Groen!
Brussel, 16 februari 2008
Saefthingedok is onzin!
De bouw van een nieuw dok voor de Antwerpse haven zal leiden tot
overcapaciteit
De Antwerpse haven dringt aan op meer containercapaciteit, terwijl tal
van studies aantonen dat een uitbreiding onnodig is en op termijn zal
leiden tot spookcapaciteit. Jos Stassen (Groen! parlementslid): Het
deurganckdok heeft ongeveer 660 miljoen euro gekost. De bouw van het
Saefthingedok zal minstens evenveel kosten. Weggesmeten geld als je de
uitgevoerde studies grondig bestudeert, want de uitbreiding zal leiden
tot overbodige capaciteit. Dat geld kan dus beter geïnvesteerd worden
in meer binnenvaart en treintransport. Dat levert een win-winsituatie
op, zowel voor de haven als voor de omwonenden.
De capaciteit die door de huidige containerinfrastructuur kan worden
verwerkt, is de voorbije jaren sterk vergroot. Volgens het
studiebureau Ocean Shipping Consultants (2006) heeft het Deurganckdok
een capaciteit van 7,5 miljoen TEU (twintigvoetcontainers) en kan de
hele Antwerpse haven 16 miljoen TEU verwerken. De cijfers van de
exploitanten van de containerkaaien zijn nog positiever: 9,2 miljoen
TEU voor het Deurganckdok en 17,2 miljoen TEU voor de hele haven.
De Antwerpse haven beweert dat als de huidige groei blijft doorgaan we
maar voldoende capaciteit hebben tot 2013-2014. Maar het is intussen
aangetoond dat de jaarlijkse groei van 10% niet zal blijven duren. Dit
ongelooflijk hoge groeicijfer is hoofdzakelijk een gevolg van de zgn.
China-factor, en zal zich ongetwijfeld binnen afzienbare tijd
normaliseren tot 4 à 5% . Het Nederlandse Centraal Planbureau verwacht
een overschot aan opslagcapaciteit tot 2020.
Bovendien kunnen we ons ernstige vragen stellen in welke mate een
ongebreideld groeiscenario leefbaar is. Er moet ook gewerkt worden aan
een leefbare ontsluiting van de haven, waarbij er meer wordt ingezet
op het treintransport en binnenvaart. Nog meer vrachtwagenverkeer
leidt onze toegeslibte wegen regelrecht naar een infarct. Een
bijkomend dok, het Saefthingedok, is dus dubbel en dik geldverspilling
van de belastingsbetalers omdat het niet alleen onnodig is, maar ook
een enorme hypotheek legt op de mobiliteit en de kwaliteit van de
leefomgeving in de ruime regio rond de haven.
Jos Stassen, Vlaams parlementslid