18-02-2008
Caravan- en camperverkopen in de lift
De caravan- en campermarkt heeft in 2008 een uitstekende start
gemaakt. De registraties van nieuwe caravans stijgt in januari met 3,7
procent ten opzichte januari 2007. Voor campers laat januari een plus
van maar liefst 22 procent zien vergeleken met dezelfde maand in 2007.
Dit blijkt uit cijfers van de BOVAG.
De groeiende verkopen schrijven we toe aan een verbeterd
consumentenvertrouwen en aan toegenomen interesse bij een wat jonger
koperspubliek, stelt Hans Louwers, secretaris van de BOVAG Caravan- &
Camperbedrijven. Dat laatste blijkt uit eigentijdse, soms compacte,
vormgeving en caravans die alle faciliteiten bieden aan jonge
gezinnen, zoals ruime slaapgelegenheid met bijvoorbeeld stapelbedden.
De verkopen van nieuwe caravans in de periode 2005-2007 waren
teleurstellend. Zo vonden slechts 14.500 caravans in 2007 een koper,
wat een stevige daling betekent in vergelijking met het
verkooptopjaar 2004 (21.000 verkochte caravans). De verkoopstijging in
januari 2008 is dus een duidelijke trendbreuk met de achterliggende
magere jaren.
Overigens moet uit de voorgaande verkoopjaren niet het misverstand
ontstaan dat de caravan de afgelopen jaren minder populair zou zijn
geworden in Nederland. Niets is minder waar, want het totale aantal
caravans is door de jaren steeds gegroeid. Naar inmiddels bijna
500.000 stuks. Daarmee kan men Nederland wereldkampioen caravannen
noemen.
De verkoop van campers was ook de afgelopen jaren al in stijgende
lijn. Jaarlijks namen de verkopen van nieuwe kampeerautos met zon 13
procent toe. De start van 2008 laat echter een groeispurt zien met een
plus van ruim 22 procent. Eenzelfde groeitrend hebben we in het
verleden gezien in Duitsland, waar de groei van camperverkopen
uiteindelijk resulteerde in een vervijfvoudiging in minder dan tien
jaar tijd, besluit Louwers.
Bron: Persbericht BOVAG
Datum: 18-02-2008