CDA

Van Dijk: Commissie onderwijsvernieuwingen trekt harde conclusies over onderwijsvernieuwingen

Op woensdag presenteerde de Commissie Onderwijsvernieuwingen hun eindrapport.

In het rapport worden de onderwijsvernieuwingen van de afgelopen decennia kritisch tegen het licht gehouden. CDA Kamerlid Jan Jacob van Dijk stelt dat het rapport harde conclusies trekt over de onderwijsvernieuwingen. âDeze conclusies zijn hard en duidelijk over de rol die de politiek heeft gespeeld in twee decennia onderwijsvernieuwingen. Het is nu ook zaak om het hele rapport goed bestuderen, vooral de onderbouwing, om daarna definitief een oordeel te vellen. De conclusie dat het fout is om in te zetten op gelijke behandeling van ongelijke leerlingen om hen zo gelijke kansen te geven, onderschrijf ik bij voorbaat volledig. Kinderen hebben onderwijs nodig dat bij hen past. Dat betekent differentiatie van het onderwijsaanbod. Dat inzicht delen wij als CDA-fractieâ.

Het rapport doet ook aanbevelingen. Veel van de aanbevelingen zijn herkenbaar en een deel ervan sluiten aan op het huidige regeerakkoord en het CDA-Verkiezingsprogramma. âHet is van betekenis dat een commissie met leden vanuit alle kamerfracties dit rapport met zijn aanbevelingen onderschrijft. Dat is ook van belang voor de koers die het kabinet vaart.â Bij sommige aanbevelingen zet Van Dijk wel vraagtekens. âZo wordt gesproken over meer canonisering. Het is van belang om op gebieden als rekenen en taal leerstandaarden te ontwikkelen. Maar op het gebied bijvoorbeeld aardrijkskunde en biologie weet ik niet of vanuit Den Haag tot in detail moet worden voorgeschreven wat er geleerd moet wordenâ. Ook is Van Dijk kritisch over de begintoets in het basisonderwijs. De komende tijd zal in de Tweede Kamer het rapport uitvoerig besproken worden. âWe zien uit naar deze discussie,â aldus Van Dijk.

---