GGD Noord- en Midden-Limburg


Nieuw 'Woordmerk' voor bevolkingsonderzoeken


19-2-2008

Een oproep van de huisarts, een folder van het RIVM en een poster van de screeningsorganisatie. Drie verschillende afzenders, maar één gezamenlijke noemer: bevolkingsonderzoek. Met een nieuw 'woordmerk' voor de landelijke bevolkingonderzoeken is dat nu in één oogopslag duidelijk.

Vanaf 2008 is er een woordmerk 'bevolkingsonderzoek'. Een woordmerk is een merk dat alleen uit een naam bestaat. Het woordmerk 'bevolkingsonderzoek', vanaf 1 januari geïntroduceerd door het Centrum voor Bevolkingsonderzoek (CvB), maakt het mogelijk de samenhang tussen de verschillende onderzoeken en screeningen beter zichtbaar maken. Het kan gebruikt worden in alle uitingen van de organisaties en professionals die een rol spelen bij landelijke bevolkingsonderzoeken. Het CvB, verantwoordelijk voor de landelijke regie van acht bevolkingsonderzoeken en screeningen, wil hiermee een versnipperd beeld in de communicatie naar het publiek voorkomen.

Eenvoudig ontwerp
Het woordmerk bestaat uit de vormgegeven letters bevolkingsonderzoek. Het wordt altijd gebruikt in combinatie met de huisstijl van de afzender van bepaalde informatie. Het ontwerp van het woordmerk is eenvoudig, zodat het goed te combineren valt met uiteenlopende huisstijlen. Er is gekozen voor helder zwart-wit, en één klein opvallend en herkenbaar element: de letters S en O zijn versmolten.

Vertrouwen bij het publiek
Op termijn draagt het woordmerk bij aan de herkenbaarheid en betrouwbaarheid van de bevolkingsonderzoeken in Nederland. Het woordmerk staat voor 'landelijk', 'kwaliteit' en 'centrale regie'. Het woordmerk vergroot uiteindelijk de betrouwbaarheid van de boodschap van afzonderlijke afzenders. Dat vertrouwen bij het publiek is belangrijk, bevolkingsonderzoeken worden immers aangeboden aan mensen die in principe gezond zijn.

Onderscheid met 'pretecho'
Bevolkingsonderzoek waarbij de opkomst niet erg hoog is, zoals dat naar baarmoederhalskanker, kan via het woordmerk gebruik maken van de bestaande bekendheid van andere bevolkingsonderzoeken. Bovendien ontstaat een veel duidelijker onderscheid tussen de door de overheid aangeboden bevolkingsonderzoeken en particuliere screeningen als de 'total body scan' en de zogeheten 'pretecho'.

Ten slotte is een eenduidig beeld in de communicatie van belang voor de toekomstige uitbreiding van het bevolkingsonderzoek. Bij de introductie van nieuwe screeningen, zoals mogelijk de darmkankerscreening, kan dan veel meer worden geleund op de bekendheid en de vertrouwdheid van het publiek met bevolkingsonderzoek.

Centrum voor Bevolkingsonderzoek

Het Centrum voor Bevolkingsonderzoek van het RIVM is verantwoordelijk voor de regie in de volgende bevolkingsonderzoeken en screeningen; bevolkingsonderzoek naar borst- en baarmoederhalskanker, de opsporing van mensen met erfelijk verhoogd cholesterol, het nationaal programma grieppreventie, de prenatale screeningen en neonatale hielprikscreening en gehoorscreening. Voor meer informatie www.rivm.nl/preventie/bevolkingsonderzoeken.