Itteren
19-feb-2008, Han Hamakers
Aan: de Raadscie Stadsbeheer, milieu en mobiliteit
Van: Dorpsraad Itteren, Han Hamakers en Sander Bastings
Datum: 18-2-2008
Onderwerp: Infrastructuur Itteren na de Maaswerken
Inleiding
Een immens groot gebied zuidelijk en noordelijk van Itteren wordt
afgegraven met als doel grindwinning, natuurontwikkeling en
bescherming tegen hoogwater. Itteren en Grevenbicht zijn de enigste
locaties van het plan die winst opleveren voor de grindwinning. In
Itteren wordt dan ook veel meer afgegraven dan voor de veiligheid
noodzakelijk is. De waterstanden zullen met ca 1 m dalen terwijl voor
de vereiste veiligheid maar een daling 0,30 m nodig is. Deze
veiligheid had men ook kunnen bereiken door de kade rond Itteren op
enkele plaatsen met 0,30 m te verhogen. Dat zou hooguit enkele maanden
duren.
Door in Itteren veel meer af te graven dan voor de veiligheid strikt
nodig is, zullen de waterstanden stroomopwaarts aanzienlijk dalen. Ter
hoogte van bijvoorbeeld de St.Servaasbrug is een verlaging van de
waterstand voorzien van 0,50 m. Dat krijgt de gemeente zomaar in de
schoot geworpen, dat kost de gemeente niets.
Op 1 mei gaan in Itteren de werken voor de Grensmaas van start en dat
zal 7 jaren duren: 6 dagen per week en 12 uren per dag zal er veel
overlast zijn. Voor Itteren worden het zeven moeilijke jaren.
Wat zullen we behalve de vereiste bescherming tegen hoogwater daarvoor
terug krijgen? Er worden ons aanlokkelijke beelden met een prachtige
natuur in het vooruitzicht gesteld. Maar niemand weet dat zeker en als
dat al zo zou zijn dan zijn we15 á 20 jaar verder.
Met de onttrekking van enkele wegen die nu op de agenda staan, hebben
we met uitzondering van de toegangsweg naar Hartelstein, geen
probleem; het zij zo.
Daarnaast hebben wij zelf ook nagedacht om onze leefomgeving te
verbeteren en zijn daarbij tot de conclusie gekomen dat de
infrastructuur van Itteren mede als gevolg van de Maaswerken
aanzienlijk verbeterd kan worden. Deze werken leveren hiervoor een
eerste begin.
Het gaat hier om de volgende zaken.
1. Zuidelijk van Itteren komt een aparte verbinding voor het transport
van grind. Deze weg zal een zeer stabiele fundering krijgen en zal in
de toekomst een goed alternatief zijn om Itteren te ontlasten van het
doorgaande verkeer. Op de bestaande weg door Itteren ontstaan
dagelijks gevaarlijke situaties als gevolg van smalle straten en
geparkeerde autos.
2. Het ophogen van de weg tussen de kade en het Julianakanaal met de
aanleg van een duiker zodat bij hoogwater de afstroming gehandhaafd
blijft. Itteren zal dan bij extreem hoogwater goed bereikbaar blijven.
De hulpverlening door o.a. de gemeente zal daardoor minder moeizaam en
minder kostbaar zijn. Hierdoor ontstaat ook een betere faunaverbinding
richting Borgharen. Uit eerdere gesprekken met de gemeente hebben wij
opgemaakt dat de gemeente daar voorstander van is.
3. Het fietspad op de westelijke oever van het Julianakanaal komt te
vervallen. Het consortium stelt een omleiding voor via Meerssenhoven
en Bunde. Dit is een lange en gevaarlijke omweg. Wij zijn voorstander
om de fietsroute te verleggen naar de oostelijke kanaaloever.
4. Midden in het dorp is een nieuwe toegangsweg gepland naar hoeve
Hartelstein waar tevens het informatiecentrum van het consortium wordt
gevestigd. We zijn daarvan niet gecharmeerd; meer verkeer via de nauwe
straten zal het gevolg zijn. Hierover komt reeds een gesprek met alle
belanghebbenden.
5. Om tijdens de uitvoering van de werken de bestaande veiligheid
tegen hoogwater te handhaven wordt de kade rond Itteren tijdelijk
verhoogd. Ons inziens is dat niet nodig omdat de werken voor de
Vlaamse Boertienlocaties Hochterbampd en Herbricht dit jaar van start
gaan en daarmee voldoende compensatie bieden. Deze werken zullen in
het najaar van 2010 afgerond zijn. De besparing die dit voor het
consortium oplevert kan dan aangewend worden voor de voorgaande
punten.
Zoals gezegd kunnen we leven met het onttrekken van de wegen. Maar er
wordt veel gevraagd van de inwoners van Itteren. Daar mag dus ook iets
tegenover staan. We pleiten al jaren voor een alternatief voor het
afsluiten van de Hartelsteinveldweg. Dit is een druk bereden
toeristische fietsroute. Tot op heden zonder enig resultaat. We
pleiten er daarom voor dat alvorens de gemeenteraad een besluit neemt
over het onttrekken van de wegen dat goede alternatieve voorzieningen
gewaarborgd zijn. Dit omdat we met lege handen staan als het besluit
eenmaal genomen is. Helaas hebben ervaringen in het verleden ons
geleerd dat we in deze situaties het zekere voor het onzekere moeten
nemen.
Wij danken u voor uw aandacht.