Betaalbare technologie voor vandaag en morgen: Ford streeft naar lage
emissies
(2/15/2008)
Ford Europa's antwoord op de urgente vraag naar duurzame mobiliteit is
te zien op de autosalon van Genève van 2008. Het bedrijf toont een
breed spectrum aan auto's met een lage CO2-uitstoot, praktisch en
betaalbaar.
"Duurzame mobiliteit vormt een enorme uitdaging voor de samenleving en
de auto-industrie, en we hebben nog een lange weg te gaan," aldus John
Fleming, President en CEO bij Ford Europa. "Maar technisch haalbare
en betaalbare manieren om het milieu minder te belasten zonder in te
leveren op basisbehoeften zoals persoonlijke mobiliteit zijn direct
beschikbaar bij Ford Europa."
"Onze kortetermijnfocus is de nieuwe Ford ECOnetic-lijn, auto's met
ultralage CO2-uitstoot, en Flexifuel-auto's die op bio-ethanol
rijden, een technologie waarmee we in Europa leider en marktpionier
zijn. Voor de langere termijn werken we aan een reeks betaalbare
nieuwe benzinemotoren onder de naam Ford EcoBoost. Deze gebruiken een
combinatie van technologieën voor directe injectie en turbo waardoor
motoren met een kleinere inhoud betere prestaties, een lagere uitstoot
en een lager brandstofverbruik kunnen bieden."
"Naast onze speciale modellen met een extra lage CO2-uitstoot, zijn
onze huidige standaardmodellen eveneens uiterst concurrerend op het
gebied van CO2-uitstoot. Dit toont aan hoe serieus we onze
inspanning nemen om de CO2-uitstoot van onze auto's te verlagen. En
dit zonder concessies te doen aan de vaste kwaliteiten die klanten van
Ford-auto's verwachten: stijlvol 'Kinetic Design'; uitstekende
rijdynamiek en betrouwbaarheid gedurende de hele levensduur van de
auto," voegt Fleming er aan toe.
Ford ECOnetic
De nieuwe Ford ECOnetic modellen met ultralage CO2-uitstoot bieden
een alternatief voor klant die lage uitstoot zwaar laten meewegen in
hun aankoopbeslissing.
In de naam 'Ford ECOnetic' weerklinkt de bedrijfsstrategie om
ecologisch geavanceerde en betaalbare technologie in verband te
brengen met 'energie in beweging', het 'Kinetic Design' dat tot
uiting komt in de rijeigenschappen en de aansprekende styling.
In de eerste Ford ECOnetic-modellen die in 2008 worden
geïntroduceerd, wordt gebruikgemaakt van de nieuwste common-rail
dieselmotoren in combinatie met andere, zorgvuldig geselecteerde
technieken waarmee de CO2-uitstoot tot een absoluut minimum kan
worden beperkt.
Dit laat zien dat een gunstig brandstofverbruik en een aanzienlijk
verlaagde CO2-uitstoot kunnen worden gerealiseerd met conventionele
technieken, gekoppeld aan een slimme combinatie van afzonderlijke
maatregelen voor brandstofbesparing.
De nieuwe Ford Focus ECOnetic heeft een gemiddeld brandstofverbruik
van maar 4,3 l/100km en een, voor een conventionele dieselmotor,
ongekend lage CO2-uitstoot van maar 115g/km.
De al zeer zuinige, standaard 109-pk versie met dieselpartikelfilter
(DPF) is als basis gebruikt en het uitgangspunt voor het realiseren
van dergelijke waarden was het verlagen van de rijweerstand. Om de
aerodynamische eigenschappen te verbeteren, is de auto aan de voorkant
10 mm en aan de achterkant 8 mm verlaagd. De auto wordt bovendien
standaard voorzien van een aerodynamische kit die bestaat uit een
gewijzigde voorbumperskirt, zijskirts en een achterspoiler.
De aerodynamische eigenschappen zijn verder verbeterd door de
aangepaste benedengrille te voorzien van afsluitplaten aan de
binnenkant. In combinatie met 195/65R15-banden met een lage
rolweerstand wordt een heel goede luchtweerstandscoëfficiënt van
0,31 bereikt.
Een andere maatregel voor het verminderen van de rijweerstand, die
voor het eerst is toegepast op de Focus ECOnetic, is de introductie
van een nieuwe transmissieolie met lage viscositeit die is ontwikkeld
als resultaat van een strategische alliantie tussen Ford en
energiepartner BP. Tijdens de tests bleken de voordelen hiervan zo
groot, dat deze nieuwe BP-transmissieolie ook zal worden
geïntroduceerd in andere Ford-producten in het C- en CD-segment.
De Ford ECOnetic portfolio wordt vanaf maart 2008 uitgebreid met de
Mondeo ECOnetic die een uitstoot van minder dan 140 g/km CO2
genereert. De volledig nieuwe Ford Fiesta zal later dit jaar ook als
ECOnetic uitvoering, met een uitstoot van minder dan 100 g/km CO
op de markt komen.
De nieuwe Mondeo ECOnetic is uitgerust met een 2.0-liter Duratorq
TDCi-motor van 115 pk (85 kW) met een handgeschakelde
6-versnellingsbak en een dieselpartikelfilter. Generieke maatregelen
om de lage CO2-uitstoot te bereiken zijn een herkalibratie van de
motor, een verlaagde wielophanging, banden met een lage rolweerstand
en aerodynamische verbeteringen zoals afsluitplaten voor het
grilleraster. Daarnaast dragen de gewijzigde overbrengingsverhoudingen
en de nieuwe transmissieolie met lage viscositeit voor deze auto bij
aan een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 140 g/km.
De toekomst: nieuwe Ford EcoBoost-technologie
Op de Detroit Motor Show in januari 2008 kondigde Ford Motor Company
aan te werken aan de introductie van een nieuwe familie benzinemotoren
onder de naam EcoBoost die een zuiniger brandstofverbruik en een
lagere CO2-uitstoot bieden.
In de Ford EcoBoost 4- en 6-cilinder benzinemotoren worden
technologieën voor turbocharging en directe injectie gecombineerd,
waardoor een lagere cilinderinhoud mogelijk is, maar het koppel en de
prestaties wel zijn verbeterd. De technologie zal voor het eerst
worden gebruikt in 2009 bij Fords 3.5-liter V6 in Noord-Amerika voor
de nieuwe Lincoln MKS en Ford Flex. Andere auto's zullen snel volgen
omdat EcoBoost-technologie beschikbaar komt voor vrijwel alle Fords,
van kleine auto's tot grote SUV's en pick-ups.
Met directe injectie wordt brandstof geïnjecteerd in elke cilinder
van de motor in kleine, precieze hoeveelheden. Vergeleken met
conventionele injectie in de inlaatpoort, produceert directe injectie
een koelere, dichtere lading met een lager brandstofverbruik en betere
prestaties.
In combinatie met hedendaagse turbotechniek â waarin gebruik wordt
gemaakt van restenergie van het uitlaatgas om de turbine aan te
drijven â biedt directe injectie het beste van twee werelden: de
reactiesnelheid van een motor met groter inhoud terwijl u minder vaak
hoeft te tanken.
Vergeleken met de duurdere hybrides bouwt EcoBoost voort op
eigentijdse, betaalbare benzinemotortechnologie en verbetert deze,
waardoor klanten kunnen kiezen voor een lager brandstofverbruik en
lagere emissies zonder dat dit ten koste gaat van rijeigenschappen.
Ford Europa omarmt deze technologie als onderdeel van zijn scala aan
duurzaamheidsinitiatieven en zal de komende jaren een nieuwe generatie
benzinemotoren met geavanceerde EcoBoost-technologie voor directe
injectie introduceren. Volledige details over de timing, de
technische specificaties van de motoren en de auto's/series waarin
deze worden geïntroduceerd, worden bekendgemaakt in de aanloop naar
de introductie.
Ford Flexifuel
Met de toevoeging van de nieuwe Ford ECOnetic-dieseluitvoeringen aan
zijn ruime productaanbod biedt Ford de Europese consument tegen het
einde van 2008 een betaalbaar alternatief van acht milieuvriendelijke
auto's: drie Ford ECOnetics- en vijf Ford Flexifuel-modellen.
Ford Europa loopt voorop met het gebruik van Flexifuel-technologie op
basis van energie uit hernieuwbare biomassa. Met het uitbrengen van
nieuwe versies van de Ford Mondeo, de Ford S-MAX en de Ford Galaxy
(naast de reeds uitgebrachte Flexifuel-modellen van de Ford C-MAX en
de nieuwe Ford Focus) biedt Ford vanaf begin 2008 een van de breedste
Flexifuel-assortimenten in Europa.
Alle Flexifuel-auto's van Ford kunnen rijden op bio-ethanol E85 (een
mengsel van 85 procent bio-ethanol en 15 procent benzine), alleen op
benzine, of op een willekeurige verhouding van beide brandstoffen in
één tank, als alternatief voor uitsluitend conventionele
benzinetechnologie.
Als bio-ethanol wordt gebruikt in combinatie met Fords
Flexifuel-technologie, kan de totale CO2-uitstoot gedurende de
totale levensduur van de auto met 30 tot 80 procent worden verminderd
(afhankelijk van de gebruikte grondstof en het productieproces; bron.
(EUCAR/Concawe-onderzoek; ten opzichte van conventionele
benzinetechnologie), zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties
of rijeigenschappen
Ford vindt dat biobrandstoffen de kans bieden om mobiliteit duurzamer
te maken en staat positief tegenover initiatieven van de Europese Unie
en individuele EU-overheden om een certificering voor duurzame
productie van biobrandstoffen te maken.
CNG/LPG
Ford levert van bepaalde modellen ook omgebouwde uitvoeringen voor LPG
(Liquified Petroleum Gas) en CNG (Compressed Natural Gas). Deze zijn
verkrijgbaar in een aantal Europese landen waar de benodigde
infrastructuur voor brandstoffen aanwezig is om klanten die voor deze
optie kiezen te bedienen. Ford Nederland onderzoekt momenteel de
mogelijkheden voor deze LPG en CNG modellen voor de nederlandse markt.
Klimaatverandering: gezamenlijke inspanningen nodig
De opwarming van de aarde is een van de grootste uitdagingen waarvoor
de samenleving wordt geplaatst. Wat bijdraagt aan de complexiteit van
dit enorme probleem, is het feit dat er niet één ultieme oplossing
voor het probleem van klimaatverandering bestaat. De aard, omvang en
urgentie van de opwarming van de aarde betekent dat een groot aantal
partijen het probleem op een geïntegreerde, gecoördineerde wijze
moet aanpakken. Net zoals we allen onderdeel van het probleem zijn,
moeten we ook allen onderdeel van de oplossing zijn.
Voor de auto-industrie zijn dit de autofabrikanten, de
oliemaatschappijen, de overheden en de consumenten.
"Er is niet één ultieme oplossing in zicht, maar Ford wil delen in
de verantwoordelijkheid om het probleem aan te pakken als onderdeel
van gezamenlijke inspanningen in de hele samenleving," aldus Fleming.
"We gaan door met werken aan een pakket milieutechnisch geavanceerde
auto's en technologieën om de ontwikkeling gaande te houden.
De grootste uitdagingen vormen het steeds duurzamer maken van onze
producten door het verkleinen van hun milieu-effecten, terwijl hun
waarde voor de samenleving wordt verbeterd en de focus gericht blijft
op efficiency en betaalbaarheid."
"Ford Motor Company is de laatste zes opeenvolgende jaren (van 2002
tot en met 2007) opgenomen in de duurzaamheidsindexen van Dow Jones,
een van de belangrijkste wereldwijde referenties voor bedrijven die
zich inspannen voor duurzame werkwijzen op economisch, milieu- en
maatschappelijk gebied. Dit is een teken dat Ford de goede richting
is ingeslagen met zijn strategie en acties. We erkennen echter de
inherente uitdaging van continue verbetering die deze opname met zich
meebrengt."
"Op korte termijn gaan we met de direct leverbare Ford ECOnetic- en
Flexifuel-auto's een stap verder op deze reis, en in de komende jaren
zorgt de introductie van een serie Ford EcoBoost-benzinemotoren met
directe injectie voor Ford-auto's wereldwijd voor een nog breder
assortiment met lage CO2-uitstoot," besluit Fleming.
AutoRai