Nederlandse toeleveranciers houden stand onder druk van auto-industrie
18/02/2008 10:32
Roland Berger Strategy Consultants
- Persbericht -
Roland Berger: kansen voor Nederlandse toeleveranciers
Nederlandse toeleveranciers houden stand onder druk van auto-industrie
Amsterdam, maandag 18 februari 2008 - Ondanks zware omstandigheden, hebben toeleveranciers van de auto-industrie in de afgelopen jaren boven verwachting gepresteerd. Dit concludeert Roland Berger Strategy Consultants na wereldwijd onderzoek onder circa 400 organisaties in de auto-industrie. Onder de top-performers scharen zich een aantal Nederlandse spelers. Roland Berger ziet dan ook kansen voor Nederlandse leveranciers om de prominente positie in de mondiale markt te versterken.
Toeleveranciers van de auto-industrie bevinden zich wereldwijd in een lastige situatie. De toch al hoge druk is de afgelopen twaalf maanden drastisch toegenomen. "Fabrikanten hebben te maken met een prijsbewuste consument en eisen daarom van hun leveranciers nog hogere kortingen op onderdelen en systemen dan zij al kregen," aldus René Seyger, lid van het management team van Roland Berger Strategy Consultants. "Tegelijkertijd stijgen ook de kosten voor deze leveranciers, door de duurder wordende energie en ruwe materialen. Hierdoor bevinden de leveranciers zich in een sandwichpositie en hebben een groot aantal van hen te kampen met financieel zwaar weer."
Ondanks de druk en de hevige concurrentie - vooral van nieuwe spelers in opkomende markten - zijn de gemiddelde omzetcijfers van toeleveranciers onverminderd hoog. Roland Berger verwacht dat deze ook in 2008 licht stijgen. "Er zijn een aantal spelers, waaronder Nederlandse, die kunnen bogen op een recordgroei in verkoopaantallen en winst," vervolgt Seyger. "Ook in 2008 zullen deze leveranciers op volle toeren draaien. Redenen hiervoor zijn de stabiele groei in de algehele auto-industrie, bovenop het feit dat deze leveranciers in recente jaren actief de kosten hebben gereduceerd. Vaak effectiever dan de fabrikanten. In veel gevallen is bovendien een deel van de onderzoeksactiviteiten overgeheveld van fabrikant naar toeleveranciers. Hierdoor zijn omzetten gestegen."
Paradox
Er lijkt dus sprake te zijn van een paradoxale situatie, waar marktomstandigheden enerzijds zwaar zijn, veel spelers in nood geraken, maar tegelijkertijd ook recordwinsten worden geboekt. "Als je wereldwijd de prestaties van de toeleveranciers vergelijkt, blijkt dat het verschil tussen de top-performers en de minder succesvolle bedrijven fors is gegroeid. Van de goed presterende bedrijven komt een steeds groter deel uit opkomende markten als China, India en Rusland. Het goede nieuws voor Nederland is dat er ook een aantal hier vandaan komen. TomTom, NXP, maar ook bijvoorbeeld Philips doen het in deze markt erg goed," licht Seyger toe. "De groeiende vraag naar elektronica en software, in combinatie met de opkomst van focus op infotainment en interieur, maken dat Nederland ook in deze moeilijke tijd kansen heeft om haar positie te versterken."
Specialiseren
Roland Berger laat in haar studie zien dat de positieve groeicijfers en winstgevendheid van de groep goed presterende leveranciers, lijkt te worden veroorzaakt door een significant andere strategie toe te passen dan de achterblijvers. "De toppers vertonen een vergelijkbare strategie met overeenkomstige succesfactoren, zoals een sterk gespecialiseerd productportfolio, een wereldwijde footprint en geoptimaliseerde inkoop- en onderzoeksactiviteiten. Verder blijken vooral middelgrote toeleveranciers succesvol, meer dan de hele groten," besluit Seyger.
Over het onderzoek
Tussen 2000 en 2007 onderzocht Roland Berger Strategy Consultants in samenwerking met investeerdersbank Rothschild, de mondiale economische trends met betrekking tot toeleveranciers in de auto-industrie. Zij identificeerde aanvullend de strategische patronen van succesvolle organisaties. Hiervoor analyseerde Roland Berger onder meer de financiële en operationele gegevens van ongeveer 400 toeleveranciers uit de auto-industrie.
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met circa 2.000 medewerkers in 34 kantoren verspreid over 23 landen. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor werken ruim 60 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.
http://www.rolandberger.nl