AutoRai

Abarth klaar voor de start: nieuw onderkomen, nieuwe modellen

(2/18/2008)
Abarth blijft bij de terugkeer van het merk verrassen met nieuwe uitdagingen. De filosofie van de âSchorpioenâ, die met passie en traditie nauw verweven is met alle activiteiten van het merk, blijft wereldwijd liefhebbers van sportieve autoâs aantrekken.

Zoals eerder aangekondigd, heeft Abarth & C. Spa een nieuw bedrijf opgericht in het Mirafiori-complex in Turijn. Hier worden alle productie-, ontwerp- en managementactiviteiten voor de gehele onderneming samengevoegd. Ook de staf van het autosportteam, die tot nu toe was ondergebracht in de historische fabriek in Chivasso, is verhuisd naar het nieuwe onderkomen. De inrichting van het hypermoderne bedrijf, met een oppervlakte van meer dan 23.000 m2 is in slechts acht maanden gerealiseerd. Ruim honderd medewerkers zijn werkzaam in het nieuwe complex van Abarth.

De openingsceremonie is een uitgelezen gelegenheid om het programma van het Abarth Racing Team voor 2008 te presenteren. Na de uitstekende resultaten in diverse rallykampioenschappen vorig jaar, waarmee de terugkeer van Abarth in de autosport werd gemarkeerd, zal het team in 2008 met dezelfde inzet een uitgebreid programma afwerken. Abarth zal met twee officiële Grande Puntoâs Abarth S2000 aan de start van de Intercontinental Rally Challenge komen, met aan het stuur Giandomenico Basso and Anton Alen. Sponsoring komt van Selenia en Sabelt. Andrea Navarra en Renato Travaglia hebben zich met een Grande Punto Abarth S2000 ingeschreven voor het Italiaans Rallykampioenschap 2008. Ook Umberto Scandola, testrijder van Abarth, gaat naast zijn ontwikkelingstests in een aantal internationale evenementen van start.

De Abarth Trophy zal ook dit jaar worden georganiseerd, waarmee een traditie wordt voortgezet die in 1977 begon: de Grande Punto API-IP ORO DIESEL Trophy is een kampioenschap dat is voorbehouden aan de Fiat Grande Punto R3D en gaat het tweede seizoen in.

Van het circuit naar de openbare weg, maar altijd met een sportieve insteek. Dat is de filosofie achter de lang verwachte â500 Abarthâ, die op de aanstaande Autosalon van Genève zijn debuut zal beleven. De nieuwe auto is ontwikkeld door Fiat Group Automobiles Style Centre in de geest van de legendarische Fiat 500 Abarth uit de jaren â60. Vanaf juli zal de â500 Abarthâ via het exclusieve Abarth-netwerk leverbaar zijn.

De 500 wordt aangedreven door een Fire 1.4 16v benzine turbomotor die 135 pk (99 kW) levert bij 5.500 tpm en een maximum koppel heeft van 206 Nm bij 3.000 tpm in de âSportâ stand. In de stand âNormalâ is de trekkracht teruggebracht tot 180 Nm bij 2.500 tpm.

De 500 Abarth is uitgerust met het nieuwe TTC (Torque Transfer Control) systeem, dat de overdracht van de trekkracht naar de wielen en het bochtgedrag aanzienlijk verbetert. Met andere woorden, net zoals in de zestiger jaren âklein maar dapperâ!

Met de 500 Abarth neemt het merk een voorschot op de toekomst, maar liefhebbers kunnen nu al een Abarth besturen: de Grande Punto Abarth met 1.4 Turbo benzinemotor die 155 pk levert bij 5.500 tpm en die is gekoppeld aan een zesversnellingsbak. De topsnelheid bedraagt 208 km/u en hij accelereert in slechts 8,2 seconden van 0 tot 100 km/u. In april zullen twee tuningkits worden geïntroduceerd: de âAssettoâ en de âesseesseâ, waarmee de Grande Punto Abarth nog agressiever en krachtiger wordt.

Abarthâs nieuwe onderkomen in Turijn

Abarth & C. Spa heeft het bedrijf een nieuw onderkomen ingericht in het Mirafiori-complex in Turijn. Hier zijn alle productie-, ontwerp- en managementactiviteiten voor de gehele onderneming samengevoegd. Ook de staf van het autosportteam, die tot nu toe was ondergebracht in de nabijgelegen, historische fabriek in Chivasso, is verhuisd naar het nieuwe onderkomen. De bouw nam slechts acht maanden in beslag om de nieuwe structuur te realiseren en het autosportteam over te brengen, geheel in lijn met de snelle reputatie van het merk. Dit is des te opmerkelijker omdat de oppervlakte ruim 23.000 m2 groot is. Ruim 100 medewerkers zijn werkzaam voor Abarth.

De locatie in de Mirafiori-fabriek, die bekend staat als Officine 83 en sinds 2007 ook plaats biedt aan het Fiat Group Automobiles Style Centre, biedt tal van voordelen. Zowel voor toekomstige uitbreiding als voor de samenwerking met andere divisies van de Fiat Group, zoals het Style Centre, het Experimental Construction Centre en de Engineering- en Design-afdelingen.

Het gebouw is volledig nieuw ingericht, maar heeft haar originele industriële configuratie behouden. Het herbergt nu de werkplaatsen waar de verschillende modellen worden ontwikkeld en gebouwd, onderverdeeld in verschillende afdelingen: wedstrijd-autoâs, prototypes, de ontwikkeling van autoâs die zijn afgeleid van standaardproductie en het âRacing Departmentâ. De technische en designkantoren zijn naast de werkplaatsen gelegen, de overige kantoren bevinden zich op de eerste verdieping. Bij de ingang zijn direct de onderscheidende elementen van het merk herkenbaar: een Italiaanse vlag en een 1 meter hoog klassiek Abarth schild in 3D.

De woorden âOfficine Mirafioriâ in reliëf bij de ingang verwijzen naar het historisch besef van de moedermaatschappij om de historische waarden van het merk en de band met het verleden in ere te houden. Aan de rechterzijde bevindt zich de karakteristieke âAbarth wall of fameâ: veertig fotoâs uit het verleden die ter ere van de vele overwinningen van Abarth, vele successen en belangrijke modellen, zoals die uit het kantoor van Carlo Abarth zestig jaar geleden, tentoon worden gesteld. In de 560 m2 grote showroom aan de linkerkant zullen diverse vroegere en huidige Abarth-modellen worden getoond. De kleuren van het merk, rood en wit met grijze details, zijn hier sterk vertegenwoordigd. Naast de showroom is een zwartwit-geblokte deur die toegang geeft tot een kleine ruimte waar tijdens de opening de nieuwe 500 Abarth staat. Vele Abarths waren vroeger voorzien van een zwartwit-geblokt dak.

De werkplaats is voorzien van acht werkplekken met een brug. Een speciaal deel is voorbestemd voor de toekomstige productielijn voor autoâs in een gelimiteerde productie. Achter de werkplaatsen bevinden zich de diverse magazijnen waarvan de muren grijs zijn geschilderd. Niet toevallig, want grijs was de kleur die Carlo Abarth gebruikte voor zijn autoâs (hij gebruikte daarvoor verf die was bedoeld voor vliegtuigen op het vliegveld vlakbij het oorspronkelijke hoofdkwartier in Corso Marche).

Het seizoen â08 begint voor het autosportteam

In 2008 neemt Abarth deel aan de Intercontinental Rally Challenge met steun van Selenia, een belangrijke fabrikant van smeermiddelen die onlangs onderdeel is geworden van de Petronas Group. Selenia zal samen met Abarth hoogwaardige smeermiddelen ontwikkelen voor het legendarische merk met de schorpioen. Ook Brembo en Sabelt zijn komend rallyseizoen partner van Abarth. Brembo is wereldwijd toonaangevend op het gebied van remsystemen, terwijl Sabelt marktleider is in het leveren van veiligheidsgordels. Sabelt en Brembo hebben onlangs een overeenkomst getekend voor de ontwikkeling en marketing van kits en accessoires via een nieuwe onderneming, Brembo Performance Spa. Het nieuwe bedrijf zal daarbij nauw samenwerken met Fiat.

De twee officiële Grande Puntoâs Abarth S2000 nemen deel aan het IRC, met aan het stuur Giandomenico Basso met navigator Mitia Dotta en de Fin Anton Alen met copiloot Timo Alanne. Het kampioenschap bestaat uit tien evenementen (de Safari Rally is afgezegd in verband met de huidige politieke onrust in Kenia) en gaat op 4 april van start met de Istanbul Rally in Turkije. Vervolgens staan rallies in Portugal (9-10 mei), België (de 24 uur van Ieper op 27-28 juni), Rusland (11-12 juli), Madeira (1-2 augustus), Tsjechië (Barum Rally op 22-23 augustus), Spanje (12-13 september), Italië (San Remo Rally op 25-27 september), Zwitserland (Valais Rally op 24-25 oktober) en China (7-9 november).

Basso (34) won in 1998 de Fiat Cinquecento Trophy en de Fiat Punto Abarth Trophy in 2003. In 2006 was hij met de Fiat Grande Punto winnaar van het Europees Rallykampioenschap en de International Rally Challenge. Ook was hij de Italiaanse rallykampioen in 2007.

Anton Alen is de zoon van de gelauwerde rallyrijder Markku Alen, die van 1974 tot 1989 officieel Fiat Abarth fabrieksrijder was. Anton trad vorig jaar toe tot het Abarth Team en toonde direct zijn potentieel door met overmacht de Rusland Rally, meetellend voor de IRC, te winnen. Passie en een grote dosis talent zijn zeker overgegaan van vader op zoon.

De Grande Punto Abarth Super2000 is in de eerste twee seizoenen (2006 en 2007) uiterst succesvol geweest met het winnen van de eerste editie van de Intercontinental Rally Challenge, het Europees Kampioenschap 2006, twee Italiaanse titels bij de rijders (in 2006 en 2007), één Italiaanse titel bij de merken (2007), en het Italiaanse S2000 Kampioenschap (in 2006), het Spaanse rallykampioenschap en het Madeira Regional Championship (Portugal).

Met de Grande Punto Abarth S2000 zijn door de officiële rijders in twee jaar tijd eenentwintig overwinningen behaald. Privérijders wonnen in 2007 13 rallies, zoals de Antibes Rally (gewonnen door Renato Travaglia) en de Condroz Rally in België, gewonnen door de bekende rallyrijder Francois Duval.

Dankzij de samenwerking met Metis en Api-IP zullen Andrea Navarra and Renato Travaglia met de Grande Punto Abarth S2000 deelnemen aan het Italiaans Rallykampioenschap. Abarth-testrijder Umberto Scandola tenslotte zal ook een aantal malen tijdens belangrijke evenementen aan de start verschijnen.