AutoRai

Peugeot met 'plezier voor iedereen' op de Autosalon van Genève

(2/18/2008)
Ter gelegenheid van deze grote jaarlijkse autobeurs heeft Peugeot ervoor gekozen het accent te leggen op alle nieuwe ontwikkelingen in het actuele aanbod gedurende dit voorjaar. Deze kunnen worden samengevat onder de noemer âplezier voor iedereenâ, want naast de 308 SW worden de nieuwe ludospaces van het merk aan het publiek getoond: de Bipper Tepee en de Partner Tepee.

De 2.300 m' grote stand van Peugeot is zo ingericht dat bezoekers op een leuke manier worden rondgeleid langs alle vernieuwingen die het jaar 2008 in petto heeft. En dan natuurlijk met name de 308-versie die geheel in het teken staat van ruimte en multifunctionaliteit: de 308 SW, die zijn wereldpremière beleeft als voorbereiding op de marktintroductie.

Dit model wordt geflankeerd door de Bipper Tepee en Partner Tepee die eveneens voor het eerst in de openbaarheid treden. Deze personenauto's behoren tot de Tepee-familie en vormen de perfecte illustratie van de verschillende modellen die Peugeot voor deze familie te bieden heeft, vooral bedoeld voor een eigentijds publiek met een actieve levensstijl dat op zoek is naar een auto met veel ruimte.

Tot slot maakt de bezoeker kennis met de verschillende manieren waarop Peugeot zich inzet voor het milieu, onder de overkoepelende naam BLUE LION.

Een autosalon kan natuurlijk niet zonder een concept-car; Peugeot presenteert dan ook twee sportieve modellen: pittig rijplezier met de Bipper Beep Beep! en een sportieve coupé voor dynamisch rijplezier vol emoties: de 308 RC Z, die afgelopen najaar verscheen op de I.A.A. in Frankfurt.

Van het feit dat Peugeot een sterke speler is in de topcompetitie, getuigt de succesvolle 908 HDi met roetfilter, die in 2008 wederom de ambities van het merk uitdraagt.

Het 308-gamma: dit is nog maar het beginâ¦...

De vijfdeurs uitvoering werd afgelopen september geïntroduceerd en inmiddels zijn van de 308 hatchback al meer dan 100.000 geproduceerd. Naast de driedeurs versie en nieuwe motoruitvoeringen en versnellingsbakken, gaat aan het begin van dit jaar vooral de aandacht uit naar de 308 SW.

Wereldpremière voor de 308 SW: ruimte, licht en multifunctionaliteit voor plezier voor iedereen

Amper zes maanden na de marktintroductie van de 308 hatchback presenteert Peugeot de 308 SW, een uitvoering met een unieke vormgeving, waarvan de verkoop dit voorjaar start.

De 308 SW richt zich op de verworvenheden en ervaring van zijn voorganger en biedt klanten een dynamisch uiterlijk, een royaal volume en een groot glasoppervlak, met een immens breed glazen panoramadak. De lichtinval die hierdoor ontstaat, onderstreept de kwaliteit van de materialen in het interieur en draagt bij aan het comfort van de passagiers.

De 308 SW heeft een sterk eigen karakter met een robuuste, ruime en zeer actieve uitstraling. Het is een auto die meer te bieden heeft op het gebied van flexibiliteit en laadruimte en tegemoetkomt aan alle verwachtingen van het segment. Klanten genieten van hetzelfde comfort en rijplezier als in de hatchback, maar dan in een auto die qua vorm nog meer aan hun individuele wensen voldoet.

De 308 in Genève: twee nieuwe transmissies en een nieuwe motor

Twee nieuwe zesversnellingsbakken

Klanten van de 308 hatchback 1,6 l HDi met roetfilter 80 kW (Ë110 pk) kunnen voortaan kiezen uit twee nieuwe zesversnellingsbakken, de ene handbediend, de andere elektronisch bediend (BMP6), beide in het kader van BLUE LION.

Een nieuwe dynamische motor: 1,6 l THP van 128 kW (Ë175 pk),

Als kroon op het aanbod van benzinemotoren zal deze motor een dynamisch en veeleisend publiek weten aan te spreken. Een publiek dat op zoek is naar een exclusieve en plezierige auto.

Geheel in lijn met dit krachtige en unieke technische concept, onderscheidt de 308 Féline 1,6 l THP 175 pk zich aan de buitenkant door een sportievere voorbumper, een achterspoiler en een lagere bodemvrijheid. Ook binnen in de auto zorgen de aluminium accenten (pookknop, pedalenstel en voetsteun) en een speciaal stuurwiel voor extra sfeer in een interieur dat is afgestemd op puur autosportplezier.

De motor is het resultaat van een samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en BMW Group en levert een maximaal vermogen van 128 kW bij 6000 omw/min. Bijzonder is vooral het royale koppel van 240 Nm (met overboost zelfs 260 Nm) dat al bij een zeer laag toerental beschikbaar is (1600 omw/min).

Dankzij dit alles kan deze 308 zeer hoge prestaties leveren terwijl het verbruik en de CO2-uitstoot beperkt blijven (respectievelijk 7,6 l / 100 km bij gecombineerd verbruik en 180 g/km). De acceleratie van 0 - 100 km/uur kan in 8,3 seconden en de snelheidsmeter stopt uiteindelijk bij 225 km/uur. Dankzij het hoge koppel gaat inhalen eveneens bijzonder soepel; om van 80 naar 120 km/uur te versnellen is in de hoogste versnelling slechts 9,1 seconden nodig

Twee nieuwkomers in de Tepee-familie: de Bipper en de Partner

Na de geslaagde marktintroductie van de Expert Tepee wordt de Tepee-familie nu uitgebreid met de Bipper Tepee en de Partner Tepee. Dit model biedt plaats voor gezinnen van alle soorten en maten, maar is ook aantrekkelijk voor liefhebbers van moderne vrijetijdsbesteding die op zoek zijn naar een auto met veel ruimte.

De nieuwe Bipper Tepee

In een omgeving met steeds minder ruimte en steeds meer eisen, is de Bipper Tepee een nieuw en origineel model in het ludospace-segment dat hier slim op inspeelt.

Deze compacte, handige en wendbare auto heeft 5 ruime zitplaatsen en een verrassend grote bagageruimte (356 dm3 VDA onder de hoedenplank tot 884 dm3 VDA aan de bovenkant van de rugleuning met neergeklapte achterbank), en dat op een lengte van slechts 3,96 m. Met twee schuifdeuren en asymmetrische achterdeuren is deze compacte, ludieke en joviale ludospace niet alleen non-conformistisch, maar ook bijzonder innovatief.

De nieuwe Partner Tepee

In 1996 introduceerde Peugeot het ludospace-concept met de Partner en nu is er de nieuwe Partner Tepee.

Van de huidige uitvoering werden 570.000 exemplaren gemaakt, inmiddels is de Partner vernieuwd: zijn prestaties zijn uitzonderlijk voor dit segment, maar het blijft wel onmiskenbaar een ludospace, met alle functionele kwaliteiten die van dit model verwacht worden.

De nieuwe expressieve stijl en het opmerkelijke veiligheidsniveau verschaffen Peugeot een sterke positie op de markt van de ludospaces, die voortdurend blijft groeien (ongeveer 4% per jaar, sinds 1996).

Zijn multifunctionele eigenschappen maken de auto geschikt voor een actief en sportief gebruik dankzij drie aparte stoelen op de tweede zitrij en het opvallende, glazen âZenithâ-dak.

De 207: nog meer vernieuwingen

De Internationale Autosalon van Genève 2008 valt samen met de tweede verjaardag van de marktintroductie van de 207. Het aanbod van dit gamma is inmiddels zeer compleet te noemen en het is de eerste auto in het B-segment in Europa die zo veel extra's heeft. Van de 207 zijn sinds de introductie al bijna 1 miljoen exemplaren geproduceerd, variërend van de 3- en 5-deurs hatchback tot de CC en SW carrosserievormen.

Voorpremière: de 207 CC Roland Garros

De presentatie van de 207 CC Roland Garros geeft bezoekers alvast een voorproefje van dit nieuwe model.

De 207 CC Roland Garros in de kleur Noir Obsidien is het resultaat van een speciale samenwerking en heeft een interieur met in twee kleuren (lichtgrijs en zwart) leer beklede stoelen. De auto is uitgerust met een 1.6l THP benzinemotor van 110 kW (Ë150 pk).

Nieuw voor de 207: de 2-Tronic versnellingsbak

In combinatie met een 1,4 l 16V benzinemotor van 65 kW (Ë90 pk) krijgt de 207 een elektronisch bediende, handgeschakelde vijfversnellingsbak. Het bijzondere van deze technologie is dat er snel en gemakkelijk geschakeld kan worden zonder te ontkoppelen; een koppelingspedaal ontbreekt dan ook in deze auto! De bestuurder kan kiezen uit twee manieren om te schakelen, óf volledig automatisch, waarbij de auto zelf de juiste versnelling kiest voor een relaxte en zuinige rijstijl, óf handmatig met behulp van flippers achter het stuur of de selectiehendel tussen de voorstoelen voor actief en sportief rijplezier.

Centraal op de stand van Peugeot staan twee concept-cars die het toonbeeld zijn van sportiviteit en ultiem rijplezier

De 308 RC Z

De 308 RC Z is een prachtig voorbeeld van rijcomfort zoals Peugeot het bedoeld heeft. Deze auto werd voor het eerst getoond tijdens de laatste salon van Frankfurt en beschikt over alle ingrediënten voor gegarandeerd rijplezier, vol dromen en emoties.

Deze 2+2 coupé heeft een moderne en originele vormgeving die goed in proportie is. Hij is uitgerust met een 1.6 l THP-motor, het resultaat van een samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en BMW Group, die in deze uitvoering een vermogen levert van 160 KW (Ë 218 pk). Met een koppel van 280 Nm (met overboost zelfs 300) kenmerkt dit blok zich door een grote souplesse en een levendig karakter onder alle omstandigheden.

De Bipper Beep Beep!

Deze door de ontwerpers van Peugeot bedachte concept-car heeft de kleuren van de succesvolle 908 HDi met roetfilter.

Deze compacte en veelzijdige auto kan de leden het team van Peugeot Sport snel en moeiteloos over een circuit loodsen voor allerlei kleine reparaties of om VIP's te vervoeren.