Groen!

Brussel, 16 februari 2008

Saefthingedok is onzin!

De bouw van een nieuw dok voor de Antwerpse haven zal leiden tot overcapaciteit

De Antwerpse haven dringt aan op meer containercapaciteit, terwijl tal van studies aantonen dat een uitbreiding onnodig is en op termijn zal leiden tot spookcapaciteit. Jos Stassen (Groen! parlementslid): Het deurganckdok heeft ongeveer 660 miljoen euro gekost. De bouw van het Saefthingedok zal minstens evenveel kosten. Weggesmeten geld als je de uitgevoerde studies grondig bestudeert, want de uitbreiding zal leiden tot overbodige capaciteit. Dat geld kan dus beter geïnvesteerd worden in meer binnenvaart en treintransport. Dat levert een win-winsituatie op, zowel voor de haven als voor de omwonenden.

De capaciteit die door de huidige containerinfrastructuur kan worden verwerkt, is de voorbije jaren sterk vergroot. Volgens het studiebureau Ocean Shipping Consultants (2006) heeft het Deurganckdok een capaciteit van 7,5 miljoen TEU (twintigvoetcontainers) en kan de hele Antwerpse haven 16 miljoen TEU verwerken. De cijfers van de exploitanten van de containerkaaien zijn nog positiever: 9,2 miljoen TEU voor het Deurganckdok en 17,2 miljoen TEU voor de hele haven.

De Antwerpse haven beweert dat als de huidige groei blijft doorgaan we maar voldoende capaciteit hebben tot 2013-2014. Maar het is intussen aangetoond dat de jaarlijkse groei van 10% niet zal blijven duren. Dit ongelooflijk hoge groeicijfer is hoofdzakelijk een gevolg van de zgn. China-factor, en zal zich ongetwijfeld binnen afzienbare tijd normaliseren tot 4 à 5% . Het Nederlandse Centraal Planbureau verwacht een overschot aan opslagcapaciteit tot 2020.

Bovendien kunnen we ons ernstige vragen stellen in welke mate een ongebreideld groeiscenario leefbaar is. Er moet ook gewerkt worden aan een leefbare ontsluiting van de haven, waarbij er meer wordt ingezet op het treintransport en binnenvaart. Nog meer vrachtwagenverkeer leidt onze toegeslibte wegen regelrecht naar een infarct. Een bijkomend dok, het Saefthingedok, is dus dubbel en dik geldverspilling van de belastingsbetalers omdat het niet alleen onnodig is, maar ook een enorme hypotheek legt op de mobiliteit en de kwaliteit van de leefomgeving in de ruime regio rond de haven.

Jos Stassen, Vlaams parlementslid