ProRail
Persbericht
15-02-2008
Metingen Zeeuwse lijn: meer dan 10 decibel geluidreductie
Stil spoor, gecombineerd met stille goederentreinen maakt een forse
geluidreductie mogelijk. Dit is de belangrijkste conclusie van
geluidsmetingen, die zijn uitgevoerd op 21 augustus 2007 nabij
Kapelle. De metingen vonden plaats in opdracht van het Kenniscentrum
Spoorgeluid van ProRail in het kader van het Innovatieprogramma Geluid
(IPG).
Stille testtrein
Speciaal voor de geluidsmetingen reed een testtrein meerdere keren
langs een vast meetpunt. De gietijzeren remblokken van de trein waren
vervangen door diverse typen remblokken van alternatieve materialen.
Deze speciale LL-remblokken houden de wielen glad, waardoor de trein
minder geluid produceert tijdens het rijden. De diverse testwagens
waren 8 tot 10 decibel stiller dan de referentiewagens.
Stil spoor
De metingen vonden plaats bij het deel van de Zeeuwse lijn dat is
voorzien van raildempers en betonnen dwarsliggers. Deze zorgen voor
een extra geluidreductie van respectievelijk 3 en 2 decibel. Het
onderzoek toont aan dat de geluidsreducerende effecten van de
afzonderlijke maatregelen opgeteld kunnen worden als de maatregelen
gecombineerd worden toegepast.
Testen worden voortgezet
Het Innovatieprogramma Geluid is inmiddels beëindigd, maar de
pilotprojecten met de stille goederentreinen lopen dit jaar nog door.
Hierbij wordt niet zozeer de inmiddels bewezen geluidsreducerende
werking getest, maar wel enkele technische aspecten, zoals de slijtage
van remblokken en wielen en de remwerking. Mogelijk leidt dit tot
Europese vrijgave van deze producten.
De rapporten van de metingen zijn recent verschenen en op internet
beschikbaar via: www.innovatieprogrammageluid.nlÂ