Abarth klaar voor de start: nieuw onderkomen, nieuwe modellen
(2/18/2008)
Abarth blijft bij de terugkeer van het merk verrassen met nieuwe
uitdagingen. De filosofie van de âSchorpioenâ, die met passie en
traditie nauw verweven is met alle activiteiten van het merk, blijft
wereldwijd liefhebbers van sportieve autoâs aantrekken.
Zoals eerder aangekondigd, heeft Abarth & C. Spa een nieuw bedrijf
opgericht in het Mirafiori-complex in Turijn. Hier worden alle
productie-, ontwerp- en managementactiviteiten voor de gehele
onderneming samengevoegd. Ook de staf van het autosportteam, die tot
nu toe was ondergebracht in de historische fabriek in Chivasso, is
verhuisd naar het nieuwe onderkomen. De inrichting van het
hypermoderne bedrijf, met een oppervlakte van meer dan 23.000 m2 is in
slechts acht maanden gerealiseerd. Ruim honderd medewerkers zijn
werkzaam in het nieuwe complex van Abarth.
De openingsceremonie is een uitgelezen gelegenheid om het programma
van het Abarth Racing Team voor 2008 te presenteren. Na de uitstekende
resultaten in diverse rallykampioenschappen vorig jaar, waarmee de
terugkeer van Abarth in de autosport werd gemarkeerd, zal het team in
2008 met dezelfde inzet een uitgebreid programma afwerken. Abarth zal
met twee officiële Grande Puntoâs Abarth S2000 aan de start van de
Intercontinental Rally Challenge komen, met aan het stuur Giandomenico
Basso and Anton Alen. Sponsoring komt van Selenia en Sabelt. Andrea
Navarra en Renato Travaglia hebben zich met een Grande Punto Abarth
S2000 ingeschreven voor het Italiaans Rallykampioenschap 2008. Ook
Umberto Scandola, testrijder van Abarth, gaat naast zijn
ontwikkelingstests in een aantal internationale evenementen van start.
De Abarth Trophy zal ook dit jaar worden georganiseerd, waarmee een
traditie wordt voortgezet die in 1977 begon: de Grande Punto API-IP
ORO DIESEL Trophy is een kampioenschap dat is voorbehouden aan de Fiat
Grande Punto R3D en gaat het tweede seizoen in.
Van het circuit naar de openbare weg, maar altijd met een sportieve
insteek. Dat is de filosofie achter de lang verwachte â500 Abarthâ,
die op de aanstaande Autosalon van Genève zijn debuut zal beleven. De
nieuwe auto is ontwikkeld door Fiat Group Automobiles Style Centre in
de geest van de legendarische Fiat 500 Abarth uit de jaren â60. Vanaf
juli zal de â500 Abarthâ via het exclusieve Abarth-netwerk leverbaar
zijn.
De 500 wordt aangedreven door een Fire 1.4 16v benzine turbomotor die
135 pk (99 kW) levert bij 5.500 tpm en een maximum koppel heeft van
206 Nm bij 3.000 tpm in de âSportâ stand. In de stand âNormalâ is de
trekkracht teruggebracht tot 180 Nm bij 2.500 tpm.
De 500 Abarth is uitgerust met het nieuwe TTC (Torque Transfer
Control) systeem, dat de overdracht van de trekkracht naar de wielen
en het bochtgedrag aanzienlijk verbetert. Met andere woorden, net
zoals in de zestiger jaren âklein maar dapperâ!
Met de 500 Abarth neemt het merk een voorschot op de toekomst, maar
liefhebbers kunnen nu al een Abarth besturen: de Grande Punto Abarth
met 1.4 Turbo benzinemotor die 155 pk levert bij 5.500 tpm en die is
gekoppeld aan een zesversnellingsbak. De topsnelheid bedraagt 208 km/u
en hij accelereert in slechts 8,2 seconden van 0 tot 100 km/u. In
april zullen twee tuningkits worden geïntroduceerd: de âAssettoâ en
de âesseesseâ, waarmee de Grande Punto Abarth nog agressiever en
krachtiger wordt.
Abarthâs nieuwe onderkomen in Turijn
Abarth & C. Spa heeft het bedrijf een nieuw onderkomen ingericht in
het Mirafiori-complex in Turijn. Hier zijn alle productie-, ontwerp-
en managementactiviteiten voor de gehele onderneming samengevoegd. Ook
de staf van het autosportteam, die tot nu toe was ondergebracht in de
nabijgelegen, historische fabriek in Chivasso, is verhuisd naar het
nieuwe onderkomen. De bouw nam slechts acht maanden in beslag om de
nieuwe structuur te realiseren en het autosportteam over te brengen,
geheel in lijn met de snelle reputatie van het merk. Dit is des te
opmerkelijker omdat de oppervlakte ruim 23.000 m2 groot is. Ruim 100
medewerkers zijn werkzaam voor Abarth.
De locatie in de Mirafiori-fabriek, die bekend staat als Officine 83
en sinds 2007 ook plaats biedt aan het Fiat Group Automobiles Style
Centre, biedt tal van voordelen. Zowel voor toekomstige uitbreiding
als voor de samenwerking met andere divisies van de Fiat Group, zoals
het Style Centre, het Experimental Construction Centre en de
Engineering- en Design-afdelingen.
Het gebouw is volledig nieuw ingericht, maar heeft haar originele
industriële configuratie behouden. Het herbergt nu de werkplaatsen
waar de verschillende modellen worden ontwikkeld en gebouwd,
onderverdeeld in verschillende afdelingen: wedstrijd-autoâs,
prototypes, de ontwikkeling van autoâs die zijn afgeleid van
standaardproductie en het âRacing Departmentâ. De technische en
designkantoren zijn naast de werkplaatsen gelegen, de overige kantoren
bevinden zich op de eerste verdieping. Bij de ingang zijn direct de
onderscheidende elementen van het merk herkenbaar: een Italiaanse vlag
en een 1 meter hoog klassiek Abarth schild in 3D.
De woorden âOfficine Mirafioriâ in reliëf bij de ingang verwijzen
naar het historisch besef van de moedermaatschappij om de historische
waarden van het merk en de band met het verleden in ere te houden. Aan
de rechterzijde bevindt zich de karakteristieke âAbarth wall of fameâ:
veertig fotoâs uit het verleden die ter ere van de vele overwinningen
van Abarth, vele successen en belangrijke modellen, zoals die uit het
kantoor van Carlo Abarth zestig jaar geleden, tentoon worden gesteld.
In de 560 m2 grote showroom aan de linkerkant zullen diverse vroegere
en huidige Abarth-modellen worden getoond. De kleuren van het merk,
rood en wit met grijze details, zijn hier sterk vertegenwoordigd.
Naast de showroom is een zwartwit-geblokte deur die toegang geeft tot
een kleine ruimte waar tijdens de opening de nieuwe 500 Abarth staat.
Vele Abarths waren vroeger voorzien van een zwartwit-geblokt dak.
De werkplaats is voorzien van acht werkplekken met een brug. Een
speciaal deel is voorbestemd voor de toekomstige productielijn voor
autoâs in een gelimiteerde productie. Achter de werkplaatsen bevinden
zich de diverse magazijnen waarvan de muren grijs zijn geschilderd.
Niet toevallig, want grijs was de kleur die Carlo Abarth gebruikte
voor zijn autoâs (hij gebruikte daarvoor verf die was bedoeld voor
vliegtuigen op het vliegveld vlakbij het oorspronkelijke hoofdkwartier
in Corso Marche).
Het seizoen â08 begint voor het autosportteam
In 2008 neemt Abarth deel aan de Intercontinental Rally Challenge met
steun van Selenia, een belangrijke fabrikant van smeermiddelen die
onlangs onderdeel is geworden van de Petronas Group. Selenia zal samen
met Abarth hoogwaardige smeermiddelen ontwikkelen voor het
legendarische merk met de schorpioen. Ook Brembo en Sabelt zijn komend
rallyseizoen partner van Abarth. Brembo is wereldwijd toonaangevend op
het gebied van remsystemen, terwijl Sabelt marktleider is in het
leveren van veiligheidsgordels. Sabelt en Brembo hebben onlangs een
overeenkomst getekend voor de ontwikkeling en marketing van kits en
accessoires via een nieuwe onderneming, Brembo Performance Spa. Het
nieuwe bedrijf zal daarbij nauw samenwerken met Fiat.
De twee officiële Grande Puntoâs Abarth S2000 nemen deel aan het IRC,
met aan het stuur Giandomenico Basso met navigator Mitia Dotta en de
Fin Anton Alen met copiloot Timo Alanne. Het kampioenschap bestaat uit
tien evenementen (de Safari Rally is afgezegd in verband met de
huidige politieke onrust in Kenia) en gaat op 4 april van start met de
Istanbul Rally in Turkije. Vervolgens staan rallies in Portugal (9-10
mei), België (de 24 uur van Ieper op 27-28 juni), Rusland (11-12
juli), Madeira (1-2 augustus), Tsjechië (Barum Rally op 22-23
augustus), Spanje (12-13 september), Italië (San Remo Rally op 25-27
september), Zwitserland (Valais Rally op 24-25 oktober) en China (7-9
november).
Basso (34) won in 1998 de Fiat Cinquecento Trophy en de Fiat Punto
Abarth Trophy in 2003. In 2006 was hij met de Fiat Grande Punto
winnaar van het Europees Rallykampioenschap en de International Rally
Challenge. Ook was hij de Italiaanse rallykampioen in 2007.
Anton Alen is de zoon van de gelauwerde rallyrijder Markku Alen, die
van 1974 tot 1989 officieel Fiat Abarth fabrieksrijder was. Anton trad
vorig jaar toe tot het Abarth Team en toonde direct zijn potentieel
door met overmacht de Rusland Rally, meetellend voor de IRC, te
winnen. Passie en een grote dosis talent zijn zeker overgegaan van
vader op zoon.
De Grande Punto Abarth Super2000 is in de eerste twee seizoenen (2006
en 2007) uiterst succesvol geweest met het winnen van de eerste editie
van de Intercontinental Rally Challenge, het Europees Kampioenschap
2006, twee Italiaanse titels bij de rijders (in 2006 en 2007), één
Italiaanse titel bij de merken (2007), en het Italiaanse S2000
Kampioenschap (in 2006), het Spaanse rallykampioenschap en het Madeira
Regional Championship (Portugal).
Met de Grande Punto Abarth S2000 zijn door de officiële rijders in
twee jaar tijd eenentwintig overwinningen behaald. Privérijders
wonnen in 2007 13 rallies, zoals de Antibes Rally (gewonnen door
Renato Travaglia) en de Condroz Rally in België, gewonnen door de
bekende rallyrijder Francois Duval.
Dankzij de samenwerking met Metis en Api-IP zullen Andrea Navarra and
Renato Travaglia met de Grande Punto Abarth S2000 deelnemen aan het
Italiaans Rallykampioenschap. Abarth-testrijder Umberto Scandola
tenslotte zal ook een aantal malen tijdens belangrijke evenementen aan
de start verschijnen.
AutoRai