De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Ons kenmerk SV/R&S/2008/956
Datum 15 februari 2008
Onderwerp Effectiviteit re-integratiemarkt
De ontwikkelingen op de re-integratiemarkt hebben gezorgd voor een sterke groei van het
aantal re-integratiebedrijven. Deze groei vraagt om middelen om de re-integratiemarkt
transparanter voor de cliënt te maken en om mogelijkheden voor UWV om te sturen op
effectiviteit. Dit is ook naar voren gebracht in de motie van Van Hijum (Kamerstukken II,
2007/08, 31 224, nr. 6) tijdens het VAO Wajong op 21 november jl..
UWV heeft door veranderingen van het inkoopbeleid al belangrijke stappen in de goede
richting gezet. Ter afhandeling van deze motie wil ik uw Kamer informeren over de
ontwikkelingen in het inkoopbeleid van UWV. De wijzigingen hebben tot doel het re-
integratieaanbod transparanter en effectiever te maken, zonder af te doen aan de
uitgangspunten van maatwerk en individuele keuzemogelijkheid. Uit de toelichting hieronder
blijkt dat de wijzigingen er toe leiden dat het inkoopbeleid van UWV kenmerken gaat krijgen
van het Australische model, zoals naar voren gebracht in de motie.
UWV heeft al meer dan 5 jaar ruime ervaring opgedaan met de inkoop van re-
integratietrajecten voor cliënten met een afstand tot de arbeidsmarkt. UWV stelt zich al
geruime tijd ten doel de effectiviteit van de extern in te kopen dienstverlening te verhogen.
Enerzijds door in de toekomst meer specifieke trajectonderdelen (modulaire diensten) in te
kopen, zoals sollicitatietraining of bemiddeling, in plaats van volledige re-integratietrajecten.
Anderzijds door meer individuele inkoop van re-integratietrajecten in plaats van grotere
aantallen re-integratietrajecten via de reguliere, tot nu toe gebruikelijke
aanbestedingsprocedures. Deze wijzigingen dragen bij tot meer maatwerk en grotere
keuzemogelijkheid voor cliënten.
Bij de eerste wijziging is het relevant dat UWV bij een beperkte afstand tot de arbeidsmarkt
slechts specifieke trajectonderdelen inkoopt. De inzet van deze modulaire diensten zal naar
verwachting leiden tot een korter durende, meer vraaggerichte en daardoor een effectievere
vorm van dienstverlening. De werkwijze die het UWV hierbij gaat hanteren sluit aan bij het
Australische model. Het UWV heeft een Inkoopkader Re-integratiediensten vastgesteld.
Daarin zijn de entree-eisen vastgelegd waaraan re-integratiebedrijven waarmee UWV een
contract sluit moeten voldoen. Deze eisen zijn zowel van kwalitatieve als financiële aard. Zo
Ons kenmerk SV/R&S/2008/956
sluit UWV alleen een overeenkomst met een bedrijf, als dat bedrijf aantoont over voldoende
ervaring te beschikken én aantoont voldoende cliënten aan het werk te hebben geholpen.
Hierdoor zal er een lijst ontstaan met kwalitatief goede re-integratiebedrijven. Dit draagt bij
aan verbetering van de transparantie van de markt. UWV stelt de prijs van de dienstverlening
vast. Daarmee is geborgd dat marktconforme prijzen voor diensten worden gehanteerd. De
inkoop vindt plaats op regionaal niveau. Hierdoor kan ook rekening worden gehouden met
regionale verschillen op de arbeidsmarkt. Vanuit Europese aanbestedingswetgeving is het niet
toegestaan om het Keurmerk Blik op Werk, als exclusieve selectie-eis te hanteren. Dat neemt
uiteraard niet weg dat het Keurmerk Blik op Werk en de eisen die dit keurmerk stelt voor
UWV ondersteunend kunnen zijn voor de wijze waarop het re-integratiebedrijven selecteert.
De tweede ontwikkeling is dat re-integratietrajecten steeds meer individueel zullen worden
ingekocht door UWV. De reguliere, meer standaard re-integratietrajecten zullen hierdoor
steeds meer overeenkomsten met de Individuele Re-integratieovereenkomst (IRO) gaan
vertonen. Op deze wijze krijgen maatwerk en keuzevrijheid voor de cliënt, positieve elementen
van de IRO, een betere plek in de totale dienstverlening van UWV. Deze ontwikkeling zal in
2008 verder worden uitgewerkt. Daarbij kunnen dan tevens inzichten worden betrokken uit de
evaluatie van de IRO, die in 2008 plaats zal vinden.
Tegelijk geldt dat het wenselijk is toetreding tot de markt mogelijk te laten blijven. Dat is
wenselijk voor zowel de efficiency als de prikkelwerking en overigens ook vereist door
Europese aanbestedingsregels. UWV zal bij de verdere ontwikkeling van het inkoopbeleid
hiermee uiteraard rekening blijven houden. Ik blijf deze ontwikkelingen met vertrouwen
volgen.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(J.P.H. Donner)
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid