Persbericht

18 februari 2008

Succesverhalen groen printen moeilijk te vinden, ondanks goede wil MKB

De groene strategie van bedrijven moet zich richten op kostenbesparing, zegt Lexmark

Het MKB in Nederland wil graag groen zijn, maar heeft moeite met het terugdringen van papier- en inktverbruik. Dat blijkt uit onderzoek van Lexmark en Ipsos. Het overgrote deel van de ondervraagde middelgrote en kleine bedrijven (MKB) zegt de schadelijke invloed van printen op het milieu te willen inperken, en 55 procent zegt daarvoor een strategie te hebben. Maar slechts 12 procent is erin geslaagd de afgelopen jaren minder te printen.

Het onderzoek omspande zeven landen en meer dan 1.400 bedrijven met maximaal 250 medewerkers*. Het Nederlandse MKB blijkt zich bewust te zijn van de schadelijke invloed van papier op het milieu. Een derde (35%) denkt zelfs dat de verspilling van papier op kantoor de grootste veroorzaker is van schade aan het milieu.

De goede wil is er zeker. Om hun negatieve invloed op het milieu te verminderen zijn bijna alle bedrijven (98%) bereid om elektronische apparatuur uit te schakelen, cartridges te hergebruiken (88%) en documenten vanaf het scherm te lezen in plaats van uit te printen. Van de Nederlandse respondenten heeft 16 procent het principe van dubbelzijdig printen in gebruik genomen.

Goede intenties ten spijt voegt het MKB niet direct de daad bij het woord op het gebied van printen. Bijna zeven van de tien (67%) Nederlandse respondenten zag een toename in het printvolume vergeleken met twee jaar geleden. Slechts 12% van de bedrijven meldt een afname in het aantal geprinte pagina's.

Bij de bedrijven die een afname van het aantal geprinte pagina's wisten te bewerkstelligen, was de vermindering eerder een gevolg van een toename in elektronische communicatie (52%) dan van een groter bewustzijn van de kosten of de schadelijke invloed op het milieu (1%).

Geld besparen en het milieu helpen: hetzelfde resultaat Volgens Danny Molhoek, Country Manager Benelux bij Lexmark, zouden Nederlandse respondenten zich moeten realiseren dat kostenbesparing en de implementatie van milieubewuste strategieën vaak overeenkomen in tactiek en dezelfde resultaten hebben.

"Bij Lexmark bieden we oplossingen die onze klanten helpen hun negatieve invloed op het milieu te minimaliseren zonder in te leveren op hun productiviteit", aldus Danny Molhoek. "We bieden precies wat onze klanten nodig hebben zodat ze het meeste uit onze producten kunnen halen in hun huidige printvoorzieningen, met inachtneming van ons eigen streven naar een groenere, meer efficiënte werkomgeving."

Lexmark is toegewijd om bedrijven te helpen om groener te worden en hun printkosten te verminderen door een reeks van duurzame, milieuvriendelijke en geoptimaliseerde printoplossingen te bieden. De milieuprogramma's van Lexmark richten zich op het ontwerp van printoplossingen die de klanten beter van dienst kunnen zijn en ook gebruikers scholen in een optimaal printgebruik, zoals het standaard gebruik van dubbelzijdig printen en het delen van printers, het bekijken van afdrukvoorbeelden alvorens te gaan printen en de mogelijkheid om te scannen naar e-mail of naar de harde schijf in plaats van pagina's te kopiëren. Daarnaast gebruikt Lexmark alleen hoogwaardige cartridges en zamelt het gebruikte cartridges gratis in.

BERICHT VOOR DE REDACTIE:

*In opdracht van Lexmark deed Ipsos onderzoek onder 1,408 chief executives van midden- en kleinbedrijven in zes Europese landen (Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië en Nederland) en de VS. De interviews werden per telefoon gehouden in de periode tussen 12 april en 3 mei 2007.

Over Lexmark
Lexmark International, Inc. (NYSE: LXK) levert diverse print- en imagingproducten, -oplossingen en -diensten voor bedrijven en particulieren in meer dan 150 landen. Lexmark zorgt voor een verhoging van productiviteit en printkwaliteit zowel op de werkvloer als voor de thuisgebruiker. In 2007 boekte Lexmark een omzet van 5 miljard dollar. Kijk voor informatie over Lexmark op www.lexmark.be - www.lexmark.nl

Lexmark en Lexmark met het diamantlogo zijn handelsmerken van Lexmark International, Inc., gedeponeerd in de Verenigde Staten en/of in andere landen. Alle andere handelsmerken zijn eigendom van hun respectieve eigenaars.

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met :

LEWIS -Global Public Relations
Maud Geerbex
Tel: +31 (0) 40 235 4600
Fax: +31 (0) 40 235 4601
E-mail: maudg@lewispr.com
www.lewispr.com

Voor meer informatie over Lexmark kunt u contact opnemen met: Petra Nemitz
Tel: +32 (0)2 716 74 66
E-mail: petra.nemitz@lexmark.be