Rechtbank 's-Gravenhage

Jaarverslag klachtafhandeling 2007 gepubliceerd

's-Gravenhage, 18 februari 2008 - De rechtbank 's-Gravenhage heeft op deze site het jaarverslag gepubliceerd over de afhandeling van de klachten die in 2007 bij het bestuur van de rechtbank zijn ingediend.

Aantal klachten
Er zijn in 2007 96 klachten binnengekomen. Hiervan zijn 88 in behandeling genomen. Van deze 88 klachten zijn 16 gegrond verklaard. De overige zijn niet-ontvankelijk of ongegrond verklaard, met de klager geschikt of door de klager ingetrokken. Over één klacht is geen oordeel gegeven.

Aard van de klachten
Van de 88 klachten die in behandeling zijn genomen, betroffen 35 de bejegening van een rechtzoekende door (een medewerker van) de rechtbank. In 16 gevallen ging het daarbij om de bejegening door een rechter.
Van de overige klachten gingen 36 klachten over de inhoud van een rechterlijke beslissing, 8 over de tijd die met een zaak gemoeid was en 8 over administratieve fouten. Over de verstaanbaarheid in een zittingzaal is 1 klacht ingediend.

Maatregelen naar aanleiding van de klachten
Binnen de rechtbankorganisatie zijn naar aanleiding van de klachten die in 2007 zijn ingediend, een tiental maatregelen genomen die tot verbetering moeten leiden van de situatie waarover is geklaagd.

U kunt het volledige jaarverslag openen via Jaarverslag klachtafhandeling rechtbank s-Gravenhage 2007.

U kunt informatie over de klachtenregeling vinden op de pagina Klachtenregeling.


Bron: Rechtbank 's-Gravenhage Datum actualiteit: 18 februari 2008