Simpele oplossing LeasePlan maakt flitsen overbodig
19/02/2008 09:37
Creative Venue BV
Almere-Stad, 19 februari 2008
Belastingdienst hoeft privégebruikers zakenauto niet meer te flitsen
LeasePlan biedt simpele oplossing eerlijker afstemming fiscale bijtelling privékilometers
Leasemaatschappij LeasePlan pleit voor een eerlijkere afstemming van de fiscale bijtelling naar rato van het aantal werkelijk gereden privékilometers in een auto van de zaak. De leasemaatschappij biedt haar berijders aan hun auto te voorzien van een klein GPS/GSM-zendertje dat het aantal privé-kilometers registreert en maandelijks doorgeeft. Nederlandse leaserijders betalen nu nog de hoogste fiscale bijtelling van Europa, ongeacht hun rijgedrag of autokeuze. LeasePlan vindt het fiscale regime te stringent en weinig milieubewust.
Privégebruik
Volgens de huidige regelgeving wordt 25% van de nieuwwaarde van een leasauto waarin meer dan 500 kilometer per jaar privé wordt gereden, opgeteld bij het belastbaar inkomen. Het maakt daarbij nu geen enkel verschil of de berijder 501 of 10.000 privékilometers maakt. LeasePlan stelt dat het veel eerlijker zou zijn als een berijder een hogere bijtelling voor meer privégebruik betaalt. "Als je meer rijdt, is het normaal dat je meer betaalt", stelt directeur Berno Kleinherenbrink. "Wij denken aan een bijtelling van 25% of meer voor wie jaarlijks meer dan 7.500 privékilometers rijdt. Maar daar staat tegenover dat de overheid ook die mensen moet stimuleren die de auto minder vaak gebruiken. Dit kan door de bijtelling te verlagen naar 10% voor minder dan 3.000 kilometer per jaar, of 15% voor maximaal 7.500 kilometer per jaar. Pas dan krijgen de berijders een echte financiële prikkel om minder te gaan rijden - en de fiscus loopt geen belastinginkomsten mis.
De Belastingdienst toont belangstelling voor het systeem. Zij hoeven dan niet meer steekproefsgewijs controles uit te voeren en kunnen dus geld besparen.
Energielabel
Leaseplan pleit daarnaast voor een betere afstemming van de bijtellingsregeling op energielabel. Steeds meer leaserijders kiezen voor een auto met een A- of B-label. Hoewel dat relatief al heel milieuvriendelijke auto's zijn, betalen ook deze berijders gewoon 25% bijtelling. Zij betalen daarmee net zo veel als voor energieverslindende auto's. De recent ingevoerde lage bijtelling van 14% voor mini- en hybride auto's lijkt een goed begin, maar er zijn in de hele wereld slechts een paar modellen die aan de criteria voldoen. Als de overheid werkelijk wil bevorderen dat meer mensen naar een energiezuinige auto overstappen, is het van belang dat de korting op de bijtelling wordt afgestemd op het energielabel. Bijvoorbeeld 14% bijtelling voor een auto met een A-label, 18% voor een B-label, en zo oplopend tot 30% of wellicht zelfs 35% voor auto's met een G-label.
http://www.leaseplan.nl