CDA
Van Dijk: Commissie onderwijsvernieuwingen trekt harde conclusies over
onderwijsvernieuwingen
Op woensdag presenteerde de Commissie Onderwijsvernieuwingen hun
eindrapport.
In het rapport worden de onderwijsvernieuwingen van de afgelopen
decennia kritisch tegen het licht gehouden. CDA Kamerlid Jan Jacob van
Dijk stelt dat het rapport harde conclusies trekt over de
onderwijsvernieuwingen. âDeze conclusies zijn hard en duidelijk over
de rol die de politiek heeft gespeeld in twee decennia
onderwijsvernieuwingen. Het is nu ook zaak om het hele rapport goed
bestuderen, vooral de onderbouwing, om daarna definitief een oordeel
te vellen. De conclusie dat het fout is om in te zetten op gelijke
behandeling van ongelijke leerlingen om hen zo gelijke kansen te
geven, onderschrijf ik bij voorbaat volledig. Kinderen hebben
onderwijs nodig dat bij hen past. Dat betekent differentiatie van het
onderwijsaanbod. Dat inzicht delen wij als CDA-fractieâ.
Het rapport doet ook aanbevelingen. Veel van de aanbevelingen zijn
herkenbaar en een deel ervan sluiten aan op het huidige regeerakkoord
en het CDA-Verkiezingsprogramma. âHet is van betekenis dat een
commissie met leden vanuit alle kamerfracties dit rapport met zijn
aanbevelingen onderschrijft. Dat is ook van belang voor de koers die
het kabinet vaart.â Bij sommige aanbevelingen zet Van Dijk wel
vraagtekens. âZo wordt gesproken over meer canonisering. Het is van
belang om op gebieden als rekenen en taal leerstandaarden te
ontwikkelen. Maar op het gebied bijvoorbeeld aardrijkskunde en
biologie weet ik niet of vanuit Den Haag tot in detail moet worden
voorgeschreven wat er geleerd moet wordenâ. Ook is Van Dijk kritisch
over de begintoets in het basisonderwijs. De komende tijd zal in de
Tweede Kamer het rapport uitvoerig besproken worden. âWe zien uit naar
deze discussie,â aldus Van Dijk.
---