Persbericht: "VSNU-reactie Commissie Dijsselbloem"
15 februari 2008
De Vereniging van Universiteiten reageert positief op de aanbevelingen
van de commissie Dijsselbloem met betrekking tot het vwo en de
lerarenopleiding. De commissie onderstreept terecht het belang van
helder omschreven leerstandaarden. Deze zijn belangrijk voor de
aansluiting met het hoger onderwijs. Ook is de VSNU tevreden over de
aandacht voor de betrouwbaarheid van het eindexamen en de waarborging
van het eindniveau van het vwo.
Dalend niveau rekenen en taal baart zorgen
De commissie signaleert een achteruitgang in de beheersing van rekenen
en taal. Dit sluit aan bij eerdere constateringen en pleidooien van de
universiteiten om bij de vakken Nederlands, Engels en Wiskunde de lat
hoger te leggen. Zij ondersteunen dan ook van harte het voorstel om te
komen tot helder omschreven leerstandaarden voor zulke schoolvakken.
Universiteiten leveren graag hun bijdrage aan deze standaarden en aan
de canonvorming voor schoolvakken. De signalen over de
tekortschietende taal- en rekenvaardigheid van studenten zijn voor een
aantal universiteiten al voldoende reden om diagnostische toetsen in
te voeren en slecht scorende studenten bij te spijkeren.
Behoud eindexamenniveau van groot belang
Terecht legt de commissie nadruk op het grote belang van het centraal
eindexamen en het schoolexamen als toegangspoort tot het hoger
onderwijs. De universiteiten onderschrijven het pleidooi voor
handhaving van het eindexamenniveau. Het voorstel van de commissie om
voldoendes te eisen voor zowel het centraal schriftelijk als het
schoolexamen, lijkt de universiteiten het overwegen meer dan waard.
Onderwijsbevoegdheid onderdeel van reguliere universitaire opleiding
De universiteiten zijn het ermee eens dat veranderingen van de
lerarenopleidingen noodzakelijk zijn voor de toekomst van het
voortgezet onderwijs. Zij hebben daarvoor al eerder gepleit, in
reactie op het rapport Rinnooy Kan. Een goed voorbeeld is het voorstel
van de commissie-Dijsselbloem om de onderwijsbevoegdheid voor
academici weer te verbinden met reguliere universitaire opleidingen.
De verwachting is dat dit het aantal studenten dat zijn
onderwijsbevoegdheid haalt, zal bevorderen. De universitaire
lerarenopleidingen hebben plannen daartoe al in voorbereiding. Zij
rekenen daarbij op medewerking van de wetgever.
VSNU