Gemeente Zandvoort


Commissie Raadszaken bespreekt voorstel GBZ 'Bromfiets op de rijbaan'

Op een aantal wegen in Zandvoort ontstaan verkeersonveilige situaties doordat bromfietsers ter plaatse gebruik moeten maken van het verplichte fiets/bromfietspad, aldus GBZ. Op 5 plekken zou de bromfiets de weg op moeten. GBZ-fractievoorzitter Astrid van der Veld brengt op 19 februari, in de vergadering van de commissie Raadszaken, een voorstel in dat dit beoogt. Hoe denken de commissieleden over de maatregelen die er in staan? Het voorstel is vervat in een motie, die kortweg wordt geduid met de titel: 'Bromfiets op de rijbaan'. De maatregelen zijn ingrijpender dan men wellicht vermoedt. Zo wordt het college opgedragen een verkeersbesluit te nemen voor de Zandvoortselaan buiten de bebouwde kom, tussen de rotonde (bij Nieuw Unicum) en de bebouwde kom van Bentveld, waarbij de maximumsnelheid van 80 km/uur wordt teruggebracht naar 60 km/uur.

Hieronder volgt de motie, die, bij een positief advies van de commissie, behandeld zal worden tijdens de raadsvergadering van 4 maart aanstaande.

De raad der gemeente Zandvoort,
gelet op artikel 1 sub d en artikel 35 lid 1 van het Reglement van Orde van de gemeenteraad; overwegende dat:

- Per 15 december 1999 voor bromfietsers artikel 6 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens geldt, waarin is bepaald dat bromfietsers in principe de rijbaan gebruiken, tenzij er sprake is van een verplicht fiets/bromfietspad, zoals aangegeven met bord G12a.
- Het de verkeersveiligheid ten goede komt als de bromfietser gebruik maakt van de rijbaan, omdat bromfietsers dan beter zichtbaar zijn voor het overige gemotoriseerde verkeer, er sprake is van een groot snelheidsverschil tussen fietsers en bromfietsers op fietspaden en deze bovendien te smal zijn voor beide verkeersdeelnemers;
- Vooral op onderstaande wegen in Zandvoort verkeersonveilige situaties ontstaan doordat bromfietsers ter plaatse gebruik moeten maken van het verplichte fiets/bromfietspad:
1 het gedeelte van de Dr. C.A. Gerkestraat gelegen tussen de Tolweg en de Zandvoortselaan,
2 het gedeelte van de Zandvoortselaan buiten de bebouwde kom tussen de rotonde (bij Nieuw Unicum) en de bebouwde kom van Bentveld, omdat daar op de rijbaan een maximumsnelheid van 80 km/uur geldt;
3 de overige gedeelten van de Zandvoortselaan,
4 de rotonde Linnaeusstraat/Van Lennepweg en de Linnaeusstraat,
5 de aansluiting van de Zandvoortselaan op de Haarlemmerstraat, waar bromfietsen een vreemde verkeersbeweging moeten maken om het verplichte fiets/bromfietspad te kunnen volgen


- Het college alleen kan besluiten om bromfietsers te laten rijden op een verplicht fiets/bromfietspad indien sprake is van gevaar. Het college voor bovengenoemde wegen de aanwezigheid van gevaar onvoldoende heeft gemotiveerd;
- In de Actualisatie Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Zandvoort (GVVP) van 26 juli 2005 in paragraaf 5.7.1 (pagina 25) is opgenomen dat voor Zandvoort een winst voor de verkeersveiligheid te behalen valt door de bromfiets overal naar de rijbaan te verwijzen. Het bijkomende voordeel van de maatregel is dat fietsen over de fietspaden aantrekkelijker wordt;
- In de Actualisatie GVVP van 26 juli 2005 in paragraaf 5.7.2 (pagina 25) is opgenomen dat de Zandvoortselaan de categorie erftoegangsweg buiten de bebouwde kom dient te krijgen waar een snelheidsregime van 60 km/uur geldt;
- Het college heeft toegezegd bij herinrichtingen van straten rekening te houden met de wettelijke regeling en het GVVP, maar dit nog niet overal is gebeurd;
- Op dit moment een herinrichting plaatsvindt van de Van Lennepweg en het om redenen van verkeersveiligheid onwenselijk is dat bromfietsers daar gebruik maken van het aan te leggen vrijliggende fietspad.

Roept het college op:

- Uitvoering te geven aan hetgeen is opgenomen in paragraaf 5.7 van de actualisatie Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Zandvoort en de noodzakelijke verkeersbesluiten te nemen zodat op onderstaande wegen bromfietsers op de rijbaan moeten rijden in plaats van op een verplicht fiets/bromfietspad:
1 het gedeelte van de Dr. C.A. Gerkestraat gelegen tussen de Tolweg en de Zandvoortselaan,
2 het gedeelte van de Zandvoortselaan buiten de bebouwde kom tussen de rotonde (bij Nieuw Unicum) en de bebouwde kom van Bentveld,
3 de overige gedeelten van de Zandvoortselaan,
4 de rotonde Linnaeusstraat/Van Lennepweg en de Linnaeusstraat,
5 de aansluiting van de Zandvoortselaan op de Haarlemmerstraat;
- Een verkeersbesluit te nemen voor de Zandvoortselaan buiten de bebouwde kom tussen de rotonde (bij Nieuw Unicum) en de bebouwde kom van Bentveld dat de maximumsnelheid van 80 km/uur wordt teruggebracht naar 60 km/uur;
- De bebording binnen twee weken in overeenstemming te brengen met de hierboven gevraagde verkeersbesluiten;
- De uitvoeringskosten van de hierboven gevraagde verkeersbesluiten ten laste te laten gaan van het product verkeer. Mocht dit onvoldoende zijn, dan de kosten ten laste te brengen van de algemene reserve.

Zandvoort, 4 maart 2008

Fractie GBZ
A. van der Veld