Media alert

19 februari 2008

Web 3.0: een nieuwe manier van denken

~ Q-go s Female Fever over de mogelijkheden van web 3.0 ~

Het web wordt met de komst van web 3.0 steeds dynamischer. Web 3.0 is geen nieuwe technologie, maar een nieuwe manier van denken en een nieuwe manier van het omgaan met informatie. Technologie kan daarbij ondersteunend zijn, maar het hoeft niet.

Dit onderwerp stond onlangs centraal tijdens Female Fever, de eerste van een serie workshops die Q-go organiseert voor onder meer vrouwelijke consultants en marketeers uit verschillende organisaties. Q-go richt zich hiermee specifiek op vrouwen omdat communicatie en verbinding belangrijke elementen zijn van web 3.0. Dit zijn doorgaans onderwerpen waar vrouwen sterk in zijn. Na het succes van de eerste Female Fever heeft Q-go besloten dit initiatief voort te zetten.

Waar de eerste webmogelijkheden vooral bestonden uit het plaatsen en vinden van verschillende soorten content, biedt het web nu meer en meer mogelijkheden voor het creëren en delen van informatie. Het leggen van verbindingen staat centraal bij web 3.0. Platforms gaan met elkaar communiceren. Er worden verbindingen gelegd, waardoor platforms elkaar gaan begrijpen. Een voorbeeld: je wordt op maandagmorgen wakker door je wekker. Je elektronische agenda toont dat je om 10.00 uur de eerste vergadering hebt. Tegelijkertijd laat de filemeter zien dat je 76 minuten nodig hebt om op kantoor te komen. En het weerbericht geeft aan dat er kans is op enkele regenbuien met tussendoor wat zon.

Deze aan elkaar gekoppelde informatie maakt het mensen gemakkelijk om keuzes te maken ten aanzien van bijvoorbeeld hun reis naar kantoor. Ze hoeven eigenlijk niet meer na te denken, want alle benodigde informatie wordt verschaft.

Bedrijven kunnen op verschillende wijze hun voordeel doen met web 3.0-toepassingen. Een goed voorbeeld daarvan is Software as a Service (SaaS). Deze software is beschikbaar als een gehoste service die toegankelijk is via internet en waarbij afrekening plaatsvindt via een abonnementsstructuur. Investeringen in hardware en software gaan aanzienlijk naar beneden. Bedrijven kunnen SaaS bijvoorbeeld inzetten om goedkoop gebruik te kunnen maken van verschillende widgets en gadgets.

Web 3.0 wordt nog te vaak gezien als technologie. Maar het is veel meer dan enkel en alleen een technologie. Informatie staat centraal en het gaat veel meer om het delen en personaliseren van informatie. De mogelijkheden zijn onuitputtelijk.


*De volgende editie van Female Fever vindt plaats op maandag 31 maart in t Blauwe Theehuis in Amsterdam. Aanmelden kan via de Q-go website: www.q-go.nl

(384 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Q-go
Q-go is een snelgroeiende internationale onderneming van Nederlandse oorsprong. De unieke Natural Language Search (NLS)-technologie van Q-go ondersteunt alle belangrijke Europese talen en zorgt ervoor dat mensen in hun eigen bewoordingen een vraag kunnen stellen via interactieve kanalen. De NLS-technologie van Q-go levert organisaties daardoor maximaal inzicht in het échte vraaggedrag van hun klanten of medewerkers. Q-go heeft vestigingen in Amsterdam, Bonn, München, Zürich, Madrid en Barcelona en ondersteunt organisaties als ING, Postbank, Fortis, La Caixa, PGGM, Deutsche Telekom, UWV, Deutsche Postbank, Unigarant, BBVA en Telefonica.