De nieuwe Mazda6 Hatchback, SportBreak en dieseluitvoeringen
(2/19/2008)
Mazda heeft de andere twee carrosserievarianten van de nieuwe Mazda6
geïntroduceerd, tezamen met de herziene 2.0 CiTD common rail
turbodieselmotor.
De Mazda6 Hatchback is vanaf nu leverbaar voor een prijs die begint
bij ⬠26.545,-, de Mazda6 SportBreak staat eind februari bij de
dealers met een vanafprijs van ⬠27.295,-. De goedkoopste nieuwe
Mazda6 2.0 CiTD is de Sedan in Exclusive uitvoering voor ⬠28.295,-.
Vrijwel alle modellen hebben het energielabel B, een enkel model heeft
C.
De compleet nieuwe Mazda6 Sedan werd in november vorig jaar
geïntroduceerd als de volgende stap in de evolutie van Mazdaâs
Zoom-Zoom ontwerpfilosofie. De aansprekende en sportieve styling,
exclusieve rij- en kwaliteitsbeleving en doordachte uitrusting
creëren een sterke emotionele band tussen de auto en zijn eigenaar,
die de Japanse ontwerpers aanduiden met de term Kizuna. Met de komst
van de nieuwe Hatchback en SportBreak en de uitbreiding van het
motorenaanbod met de 2.0-liter CiTD common rail turbodiesel zullen de
verkoopcijfers ongetwijfeld verder stijgen.
De vorige Mazda6 was een groot succes voor het merk en groeide uit tot
Mazda's bestverkochte model in Europa. De populairste
carrosserievarianten waren van meet af aan de elegante en sportief
gelijnde Hatchback en SportBreak, die in 2006 goed waren voor
respectievelijk circa 34 en 40 % van de verkopen.
Vormgeving â Japanse esthetiek
De nieuwe Mazda6 heeft de sportieve lijnen van zijn succesvolle
voorganger geërfd, alleen worden ze nu sterker benadrukt. Het
markante design gaat gepaard met een uitzonderlijke bouwkwaliteit en
een gevoel voor vorm dat is gebaseerd op Japanse esthetiek, waar een
grote emotionele overtuiging van uitgaat die kenmerkend is voor Mazda.
De nieuwe Mazda6 Hatchback heeft dezelfde buitenmaten als de Sedan.
Hij is 65 mm langer (4755 mm), 15 mm breder (1795 mm) en 5 mm hoger
(1440 mm) en heeft een 50 mm langere wielbasis (2725 mm) dan het
vorige vijfdeursmodel.
Kenmerkend is de vanaf de C-stijl schuin aflopende daklijn die hem een
coupéachtige uitstraling geeft. De nieuwe SportBreak is de langste
van de drie carrosserievarianten. Hij is 75 mm langer (4785 mm), 15 mm
breder (1795 mm) en 10 mm hoger (1490 mm) dan het vorige model en
heeft een naar achteren toe oplopende taillelijn waarbij de zijruiten
smaller worden. Het interieur van de nieuwe Mazda6 is nog ruimer en
uitnodigender dan voorheen. Het heeft een hogere kwaliteitsuitstraling
en kenmerkt zich door fraai ogende en prettig aandoende vormen. Het
'zwevende' instrumentenpaneel zorgt voor een optimale ruimtebeleving
en geeft de bestuurder het gevoel één te zijn met de auto.
Kwaliteit, comfort en uitrusting â premium-uitstraling
De krachtige uitstraling van de Mazda6 gaat niet ten koste van het
ruimteaanbod en praktisch gebruiksgemak die essentieel zijn voor een
gezinsauto uit het C- of D-segment. Sterker nog, de nieuwe Mazda6
scoort op deze punten nog beter dan zijn voorganger: door zijn grotere
buitenafmetingen biedt hij 20 mm meer beenruimte achterin en 9 mm meer
schouderruimte. De bestuurder heeft een beter zicht op de weg, het
zicht door de voorruit naar voren en omhoog is vrijwel ongeëvenaard
in deze klasse en heeft dankzij de nieuw ontworpen achterhoofdsteunen
en buitenspiegels ook een beter zicht naar achteren. De nieuwe Mazda6
is bovendien praktischer en comfortabeler dan zijn voorganger: de
bagageruimte heeft één van de breedste openingen in zijn klasse. Met
behulp van een grendel in het zijpaneel van de bagageruimte kan de
Karakuri-achterbank snel en eenvoudig in twee ongelijke delen (60/40)
worden neergeklapt en het nieuwe Karakuri-bagageafdekscherm gaat
automatisch mee omhoog bij het openen van de achterklep (alleen bij de
SportBreak, zie kaders volgende paginaâs). Daarnaast hebben de stoelen
een nieuw frame, waardoor ze meer zitcomfort en zijdelingse steun
bieden en maakt het nieuwe klimaatregelingsysteem gescheiden
temperatuurregeling voor de bestuurder en voorpassagier mogelijk. De
cockpit heeft nu blackout-meters (standaard op GT-M en Executive) met
nieuwe oranje-rode verlichting en indirecte blauwe
achtergrondverlichting, een nieuw sportstuur en een nieuwe
versnellingspook die dichter bij de bestuurder is geplaatst om vlotter
en makkelijker te kunnen schakelen.
Al deze aanpassingen hebben tot doel een âbeleving van exclusiviteitâ
te bieden waarbij de Mazda-kwaliteit naar een nog hoger niveau wordt
getild. Andere belangrijke elementen daarbij zijn het terugbrengen van
het geluidsniveau in het interieur (met 2,5 dB van 70 dB tot 67,5 dB
bij 60 km/h op een slecht wegdek) en de keuze aan exclusieve
bekledingsstoffen of lederen bekleding. Ook de tunnelconsole, die is
uitgevoerd in hoogwaardig geribbeld materiaal en is voorzien van een
met leer beklede armsteun met gedetailleerde stiknaden (standaard op
GT-M en Executive), en het nieuwe 'actieve' verlichtingsysteem voor de
bedieningstoetsen van het audiosysteem waarbij de toetsen na het
indrukken helder oplichten, dragen bij aan het exclusieve karakter van
het interieur. In totaal is de Mazda6 leverbaar in maximaal vijf
uitrustingsniveaus, met elk een lange lijst standaardvoorzieningen
waarvan sommige een primeur voor Mazda zijn.
Tot de nieuwe voorzieningen behoren onder andere het cross-functional
network (CF-Net) dat het mogelijk maakt de geluidsinstallatie, het
navigatiesysteem, de klimaatregeling, de boordcomputer en het
Bluetooth(TM)-handsfreesysteem te bedienen met de toetsen op het
stuurwiel, bi-xenon koplampen, adaptieve koplampen, automatische
bandenspanningcontrole, een Bluetooth(TM)-handsfreesysteem met
spraakherkenning voor zeven talen, een parkeerhulpsysteem, een premium
BOSE^(TM)-audiosysteem en een navigatiesysteem met gedeeld 7-inch
touchscreen en spraakbediening.
Het afdekscherm van de bagageruimte: verdere uitbreiding van het
Karakuri-systeem
Het ingenieuze meebewegende afdekscherm van de bagageruimte van de
nieuwe Mazda6 SportBreak is ten dele geïnspireerd door 'origami'.
Deze Japanse traditie van papiervouwen gaat eeuwenlang terug en is zo
verweven in de Japanse cultuur dat ook allerlei hedendaagse
gebruiksvoorwerpen, zoals een afdekking voor over de badkuip, op een
verbazingwekkende manier kunnen worden opgevouwen. Voor hun oplossing
voor het afdekscherm hebben de ontwerpers een uitgebreide studie
gemaakt van de schuifmechanismen en duurzaamheid van ladesystemen en
gordijnrails. De ontwikkeling ging van start in 2004 en in de twee
jaar daarna werden er in een langdurig proces van trial-and-error meer
dan tien prototypes van een meebewegend afdekscherm gemaakt. In het
begin werd er nog geëxperimenteerd met een elektromotor, maar dat
bleek niet te passen in Mazdaâs strenge gewichtsbesparingprogramma.
Bovendien bleek een mechanisch systeem aanzienlijk duurzamer te zijn.
Ook aan het materiaal voor het scherm, dat moest kunnen worden
opgeborgen wanneer het niet zou worden gebruikt, werden hoge eisen
gesteld: het moest duurzaam, licht en hittebestendig zijn en moest
bovendien stevig genoeg zijn om de brede achterklepopening te kunnen
overspannen. Gekozen werd voor een gaasmateriaal dat aan al deze
voorwaarden voldoet en bovendien doorzichtig is als de achterklep
openstaat en dan het inzittendencompartiment afschermt voor koude van
buitenaf. Als het scherm niet wordt gebruikt, kan het onder de vloer
van de bagageruimte worden opgeborgen.
Motoren en versnellingsbakken â de nieuwe 2.5-liter benzinemotor
Aan de top van het motorenaanbod van de nieuwe Mazda6 staat de
2.5-liter benzinemotor. Deze vervangt de 2.3-liter benzinemotor van de
vorige generatie Mazda6 en levert niet alleen meer vermogen (125
kW/170 pk bij 6000 t/min / +4 pk) en meer koppel (226 Nm bij 4000
t/min / +19 Nm), maar is ook 6,8 % zuiniger (SportBreak). Dankzij de
grotere stijfheid van het motorblok, de sterkere krukas, twee
balansassen en het flexibele vliegwiel is het een buitengewoon soepele
en stille krachtbron. En dankzij onder andere de sequentiële
kleptiming (S-VT), het variabel inlaatsysteem (VIS) en de verminderde
weerstand in het uitlaatsysteem is het rendement bovendien optimaal.
De nieuwe Mazda6 erft van zijn voorganger drie vlotte en zuinige
motoren die alle drie zijn aangepast om het verbruik verder te
verlagen. De populairste motor in het motorengamma is de 2.0-liter
CiTD common rail turbodiesel die standaard is voorzien van een
roetfilter. Deze levert een maximumvermogen van 103 kW/140 pk bij 3500
t/min en een maximumkoppel van 330 Nm bij slechts 2000 t/min. Het
brandstofverbruik ligt 6,7 % lager dan bij de vorige 2.0-liter
turbodiesel (Sedan).
2.0-liter CiTD common rail turbodiesel: geëvolueerde verfijning
De 2.0-liter CiTD common rail turbodiesel voor de nieuwe Mazda6 is
dankzij een aantal aanpassingen nog stiller en trillingsarmer dan
voorheen. De mapping van het motormanagement is gewijzigd om de
inspuithoeveelheid en het inspuitmoment te optimaliseren en zo de kans
op kloppen te minimaliseren, het rijcomfort te verbeteren, het
brandstofverbruik terug te dringen en de emissiewaarden te verlagen.
Het inlaat- en uitlaattraject werden aangepast en het rendement van de
EGR-koeler werd met 10 procent verbeterd. Deze verbeteringen zorgen in
combinatie met de zeer hoge inspuitdruk, de toepassing van
zesgatsverstuivers en de relatief lage compressieverhouding van 16,7:1
voor een verlaging van het brandstofverbruik tot slechts 5,6 liter per
100 km (gecombineerd), wat 6,7 procent lager is dan bij de vorige
2.0-liter diesel.
De aangepaste 2.0-liter turbodiesel van de nieuwe Mazda6 is ook
schoner dan zijn voorganger. De motor heeft een EGR-systeem om de
productie van NOx te verminderen en wordt standaard gecombineerd met
een roetfilter. Wanneer dit filter vol raakt, worden de opgevangen
roetdeeltjes verbrand door tijdelijk de uitlaatgastemperatuur te
verhogen. De filterkanalen zijn bekleed met platina. Dit zorgt voor
een verlaging van de ontbrandingstemperatuur van het afgezette roet,
zodat het regenereren al kan plaatsvinden bij een
uitlaatgastemperatuur tussen de 350 en 500 ºC. Het systeem is
onderhoudsvrij en er is geen speciaal brandstofadditief voor nodig.
Ook overgenomen van de vorige generatie Mazda6 zijn de 1.8-liter en
2.0-liter benzinemotoren. De 2.0-liter levert een maximumvermogen van
108 kW/147 pk bij 6500 t/min en een maximumkoppel van 184 Nm bij 4000
t/min. Het brandstofverbruik ligt 10 % lager dan voorheen
(SportBreak). De 1.8-liter heeft een maximumvermogen van 88 kW/120 pk
bij 5500 t/min en een maximumkoppel van 165 Nm bij 4300 t/min en ook
deze motor is aanzienlijk zuiniger geworden: het brandstofverbruik
ligt 11,4 % lager (SportBreak). De nieuwe Mazda6 is leverbaar met drie
verschillende versnellingsbakken. De 1.8-liter benzinemotor wordt
gecombineerd met een handgeschakelde 5-versnellingsbak, de 2.5-liter
benzinemotor en de 2.0-liter common rail turbodiesel met een
handgeschakelde 6-versnellingsbak. De 2.0-liter benzinemotor is naar
keuze leverbaar met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een
vijftrapsautomaat die ook handmatig kan worden bediend.
Onderstel en veiligheid â sportief, voorspelbaar en veilig
De nieuwe Mazda6 moest een auto worden met inspirerende en sportieve
rijeigenschappen en daarom zijn de wegligging en besturing van zijn
voorganger verder verfijnd. Door de toegenomen afmetingen en
uitrusting was dat geen gemakkelijke opgave.
Evenals eerder bij de derde generatie van de Mazda MX-5 en de nieuwe
Mazda2, werd er daarom tijdens de ontwikkeling scherp op toegezien dat
het totaalgewicht van de auto niet zou toenemen. Zo is in de geheel
nieuwe carrosserie van de Mazda6 7 % meer staal van hoge en ultrahoge
treksterkte gebruikt, waardoor de doorbuigweerstand en torsiestijfheid
bij alle carrosserievarianten met dubbele cijfers is toegenomen,
zonder dat dit heeft geleid tot een hoger gewicht. Integendeel, hoewel
ook de botsbestendigheid is verbeterd, is de nieuwe Mazda6 tot 2,4 %
(35 kg) lichter geworden, wat de rijeigenschappen ten goede komt en
gunstig is voor het brandstofverbruik.
Het subframe met de hooggeplaatste dubbele wieldraagarmen van de
voorwielophanging is bij de nieuwe Mazda6 op zes in plaats van vier
plaatsen aan de body bevestigd, terwijl nieuwe dynamische dempers voor
de bovenste armen geluid en trillingen absorberen en de stuggere
afstelling van de schokdempers voor een beter weggedrag en meer
rijcomfort zorgen. Daarnaast hebben de onderste draagarmen van de
nieuwe voorwielophanging nu een enkel buitenscharnier in plaats van
het dubbele scharnier van het vorige model, waardoor de besturing
nauwkeuriger is geworden en het weggedrag voorspelbaarder. De achteras
heeft Mazdaâs E-type multilink-ophanging die op verschillende punten
is aangepast: de bussen in de langsdraagarmen hebben een grotere
diameter (+10 mm) en zijn 25 mm hoger geplaatst voor betere
onderdrukking van de lift tijdens remmen en een betere sporing tijdens
de uitgaande slag van de schokdempers. De achterschokdempers zelf zijn
meer rechtop geplaatst voor een meer lineaire beweging en een grotere
stabiliteit. De tandheugelstuurinrichting heeft een nieuw elektrisch
bekrachtigingsysteem gekregen dat een beter stuurgevoel biedt en een
verlaging van het brandstofverbruik mogelijk maakt (ca. -2%).
Door het dynamische en slanke exterieurdesign van de nieuwe Mazda6
zijn de aërodynamische eigenschappen en de stabiliteit bij hoge
snelheden sterk verbeterd. Alle externe componenten werden in de
windtunnel getest, met als resultaat een luchtweerstandcoëfficiënt
(Cw) van slechts 0,27 voor de Sedan en Hatchback en slechts 0,28 voor
de SportBreak.
De rijke uitrusting van de nieuwe Mazda6 wordt gecompleteerd met een
groot aantal actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. De
geventileerde remschijven op de voorwielen hebben een grotere diameter
(299 mm / +16 mm) en zorgen samen met de 280 mm-remschijven op de
achterwielen voor een uitstekende vertraging. Alle modellen zijn
daarbij standaard uitgerust met ABS, elektronische remkrachtverdeling
(EBD), remassistentie, dynamische stabiliteitscontrole (DSC) en
tractiecontrole (TCS). Adaptieve koplampen zijn standaard op de GT-M
en Executive. De nieuwe body kreeg aan de voorzijde een nieuw verlengd
subframe en langere verbindingsstukken tussen de voorste zijprofielen
van dat subframe. Hierdoor nam het absorptievermogen voor
botsingsenergie met 10 % toe. Ook in de auto is het veiligheidsniveau
verder verhoogd: de voorstoelen zijn voorzien van actieve
hoofdsteunen, die het risico op nekletsel bij een aanrijding van
achteren beperken.
Standaard zijn er zes airbags, de veiligheidsgordels op de voorstoelen
hebben gordelspanners en spankrachtbegrenzers en het rempedaal en
koppelingspedaal zijn inklapbaar om de kans op beenletsel bij een
frontale botsing te verkleinen. De buitenste zitplaatsen op de
achterbank zijn voorzien van Isofix-bevestigingen voor een kinderzitje
en wanneer de achterpassagiers de veiligheidsgordels niet dragen,
wordt daarvoor gewaarschuwd met behulp van een waarschuwingslampje.
Tot slot zijn de portierstijlen voorzien van energieabsorberende
ribben en werd de voetgangersveiligheid verder vergroot.
AutoRai