Gemeente Lansingerland


Verkeersveiligheidsmaatregelen rond scholen Groeneweg Verkeersveiligheidsmaatregelen rond scholen Groeneweg

De verkeerssituatie rondom de scholen aan de Groeneweg wordt door velen als onveilig ervaren. Over de oorzaken zijn velen het ook eens: ouders/verzorgers die de kinderen veelal met de auto naar school brengen en zich daardoor tussen lopende en fietsende schoolkinderen bevinden en het ontbreken van een aparte, gescheiden ontsluiting voor de jonge verkeersdeelnemers.

De directies van de scholen aan de Groeneweg hebben hun toenemende zorgen geuit bij de gemeente en zijn in gesprek gegaan met de wethouders De Rijke (verkeer) en Ten Kate (onderwijs). De gemeente onderkent de verkeerssituatie en dit is aanleiding geweest om met de schooldirecties te kijken waar oplossingen konden worden gevonden.

De gesprekken hebben geresulteerd in enkele concrete zaken.

Uitrit Groeneweg

De uitrit aan de Groeneweg zal binnenkort worden verbreed zodat autos hier makkelijker kunnen in- en uitrijden en er ontstaat meer ruimte zodat fietsers, voetgangers en autos minder door elkaar hoeven te bewegen.

Verlengde Waghenaerdreef en aanleg plateau

De Waghenaerdreef zal worden verlengd en aangesloten op de Randweg-West. Hierdoor wordt het deel van de Groeneweg voor de uitrit ontlast. De kruising van de Waghenaerdreef/Groeneweg/inrit school zal tevens op een verhoogd verkeersplateau worden aangelegd. Volgens de planning zullen beide zaken voor 1 april worden gerealiseerd. Dit geldt overigens ook voor de reconstructie van de Waghenaerdreef en het deel van de Groeneweg tussen de Waghenaerdreef en de Rembrandtlaan. Deze wegen zullen worden ingericht als 30 km/h-zone.

Ontsluiting parkeerplaats speelkooi via achterzijde scholen (voor autoverkeer)

Voor de woningbouw in Parkzoom wordt aan de achterzijde van de scholen een bouwweg aangelegd. Hierover mag alleen bouwverkeer rijden. Het begin van de bouwweg, die was voorzien direct bij de Verlengde Waghenaerdreef, wordt nu verschoven. Hierdoor kan de parkeerplaats bij de speelkooi aan deze kant worden ingereden en wordt de mogelijkheid om in te rijden aan de zijde van de sporthal afgesloten. Het gebruik van de uitrit aan de Groeneweg worden door deze maatregel meer ontlast. Deze maatregelen worden voor 1 april gerealiseerd.

Turfpad als ontsluiting voor alleen fietsers en voetgangers

Er is gekeken of een extra brug kon worden aangelegd voor alleen fietsers en voetgangers. De aanleg van een extra brug heeft ruimtelijke consequenties waarvoor de nodige (wettelijke) procedures moeten worden doorlopen. De verwachting is dat met het realiseren van een extra brug pas over een jaar kan worden begonnen. Gelet op de lange doorlooptijd is gekeken naar een alternatief. Deze is gevonden in het Turfpad.

Het aanpassen van het Turfpad is de meest reële mogelijkheid waarbij gemotoriseerd verkeer van fietsers en voetgangers kan worden gescheiden. Het gereedmaken van het pad zal plaatsvinden tussen het einde van de bouwvakvakantie en het eind van het jaar, waarbij wordt gestreefd om het zo snel mogelijk na de bouwvakvakantie te realiseren. De reden dat het niet eerder kan worden gerealiseerd is dat er op dit moment tot aan de bouwvakvakantie nog wordt gewerkt aan de bouw van een woning en een appartementencomplex. Wanneer dit is voltooid wordt zo spoedig mogelijk begonnen met de werkzaamheden. Op het Turfpad zal het eerste deel (vanaf de Groeneweg gezien) dan geheel vrij zijn van autoverkeer. Op het tweede deel van het Turfpad, nabij de scholen, is dit niet mogelijk vanwege bouwactiviteiten in Parkzoom. Op dit deel wordt, net als bij de achterkant van de scholen, een hoog bouwhek met doeken geplaatst om bouwverkeer en voetgangers/fietsers fysiek van elkaar te scheiden.