Itteren

19-feb-2008, Han Hamakers

Aan: de Raadscie Stadsbeheer, milieu en mobiliteit Van: Dorpsraad Itteren, Han Hamakers en Sander Bastings Datum: 18-2-2008

Onderwerp: Infrastructuur Itteren na de Maaswerken

Inleiding
Een immens groot gebied zuidelijk en noordelijk van Itteren wordt afgegraven met als doel grindwinning, natuurontwikkeling en bescherming tegen hoogwater. Itteren en Grevenbicht zijn de enigste locaties van het plan die winst opleveren voor de grindwinning. In Itteren wordt dan ook veel meer afgegraven dan voor de veiligheid noodzakelijk is. De waterstanden zullen met ca 1 m dalen terwijl voor de vereiste veiligheid maar een daling 0,30 m nodig is. Deze veiligheid had men ook kunnen bereiken door de kade rond Itteren op enkele plaatsen met 0,30 m te verhogen. Dat zou hooguit enkele maanden duren.
Door in Itteren veel meer af te graven dan voor de veiligheid strikt nodig is, zullen de waterstanden stroomopwaarts aanzienlijk dalen. Ter hoogte van bijvoorbeeld de St.Servaasbrug is een verlaging van de waterstand voorzien van 0,50 m. Dat krijgt de gemeente zomaar in de schoot geworpen, dat kost de gemeente niets.
Op 1 mei gaan in Itteren de werken voor de Grensmaas van start en dat zal 7 jaren duren: 6 dagen per week en 12 uren per dag zal er veel overlast zijn. Voor Itteren worden het zeven moeilijke jaren. Wat zullen we behalve de vereiste bescherming tegen hoogwater daarvoor terug krijgen? Er worden ons aanlokkelijke beelden met een prachtige natuur in het vooruitzicht gesteld. Maar niemand weet dat zeker en als dat al zo zou zijn dan zijn we15 á 20 jaar verder.

Met de onttrekking van enkele wegen die nu op de agenda staan, hebben we met uitzondering van de toegangsweg naar Hartelstein, geen probleem; het zij zo.
Daarnaast hebben wij zelf ook nagedacht om onze leefomgeving te verbeteren en zijn daarbij tot de conclusie gekomen dat de infrastructuur van Itteren mede als gevolg van de Maaswerken aanzienlijk verbeterd kan worden. Deze werken leveren hiervoor een eerste begin.
Het gaat hier om de volgende zaken.


1. Zuidelijk van Itteren komt een aparte verbinding voor het transport van grind. Deze weg zal een zeer stabiele fundering krijgen en zal in de toekomst een goed alternatief zijn om Itteren te ontlasten van het doorgaande verkeer. Op de bestaande weg door Itteren ontstaan dagelijks gevaarlijke situaties als gevolg van smalle straten en geparkeerde autos.

2. Het ophogen van de weg tussen de kade en het Julianakanaal met de aanleg van een duiker zodat bij hoogwater de afstroming gehandhaafd blijft. Itteren zal dan bij extreem hoogwater goed bereikbaar blijven. De hulpverlening door o.a. de gemeente zal daardoor minder moeizaam en minder kostbaar zijn. Hierdoor ontstaat ook een betere faunaverbinding richting Borgharen. Uit eerdere gesprekken met de gemeente hebben wij opgemaakt dat de gemeente daar voorstander van is.
3. Het fietspad op de westelijke oever van het Julianakanaal komt te vervallen. Het consortium stelt een omleiding voor via Meerssenhoven en Bunde. Dit is een lange en gevaarlijke omweg. Wij zijn voorstander om de fietsroute te verleggen naar de oostelijke kanaaloever.
4. Midden in het dorp is een nieuwe toegangsweg gepland naar hoeve Hartelstein waar tevens het informatiecentrum van het consortium wordt gevestigd. We zijn daarvan niet gecharmeerd; meer verkeer via de nauwe straten zal het gevolg zijn. Hierover komt reeds een gesprek met alle belanghebbenden.

5. Om tijdens de uitvoering van de werken de bestaande veiligheid tegen hoogwater te handhaven wordt de kade rond Itteren tijdelijk verhoogd. Ons inziens is dat niet nodig omdat de werken voor de Vlaamse Boertienlocaties Hochterbampd en Herbricht dit jaar van start gaan en daarmee voldoende compensatie bieden. Deze werken zullen in het najaar van 2010 afgerond zijn. De besparing die dit voor het consortium oplevert kan dan aangewend worden voor de voorgaande punten.

Zoals gezegd kunnen we leven met het onttrekken van de wegen. Maar er wordt veel gevraagd van de inwoners van Itteren. Daar mag dus ook iets tegenover staan. We pleiten al jaren voor een alternatief voor het afsluiten van de Hartelsteinveldweg. Dit is een druk bereden toeristische fietsroute. Tot op heden zonder enig resultaat. We pleiten er daarom voor dat alvorens de gemeenteraad een besluit neemt over het onttrekken van de wegen dat goede alternatieve voorzieningen gewaarborgd zijn. Dit omdat we met lege handen staan als het besluit eenmaal genomen is. Helaas hebben ervaringen in het verleden ons geleerd dat we in deze situaties het zekere voor het onzekere moeten nemen.

Wij danken u voor uw aandacht.