Nieuwe vestiging in Duitsland
s-Hertogenbosch, 19 februari 2008 - LPR, Europa s één na grootste aanbieder van palletpooling, sloot 2007 af met een omzet van 95,7 miljoen euro. In de afgelopen drie jaar groeide de omzet jaarlijks met tien procent en in het eerste kwartaal van 2008 zal LPR de symbolische grens van 100 miljoen euro doorbreken. Een andere belangrijk gebeurtenis aan het begin van 2008 is de opening van een nieuwe vestiging in Duitsland. Hiermee komt het aantal Europese landen met een full-service voorziening in afgifte en ophalen van de rode pallets op negen te staan.
De omzet is in tien jaar vertienvoudigd , waarbij de groei sinds drie jaar in dubbele cijfers wordt geteld. In Europa worden meer dan 35 miljoen palletverplaatsingen verzorgd voor de belangrijkste fabrikanten in FMCG. De LPR Groep is daarmee een onmisbare speler op de markt voor palletpooling. Dit geldt zowel voor Frankrijk, waar LPR nog steeds het grootste deel van zijn inkomsten verdient, als in de landen waar de dochterondernemingen zijn gevestigd (de Benelux, Spanje, Portugal, Verenigd Koninkrijk en Ierland).
Zowel resultaten als marktaandeel stijgen in heel Europa
Alle dochterondernemingen vertonen sterk verbeterde resultaten: bovenaan staan de Spaanse en Portugese dochterondernemingen met een gezamenlijke omzetgroei van 16%, en het Verenigd Koninkrijk met meer dan 50%. De omzet van de Britse dochtermaatschappij oversteeg in 2007 voor het eerst de 10 miljoen euro, en Spanje en Portugal kwamen samen boven de 30 miljoen euro.
Met diverse nieuwe klanten in het afgelopen jaar heeft LPR in Portugal nu een marktaandeel van meer dan 40%. Ook in Spanje is LPR sterk, met een marktaandeel van meer dan 15%, in het Verenigd Koninkrijk is het marktaandeel na slechts vier jaar al meer dan 5%. Bovendien heeft LPR zijn positie in Frankrijk en de Benelux - de traditionele markten -verbeterd: de omzet nam toe met 6% en het marktaandeel is ondertussen bijna 25%.
Volgens Frank Janssen, Managing Director LPR Benelux, zijn de goede resultaten een logisch gevolg van de werkwijze van LPR. Wij worden beschouwd als de meest professionele en transparante speler op de markt, in staat om palletstromen te beheren op zowel nationaal als Europees niveau. Wij hebben onze klantenportefeuille in 2007 uitgebreid met belangrijke nieuwe Europese spelers in de FMCG-sector en versterkten onze relatie met bestaande klanten. Voorbeelden zijn partnerships met belangrijke groepen zoals Kraft Foods, Senoble, Henkel en Lactogal, en uitgebreidere contracten met klanten zoals Heinz, Ontex en Kimberly-Clark.
De vooruitzichten voor 2008 zijn positief
In 2008 verwacht LPR te blijven groeien en een omzet te behalen die de 110 miljoen euro benadert, door zijn reeds gevestigde positie in de sectoren drank, kruidenierswaren en hygiëne te versterken.
De opening van de Duitse vestiging ondersteunt deze ambitie. LPR (Logistic Packaging Return) Deutschland GmbH zal in beginsel in Keulen worden gevestigd, en gaat de groep helpen met het versterken van zijn Europese netwerk en de uitbreiding van bestaande partnerships met de vooraanstaande fabrikanten.
Wij zijn in heel West-Europa al enige tijd sterk vertegenwoordigd. Het was een logische stap om onze Europese dekking in oostelijke richting uit te breiden. Duitsland is de grootste economie van Europa en biedt een markt met een aanzienlijk groeipotentieel in palletpooling. Veel van onze klanten hebben ons gevraagd een vestiging te openen in Duitsland, dus doen we dat , merkte Frank Janssen op. Bovendien heeft LPR plannen om in 2008 meer dan 25 miljoen euro te investeren in zijn netwerk en palletpools.
Over LPR
Sinds de oprichting in 1992, is LPR uitgegroeid tot de tweede speler in Europa op het gebied van palletpooling. LPR richt zich voornamelijk op de Fast Moving Consumer Goods sector (FMCG) en verricht meer dan 33 miljoen palletbewegingen per jaar. In Europa heeft LPR vestigingen in Frankrijk, Spanje, Portugal, Benelux en Engeland. Het bedrijf heeft een netwerk van zestig depots en verzamelt pallets van 20.000 drop-off punten door heel Europa. LPR werkt voor de grootste fabrikanten uit de FMCG in Europa (zoals Nestlé, Kimberly-Clark, Coca-Cola, Heineken en Cadbury) en met alle grote retailers in de groothandelssector. Voor meer informatie zie de vernieuwde website van LPR:
Ingezonden persbericht