten koste van het ruimteaanbod en praktisch gebruiksgemak die essentieel zijn voor een gezinsauto uit het C- of D-segment. Sterker nog, de nieuwe Mazda6 scoort op deze punten nog beter dan zijn voorganger: door zijn grotere buitenafmetingen biedt hij 20 mm meer beenruimte achterin en 9 mm meer schouderruimte. De bestuurder heeft een beter zicht op de weg, het zicht door de voorruit naar voren en omhoog is vrijwel ongeëvenaard in deze klasse en heeft dankzij de nieuw ontworpen achterhoofdsteunen en buitenspiegels ook een beter zicht naar achteren. De nieuwe Mazda6 is bovendien praktischer en comfortabeler dan zijn voorganger: de bagageruimte heeft één van de breedste openingen in zijn klasse. Met behulp van een grendel in het zijpaneel van de bagageruimte kan de Karakuri-achterbank snel en eenvoudig in twee ongelijke delen (60/40) worden neergeklapt en het nieuwe Karakuri-bagageafdekscherm gaat automatisch mee omhoog bij het openen van de achterklep (alleen bij de SportBreak, zie kaders volgende paginaâs). Daarnaast hebben de stoelen een nieuw frame, waardoor ze meer zitcomfort en zijdelingse steun bieden en maakt het nieuwe klimaatregelingsysteem gescheiden temperatuurregeling voor de bestuurder en voorpassagier mogelijk. De cockpit heeft nu blackout-meters (standaard op GT-M en Executive) met nieuwe oranje-rode verlichting en indirecte blauwe achtergrondverlichting, een nieuw sportstuur en een nieuwe versnellingspook die dichter bij de bestuurder is geplaatst om vlotter en makkelijker te kunnen schakelen.

Al deze aanpassingen hebben tot doel een âbeleving van exclusiviteitâ te bieden waarbij de Mazda-kwaliteit naar een nog hoger niveau wordt getild. Andere belangrijke elementen daarbij zijn het terugbrengen van het geluidsniveau in het interieur (met 2,5 dB van 70 dB tot 67,5 dB bij 60 km/h op een slecht wegdek) en de keuze aan exclusieve bekledingsstoffen of lederen bekleding. Ook de tunnelconsole, die is uitgevoerd in hoogwaardig geribbeld materiaal en is voorzien van een met leer beklede armsteun met gedetailleerde stiknaden (standaard op GT-M en Executive), en het nieuwe 'actieve' verlichtingsysteem voor de bedieningstoetsen van het audiosysteem waarbij de toetsen na het indrukken helder oplichten, dragen bij aan het exclusieve karakter van het interieur. In totaal is de Mazda6 leverbaar in maximaal vijf uitrustingsniveaus, met elk een lange lijst standaardvoorzieningen waarvan sommige een primeur voor Mazda zijn.

Tot de nieuwe voorzieningen behoren onder andere het cross-functional network (CF-Net) dat het mogelijk maakt de geluidsinstallatie, het navigatiesysteem, de klimaatregeling, de boordcomputer en het Bluetooth(TM)-handsfreesysteem te bedienen met de toetsen op het stuurwiel, bi-xenon koplampen, adaptieve koplampen, automatische bandenspanningcontrole, een Bluetooth(TM)-handsfreesysteem met spraakherkenning voor zeven talen, een parkeerhulpsysteem, een premium BOSE^(TM)-audiosysteem en een navigatiesysteem met gedeeld 7-inch touchscreen en spraakbediening.

Het afdekscherm van de bagageruimte: verdere uitbreiding van het Karakuri-systeem

Het ingenieuze meebewegende afdekscherm van de bagageruimte van de nieuwe Mazda6 SportBreak is ten dele geïnspireerd door 'origami'. Deze Japanse traditie van papiervouwen gaat eeuwenlang terug en is zo verweven in de Japanse cultuur dat ook allerlei hedendaagse gebruiksvoorwerpen, zoals een afdekking voor over de badkuip, op een verbazingwekkende manier kunnen worden opgevouwen. Voor hun oplossing voor het afdekscherm hebben de ontwerpers een uitgebreide studie gemaakt van de schuifmechanismen en duurzaamheid van ladesystemen en gordijnrails. De ontwikkeling ging van start in 2004 en in de twee jaar daarna werden er in een langdurig proces van trial-and-error meer dan tien prototypes van een meebewegend afdekscherm gemaakt. In het begin werd er nog geëxperimenteerd met een elektromotor, maar dat bleek niet te passen in Mazdaâs strenge gewichtsbesparingprogramma. Bovendien bleek een mechanisch systeem aanzienlijk duurzamer te zijn. Ook aan het materiaal voor het scherm, dat moest kunnen worden opgeborgen wanneer het niet zou worden gebruikt, werden hoge eisen gesteld: het moest duurzaam, licht en hittebestendig zijn en moest bovendien stevig genoeg zijn om de brede achterklepopening te kunnen overspannen. Gekozen werd voor een gaasmateriaal dat aan al deze voorwaarden voldoet en bovendien doorzichtig is als de achterklep openstaat en dan het inzittendencompartiment afschermt voor koude van buitenaf. Als het scherm niet wordt gebruikt, kan het onder de vloer van de bagageruimte worden opgeborgen.

Motoren en versnellingsbakken â de nieuwe 2.5-liter benzinemotor

Aan de top van het motorenaanbod van de nieuwe Mazda6 staat de 2.5-liter benzinemotor. Deze vervangt de 2.3-liter benzinemotor van de vorige generatie Mazda6 en levert niet alleen meer vermogen (125 kW/170 pk bij 6000 t/min / +4 pk) en meer koppel (226 Nm bij 4000 t/min / +19 Nm), maar is ook 6,8 % zuiniger (SportBreak). Dankzij de grotere stijfheid van het motorblok, de sterkere krukas, twee balansassen en het flexibele vliegwiel is het een buitengewoon soepele en stille krachtbron. En dankzij onder andere de sequentiële kleptiming (S-VT), het variabel inlaatsysteem (VIS) en de verminderde weerstand in het uitlaatsysteem is het rendement bovendien optimaal.

De nieuwe Mazda6 erft van zijn voorganger drie vlotte en zuinige motoren die alle drie zijn aangepast om het verbruik verder te verlagen. De populairste motor in het motorengamma is de 2.0-liter CiTD common rail turbodiesel die standaard is voorzien van een roetfilter. Deze levert een maximumvermogen van 103 kW/140 pk bij 3500 t/min en een maximumkoppel van 330 Nm bij slechts 2000 t/min. Het brandstofverbruik ligt 6,7 % lager dan bij de vorige 2.0-liter turbodiesel (Sedan).

2.0-liter CiTD common rail turbodiesel: geëvolueerde verfijning

De 2.0-liter CiTD common rail turbodiesel voor de nieuwe Mazda6 is dankzij een aantal aanpassingen nog stiller en trillingsarmer dan voorheen. De mapping van het motormanagement is gewijzigd om de inspuithoeveelheid en het inspuitmoment te optimaliseren en zo de kans op kloppen te minimaliseren, het rijcomfort te verbeteren, het brandstofverbruik terug te dringen en de emissiewaarden te verlagen.

Het inlaat- en uitlaattraject werden aangepast en het rendement van de EGR-koeler werd met 10 procent verbeterd. Deze verbeteringen zorgen in combinatie met de zeer hoge inspuitdruk, de toepassing van zesgatsverstuivers en de relatief lage compressieverhouding van 16,7:1 voor een verlaging van het brandstofverbruik tot slechts 5,6 liter per 100 km (gecombineerd), wat 6,7 procent lager is dan bij de vorige 2.0-liter diesel.

De aangepaste 2.0-liter turbodiesel van de nieuwe Mazda6 is ook schoner dan zijn voorganger. De motor heeft een EGR-systeem om de productie van NOx te verminderen en wordt standaard gecombineerd met een roetfilter. Wanneer dit filter vol raakt, worden de opgevangen roetdeeltjes verbrand door tijdelijk de uitlaatgastemperatuur te verhogen. De filterkanalen zijn bekleed met platina. Dit zorgt voor een verlaging van de ontbrandingstemperatuur van het afgezette roet, zodat het regenereren al kan plaatsvinden bij een uitlaatgastemperatuur tussen de 350 en 500 ºC. Het systeem is onderhoudsvrij en er is geen speciaal brandstofadditief voor nodig. Ook overgenomen van de vorige generatie Mazda6 zijn de 1.8-liter en 2.0-liter benzinemotoren. De 2.0-liter levert een maximumvermogen van 108 kW/147 pk bij 6500 t/min en een maximumkoppel van 184 Nm bij 4000 t/min. Het brandstofverbruik ligt 10 % lager dan voorheen (SportBreak). De 1.8-liter heeft een maximumvermogen van 88 kW/120 pk bij 5500 t/min en een maximumkoppel van 165 Nm bij 4300 t/min en ook deze motor is aanzienlijk zuiniger geworden: het brandstofverbruik ligt 11,4 % lager (SportBreak). De nieuwe Mazda6 is leverbaar met drie verschillende versnellingsbakken. De 1.8-liter benzinemotor wordt gecombineerd met een handgeschakelde 5-versnellingsbak, de 2.5-liter benzinemotor en de 2.0-liter common rail turbodiesel met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. De 2.0-liter benzinemotor is naar keuze leverbaar met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een vijftrapsautomaat die ook handmatig kan worden bediend.

Onderstel en veiligheid â sportief, voorspelbaar en veilig

De nieuwe Mazda6 moest een auto worden met inspirerende en sportieve rijeigenschappen en daarom zijn de wegligging en besturing van zijn voorganger verder verfijnd. Door de toegenomen afmetingen en uitrusting was dat geen gemakkelijke opgave.

Evenals eerder bij de derde generatie van de Mazda MX-5 en de nieuwe Mazda2, werd er daarom tijdens de ontwikkeling scherp op toegezien dat het totaalgewicht van de auto niet zou toenemen. Zo is in de geheel nieuwe carrosserie van de Mazda6 7 % meer staal van hoge en ultrahoge treksterkte gebruikt, waardoor de doorbuigweerstand en torsiestijfheid bij alle carrosserievarianten met dubbele cijfers is toegenomen, zonder dat dit heeft geleid tot een hoger gewicht. Integendeel, hoewel ook de botsbestendigheid is verbeterd, is de nieuwe Mazda6 tot 2,4 % (35 kg) lichter geworden, wat de rijeigenschappen ten goede komt en gunstig is voor het brandstofverbruik.

Het subframe met de hooggeplaatste dubbele wieldraagarmen van de voorwielophanging is bij de nieuwe Mazda6 op zes in plaats van vier plaatsen aan de body bevestigd, terwijl nieuwe dynamische dempers voor de bovenste armen geluid en trillingen absorberen en de stuggere afstelling van de schokdempers voor een beter weggedrag en meer rijcomfort zorgen. Daarnaast hebben de onderste draagarmen van de nieuwe voorwielophanging nu een enkel buitenscharnier in plaats van het dubbele scharnier van het vorige model, waardoor de besturing nauwkeuriger is geworden en het weggedrag voorspelbaarder. De achteras heeft Mazdaâs E-type multilink-ophanging die op verschillende punten is aangepast: de bussen in de langsdraagarmen hebben een grotere diameter (+10 mm) en zijn 25 mm hoger geplaatst voor betere onderdrukking van de lift tijdens remmen en een betere sporing tijdens de uitgaande slag van de schokdempers. De achterschokdempers zelf zijn meer rechtop geplaatst voor een meer lineaire beweging en een grotere stabiliteit. De tandheugelstuurinrichting heeft een nieuw elektrisch bekrachtigingsysteem gekregen dat een beter stuurgevoel biedt en een verlaging van het brandstofverbruik mogelijk maakt (ca. -2%).

Door het dynamische en slanke exterieurdesign van de nieuwe Mazda6 zijn de aërodynamische eigenschappen en de stabiliteit bij hoge snelheden sterk verbeterd. Alle externe componenten werden in de windtunnel getest, met als resultaat een luchtweerstandcoëfficiënt (Cw) van slechts 0,27 voor de Sedan en Hatchback en slechts 0,28 voor de SportBreak.

De rijke uitrusting van de nieuwe Mazda6 wordt gecompleteerd met een groot aantal actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. De geventileerde remschijven op de voorwielen hebben een grotere diameter (299 mm / +16 mm) en zorgen samen met de 280 mm-remschijven op de achterwielen voor een uitstekende vertraging. Alle modellen zijn daarbij standaard uitgerust met ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD), remassistentie, dynamische stabiliteitscontrole (DSC) en tractiecontrole (TCS). Adaptieve koplampen zijn standaard op de GT-M en Executive. De nieuwe body kreeg aan de voorzijde een nieuw verlengd subframe en langere verbindingsstukken tussen de voorste zijprofielen van dat subframe. Hierdoor nam het absorptievermogen voor botsingsenergie met 10 % toe. Ook in de auto is het veiligheidsniveau verder verhoogd: de voorstoelen zijn voorzien van actieve hoofdsteunen, die het risico op nekletsel bij een aanrijding van achteren beperken.

Standaard zijn er zes airbags, de veiligheidsgordels op de voorstoelen hebben gordelspanners en spankrachtbegrenzers en het rempedaal en koppelingspedaal zijn inklapbaar om de kans op beenletsel bij een frontale botsing te verkleinen. De buitenste zitplaatsen op de achterbank zijn voorzien van Isofix-bevestigingen voor een kinderzitje en wanneer de achterpassagiers de veiligheidsgordels niet dragen, wordt daarvoor gewaarschuwd met behulp van een waarschuwingslampje. Tot slot zijn de portierstijlen voorzien van energieabsorberende ribben en werd de voetgangersveiligheid verder vergroot.