Gemeente Lansingerland
Verkeersveiligheidsmaatregelen rond scholen Groeneweg
Verkeersveiligheidsmaatregelen rond scholen Groeneweg
De verkeerssituatie rondom de scholen aan de Groeneweg wordt door
velen als onveilig ervaren. Over de oorzaken zijn velen het ook eens:
ouders/verzorgers die de kinderen veelal met de auto naar school
brengen en zich daardoor tussen lopende en fietsende schoolkinderen
bevinden en het ontbreken van een aparte, gescheiden ontsluiting voor
de jonge verkeersdeelnemers.
De directies van de scholen aan de Groeneweg hebben hun toenemende
zorgen geuit bij de gemeente en zijn in gesprek gegaan met de
wethouders De Rijke (verkeer) en Ten Kate (onderwijs). De gemeente
onderkent de verkeerssituatie en dit is aanleiding geweest om met de
schooldirecties te kijken waar oplossingen konden worden gevonden.
De gesprekken hebben geresulteerd in enkele concrete zaken.
Uitrit Groeneweg
De uitrit aan de Groeneweg zal binnenkort worden verbreed zodat autos
hier makkelijker kunnen in- en uitrijden en er ontstaat meer ruimte
zodat fietsers, voetgangers en autos minder door elkaar hoeven te
bewegen.
Verlengde Waghenaerdreef en aanleg plateau
De Waghenaerdreef zal worden verlengd en aangesloten op de
Randweg-West. Hierdoor wordt het deel van de Groeneweg voor de uitrit
ontlast. De kruising van de Waghenaerdreef/Groeneweg/inrit school zal
tevens op een verhoogd verkeersplateau worden aangelegd. Volgens de
planning zullen beide zaken voor 1 april worden gerealiseerd. Dit
geldt overigens ook voor de reconstructie van de Waghenaerdreef en het
deel van de Groeneweg tussen de Waghenaerdreef en de Rembrandtlaan.
Deze wegen zullen worden ingericht als 30 km/h-zone.
Ontsluiting parkeerplaats speelkooi via achterzijde scholen (voor
autoverkeer)
Voor de woningbouw in Parkzoom wordt aan de achterzijde van de scholen
een bouwweg aangelegd. Hierover mag alleen bouwverkeer rijden. Het
begin van de bouwweg, die was voorzien direct bij de Verlengde
Waghenaerdreef, wordt nu verschoven. Hierdoor kan de parkeerplaats bij
de speelkooi aan deze kant worden ingereden en wordt de mogelijkheid
om in te rijden aan de zijde van de sporthal afgesloten. Het gebruik
van de uitrit aan de Groeneweg worden door deze maatregel meer
ontlast. Deze maatregelen worden voor 1 april gerealiseerd.
Turfpad als ontsluiting voor alleen fietsers en voetgangers
Er is gekeken of een extra brug kon worden aangelegd voor alleen
fietsers en voetgangers. De aanleg van een extra brug heeft
ruimtelijke consequenties waarvoor de nodige (wettelijke) procedures
moeten worden doorlopen. De verwachting is dat met het realiseren van
een extra brug pas over een jaar kan worden begonnen. Gelet op de
lange doorlooptijd is gekeken naar een alternatief. Deze is gevonden
in het Turfpad.
Het aanpassen van het Turfpad is de meest reële mogelijkheid waarbij
gemotoriseerd verkeer van fietsers en voetgangers kan worden
gescheiden. Het gereedmaken van het pad zal plaatsvinden tussen het
einde van de bouwvakvakantie en het eind van het jaar, waarbij wordt
gestreefd om het zo snel mogelijk na de bouwvakvakantie te realiseren.
De reden dat het niet eerder kan worden gerealiseerd is dat er op dit
moment tot aan de bouwvakvakantie nog wordt gewerkt aan de bouw van
een woning en een appartementencomplex. Wanneer dit is voltooid wordt
zo spoedig mogelijk begonnen met de werkzaamheden. Op het Turfpad zal
het eerste deel (vanaf de Groeneweg gezien) dan geheel vrij zijn van
autoverkeer. Op het tweede deel van het Turfpad, nabij de scholen, is
dit niet mogelijk vanwege bouwactiviteiten in Parkzoom. Op dit deel
wordt, net als bij de achterkant van de scholen, een hoog bouwhek met
doeken geplaatst om bouwverkeer en voetgangers/fietsers fysiek van
elkaar te scheiden.