Ministerraad
Kwaliteitsimpuls voor natuur- en milieu-educatie
Persbericht | 15-02-2008
De ministerraad heeft op voorstel van ministers Verburg van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit, minister Cramer van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en minister Plasterk van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ingestemd met de nota 'Kiezen, leren,
meedoen' met voorstellen om natuur- en milieueducatie (NME) te
versterken. De komende vier jaar komt daarvoor 20 miljoen euro
beschikbaar. Dit geld wordt ingezet om jongeren beter te bereiken,
inhoudelijke kaders te scheppen, meer vraagsturing te realiseren, meer
aandacht te geven aan beleving, meedoen en invloed uitoefenen en meer
bestuurlijke regie te organiseren.
De zorg voor natuur en milieu staat sterk in de belangstelling. De
komende jaren zijn belangrijk voor een echte doorbraak naar een meer
duurzame samenleving. Dat kan niet zonder het bewustzijn van de
urgentie van het belang van natuur en milieu. Verantwoordelijkheid
nemen voor natuur en milieu berust enerzijds op kennis, en anderzijds
op concrete actie. Natuur- en milieu-educatie heeft daarbij een
belangrijke functie. Voor jongeren, maar ook voor alle burgers en
maatschappelijke partijen.
Natuur- en milieueducatie zorgt voor kennis en inzicht in natuur en
milieu, draagt bij aan ontplooiing, welbevinden en gezondheid van
mensen en legt een basis voor een natuur- en milieubewuste
levensstijl. Nu er steeds meer signalen zijn dat kinderen niet meer in
de natuur komen, de herkomst van hun voedsel niet kunnen duiden en
zich zorgen maken om milieuproblemen in de wereld, is het verbeteren
van de relatie tussen jeugd en natuur een belangrijke opgave. Juist
met het oog op ontwikkelingen in de komende jaren.
Er gebeurt al het nodige in Nederland rond NME. Scholen,
maatschappelijke organisaties, overheden en burgers initiëren,
ontwikkelen en realiseren tal van NME-activiteiten, zowel
binnenschools als buitenschools. De activiteiten zijn gericht op
kinderen, jongeren én volwassenen, vinden plaats in specifieke
NME-centra, op natuurterreinen, in dierentuinen en kinderboerderijen
of gewoon in de wijk. Maar die energie kan effectiever worden ingezet
dan nu het geval is door meer richting te geven aan de vele
initiatieven en projecten. Landelijke dekking is een knelpunt,
verspreiding en opschaling van effectieve producten en methoden
evenzeer, maar ook is duidelijk dat informatie over natuur en milieu
op dit moment niet voor alle groepen mensen (met name jongeren)
aantrekkelijk genoeg is om er gebruik van te maken.
Daarom worden de inhoudelijke hoofdlijnen van natuur- en milieukennis
en vaardigheden uitgewerkt. Nascholingscursussen voor leraren en
docenten worden gestimuleerd. Ook krijgt ieder kind op school minimaal
eenmaal per jaar een NME-activiteit aangeboden en komen er
NME-activiteiten in het kader van Brede Scholen. NME moet met actuele
en aansprekende werkvormen, inclusief toepassing van ICT en moderne
media, aansluiten bij de moderne informatiesamenleving. Door het
bedrijfsleven actief te betrekken bij NME kan een grotere groep mensen
worden bereikt. Een database/website moet vraag en aanbod op NME
gebied dichter bij elkaar brengen.