De nieuwe Fiesta: de compacte wereldauto van Ford
(2/15/2008)
Ford Europa vernieuwt zijn gehele compacte auto gamma voor een nieuwe
generatie klanten. De stijlvolle en spectaculaire Ford Fiesta is als
eerste aan de beurt en de 3-deurs versie maakt zijn internationale
debuut op de autosalon van Genève in 2008.
De nieuwe Fiesta, die is ontworpen en ontwikkeld in Europa en die
tussen 2008 en 2010 op de markt komt in Europa, Azië, Zuid-Afrika,
Australië en Amerika, is daarmee het eerste product van Fords nieuwe
internationale productontwikkelingsstrategie. De stijlvolle en
dynamische flair van de nieuwe Fiesta is gecombineerd met de
traditioneel sterke punten van Ford. Dit heeft geresulteerd in een
zelfbewuste, eigentijdse introductie op het volgende hoofdstuk in het
succesverhaal dat Fiesta heet.
De nieuwe Fiesta opent een volgend hoofdstuk in het verhaal van de
populaire kleine auto van Ford waarvan er meer dan 12 miljoen zijn
verkocht sinds de introductie in 1976. Met zijn charismatische en
individuele uitstraling boekt het nieuwe model grote vooruitgang op
het gebied van afwerking, materiaalkwaliteit en productkeuze terwijl
Fords traditioneel sterke punten zoals gebruiksgemak,
prijs-kwaliteitverhouding, rijkwaliteit en veiligheid behouden
blijven. Ook is de Fiesta de eerste compacte auto waarin een groot
aantal technieken uit grotere modellen is overgenomen.
In de nieuwe Fiesta zijn duidelijk de kenmerken zichtbaar van 'Kinetic
Design' dat op overtuigende wijze emotie heeft toegevoegd aan de
nieuwe modellen van Ford Europa. Met het debuut van de nieuwe Ford
Fiesta in Genève wordt bevestigd dat de meest aantrekkelijke
elementen van de Verve Concept in het productiemodel zijn verwerkt.
Het eindigt ook de speculaties over de naam van de nieuwe generatie
kleine auto's van Ford op de internationale markt.
âDeze nieuwe auto belichaamt de essentie van Fiesta â rijplezier,
vitaliteit en emotie,â aldus John Fleming, President en CEO bij Ford
Europa. âWe weten dat dit de beste naam is voor het nieuwe model en we
wegen een investering van meer dan dertig jaar in het merk Fiesta mee.
"We vertrouwen erop dat het 'Kinetic Design' exterieur, het
fantastische interieurontwerp, de sublieme afwerking samen met de
reeks nieuwe technologieën, een volgende generatie klanten wereldwijd
zullen overtuigen om de Ford Fiesta met een frisse blik te bekijken.
Ik weet dat ze zowel verbaasd als enthousiast zullen zijn over wat ze
zien en voelen," voegt Fleming hieraan toe.
Compacte auto met wereldwijde ambities
De nieuwe Ford Fiesta is nauw verwant aan de opzienbarende Verve
Concept die met veel enthousiasme werd ontvangen tijdens de
autotentoonstelling van Frankfurt 2007. Deze auto was een van de drie
Verve Concepts die samen met de andere, beide vierdeurs sedan
modellen, zijn afgestemd op de smaak van de regionale markt. De twee
vierdeurs sedans zijn getoond in Guangzhou (China) en op de North
American International Auto Show in Detroit. Samen hebben deze
concepten de weg geplaveid voor Fords nieuwe internationale programma
voor kleine auto's voor de periode 2008 tot 2010 waarbij de Europese
Fiesta als eerste model in productie gaat.
De ontwerpers en ingenieurs bij Ford in Europa hebben de
internationale ontwikkeling van deze auto geleid.
âVoor Ford is dit werkelijk een wereldpremière,â meent Joe Bakaj,
Vice President of Product Development bij Ford Europa. âDe nieuwe
Fiesta is het eerste productieresultaat van ons nieuwe internationale
productontwikkelingsproces. Meer dan ooit bouwen we verder aan onze
internationale productontwikkelingsexpertise en deze auto vormt een
voorbereiding voor toekomstige geweldige producten voor klanten
wereldwijd die al in ontwikkeling zijn.â
De europese productie van de nieuwe Fiesta start najaar 2008 in de
Ford-fabriek in Keulen. Later, als de productie gestaag toeneemt,
biedt de Ford-fabriek in Valencia extra Fiesta-capaciteit in 2009.
âFiesta heeft zijn hart in Europa maar zijn ogen gericht op de
wereld,â zegt Marin A. Burela, Global Executive Director van Ford voor
ontwikkeling van kleine auto's. âWe bouwen voort op Fords uitmuntende
historie in de ontwikkeling van compacte auto's om de nieuwe Fiesta
daadwerkelijk internationale aantrekkingskracht te geven. Tegen 2010
wordt de nieuwe Fiesta geproduceerd in Europa, Azië en Noord-Amerika
en wordt hij verkocht op alle belangrijke automarkten van de wereld.â
Fiesta blijft jong
* Het nieuwe model behoudt de compacte afmetingen van zijn
voorganger, maar is lichter en sterker
* Het Intelligent Protection System omvat de nieuwe
knie-airbag voor de bestuurder
* De veelgeprezen rijdynamiek is geperfectioneerd met E-PAS
(Electronic Power Assisted Steering) en lagere geluidsniveaus.
In tegenstelling tot concurrenten in het Europese segment voor
compacte auto's die groter en zwaarder zijn geworden, heeft de nieuwe
Fiesta bijna dezelfde afmetingen als de huidige Fiesta. De nieuwe
Fiesta is feitelijk lichter dan zijn voorganger.
âCompact en op gewicht blijven waren de belangrijkste doelstellingen
in het ontwikkelingsproces van de nieuwe Fiesta,â aldus Joerg Beyer,
Fiesta Chief Carline Engineer. âWe hebben alles op alles gezet om de
Fiesta compact te houden en waren scherp gefocust op
gewichtsbesparing. Dit levert daadwerkelijk winst op wat betreft
brandstofverbruik en CO2-uitstoot.â
Het Ford-ontwikkelingsteam onderzocht elke component kritisch op
gewicht maar weigerde compromissen te sluiten op voor klanten
belangrijke punten. Een van de grootste punten is veiligheid, waarbij
de nieuwe Fiesta een grote stap voorwaarts maakt met een extreem
robuuste veiligheidsstructuur en het Intelligent Protection System met
7 airbags, waaronder een knie-airbag voor de bestuurder.
De nieuwe Fiesta maakt uitgebreid gebruik van ultrasterk staal in de
carrosserie. Een opmerkelijke hoeveelheid van deze speciale
staalsoorten, waaronder boronstaal en tweefasenstaal, is het geheim
van enorme sprong voorwaarts wat betreft structurele stijfheid ten
opzichte van zijn lichte gewicht. Deze staalsoorten worden met name
gebruikt in gebieden die essentieel zijn voor de veiligheid, zoals de
A- en B-stijl, onderdeel van de ultrastijve âveiligheidskooi" van de
Fiesta.
Het verder perfectioneren van de reeds uitmuntende rijdynamiek was ook
een prioriteit. De nieuwe Fiesta heeft een dynamisch karakter dat
past bij het evenwichtige 'Kinetic Design' en verwijst naar energie
in beweging. De veelgeroemde dynamica-ingenieurs van Ford hebben ook
hard gewerkt aan het verbeteren van het rijcomfort van de Fiesta en
het zodanig isoleren van de auto dat windgeruis, weggeluid en
motorlawaai zo min mogelijk het interieur binnendringen. De
geluidsniveau's in het interieur van de nieuwe Fiesta zijn hiermee
voor een compacte auto indrukwekkend laag geworden.
De nieuwe Fiesta behoudt de onafhankelijke MacPherson-veerpoten voor
en de 'twist-beam' achterveren, traditioneel een van de sterke
punten van de huidige Ford Fiesta. Het nieuwe ophangings- en
beststuringssysteem, echter, is flink onder handen genomen.
E-PAS (Electric-Power Assist Steering) wordt voor het eerst in de
Fiesta geïntroduceerd. E-PAS biedt het juiste evenwicht van
bekrachtiging bij lage snelheden en prima gevoel en reactiesnelheid.
E-PAS heeft nog een belangrijk voordeel. Het is een van de vele
essentiële initiatieven om het brandstofverbruik van de Fiesta verder
te verlagen.
De elektrische stuurbekrachtigingspomp werkt alleen wanneer de
stuurinspanning moet worden versterkt, in tegenstelling tot
traditionele hydraulische PAS-pompen die constant werken wanneer de
motor draait. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik.
Keuze uit efficiënte motoren
* Keuze uit vijf aandrijvingen bij de introductie, van de
efficiënte 68 pk sterke Duratorq TDCi-diesel tot de nieuwe Duratec
1.6-liter 115 PS Ti-VCT-benzinemotor
* Fiesta ECOnetic uitvoering met een extreem lage CO2-uitstoot
van minder dan 100g/km
Het brede scala aan motoren maakt de nieuwe Fiesta prestatiegericht
én efficiënt.
Nieuw in de Fiesta-reeks voor Europese markten is de populaire Ford
Duratec 1.6-liter Ti-VCT-motor. Deze 115 pk-motor met variabele
nokkenastiming biedt een uitgebalanceerde mix van prestaties en
zuinigheid. Dit is een prestatieverbetering van 15 pk ten opzichte van
de vorige Fiesta 1.6 16v benzinemotor zonder dat dit tot een hoger
brandstofverbruik leidt.
Naast de hierboven genoemde motoren zijn in Europa ook de volgende
motoren beschikbaar:
⢠1.25-liter (60 of 80 pk) en 1.4-liter (91 pk) 16v
Duratec-benzinemotoren
⢠Twee Duratorq TDCi common-rail dieselmotoren, de 1.4-liter
(68 pk) en de 1.6-liter (90 pk met roetfilter), die zijn voorzien van
vernieuwde injectietechnologie
De Fiesta is leverbaar met naar keuze de Ford Durashift
handgeschakelde 5-versnellingsbak of (voor de 1.4 16v 91 pk versie) de
Durashift automatische 4-versnellingsbak met uitstekende efficiëntie
en schakeleigenschappen.
Van concept tot realiteit
* De productieversie van de Fiesta is duidelijk verwant aan de
Verve Concept
* Het Futuristische interieur met de geïntegreerde
HMI-middenconsole van de Verve Concept gaat in productie
* Nieuwe, opvallende technologieën, zoals Keyless entry,
'Ford Power'-startknop, Ford Easyfuel-systeem voor doploos tanken,
USB-connectiviteit en sfeervolle interieurverlichting
Met de nieuwe Ford Fiesta wordt de radicale styling van het Verve
Concept-exterieur en interieur productierealiteit en worden technieken
gebruikt die gewoonlijk te vinden zijn in grotere, duurdere auto's.
De Fiesta rekent af met het idee dat een betaalbare compacte auto
eenvoudig of saai moet zijn.
Het meest opvallende kenmerk van het Verve Concept-interieur â de
futuristische, op een mobiele telefoon geïnspireerde, Human Machine
Interface in de middenconsole op het dashboard â is volledig
overgenomen in het Fiesta interieur.
Nieuwe technologie maakt het mogelijk de belangrijkste elementen van
het audiosysteem â de bedieningsknoppen, display en onderliggende
elektronica â te scheiden in een gedistribueerde architectuur die
ontwerpers meer vrijheid geeft om esthetisch aantrekkelijkere,
functionele vormen te creëren.
Veel klanten van de nieuwe Ford Fiesta zijn opgegroeid met mobiele
telefoons en zij voelen zich direct vertrouwd met het ontwerp van het
Ford Convers+-systeem
Met de handige schakelaars in het stuurwiel kan de bestuurder de
belangrijkste functies van het systeem gemakkelijk en intuïtief
bedienen.
De Ford Convers+ technologie â al leverbaar voor de Ford Mondeo, de
S-MAX en de Galaxy â betekent een belangrijke stap voorwaarts voor de
kopers van compacte auto's. Het is maar een van de diverse nieuwe
voorzieningen en technologieën in de nieuwe Fiesta.
De geavanceerde Convers+ technologie wordt niet alleen aangeboden in
de dure uitvoeringen. Ford verwacht dat bij meer dan 85 procent van de
Fiesta-orders wordt gekozen voor een van de twee leverbare
multifunctionele displays.
Ook de futuristisch vormgegeven regelunits voor de klimaatregeling van
de Verve Concept zijn behouden gebleven in het productieontwerp van
de Fiesta.
Connectiviteit is nog een nieuw sterk punt van Fiesta. De nieuwe
middenconsole is voorzien van een handige houder voor een MP3-speler,
compleet met ingebouwde aansluitingen voor een extra (AUX) audiokabel
en een USB, samen met het traditionele 12-volts stopcontact. Hiermee
kan het audiosysteem van de auto de MP3-speler bedienen en opladen.
Bluetooth(TM)-connectiviteit met spraakgestuurde technologie wordt
eveneens aangeboden in de nieuwe Fiesta.
Naast de hierboven genoemde items, is de nieuwe Ford Fiesta tevens
voorzien van:
⢠Ford Easyfuel, het handige systeem voor doploos tanken,
onlangs geïntroduceerd bij de nieuwe Ford Mondeo, dat het tanken van
de verkeerde brandstof onmogelijk maakt
⢠Een stuurwiel dat zowel in hoogte als in diepte verstelbaar
is
⢠Nieuwe interieurverlichting die een zachte elegante rode
verlichting geeft
Opvallende, dynamische en fraaie vormgegeving
De opvallende kleuren en de fraaie vormgeving van de Ford Fiesta geven
aan hoe vergaand de geest van de Verve Concept in productie wordt
gebracht. Opvallende en levendige nieuwe productiekleuren zijn
'Squeeze' en 'Hot Magenta', een productieversie van de kleur waarin de
driedeurs Verve Concept was uitgevoerd.
Het dynamische, coupéachtige profiel en de sportieve uitstraling van
Fiesta laten zien dat er niets verloren is gegaan van de emotionele
aantrekkingskracht van de Verve conceptauto's.
"Alle essentiële elementen van 'Kinetic Design' zijn gecombineerd in
een visueel aantrekkelijk, dynamisch exterieur dat inderdaad heel
dicht bij de oorspronkelijke conceptauto is gebleven," aldus Martin
Smith, Executive Director for Design bij Ford Europa. "Grote vlakken,
opvallende grafische elementen en dynamische lijnen vormen een
duidelijke en harmonieuze samenhang waarmee een dynamische geest van
plezier en energie in beweging wordt gecreëerd."
De nieuwe Fiesta laat zich gelden als zelfbewust, stijlvol en
individualistisch. De opvallend vormgegeven motorkap en
voorspatborden geven uitdrukking aan een breedgeschouderde uitstraling
en de voorkant heeft een onderscheidend vast designelement â een
stoere trapeziumvormige benedengrille die de aandacht trekt en een van
Fords belangrijkste eigenschappen, de sportieve rijdynamiek,
versterkt.
Chromen accenten worden selectief gebruikt, als sieraden om elegantie
en raffinement uit te stralen.
De stoere grote koplampen van de Fiesta die direct zijn afgeleid van
de Verve Concepts, worden onderdeel van de schouderpartij en lopen
bijna even ver naar achter door als de stijlvol aflopende A-stijlen.
In de koplampunits zijn alle belangrijke voorverlichtings- en
signaleringsfuncties geïntegreerd â op de flanken van de onderste
bumper gecompleteerd door ronde mistlampen met een chromen omlijsting.
Het profiel van de nieuwe Fiesta benadrukt zijn naar voren geplaatste
cabine en zijn evenwichtige, sportieve stijl. De aflopende daklijn
loopt op een aansprekende manier van de naar voren gestrekte
A-dakstijl naar achteren. Deze lijn vormt daarbij een omlijsting voor
het krachtige designprofiel van de Fiesta-zijruiten waarmee het
sportieve gevoel van een coupé voor zowel de driedeurs als de, nog te
introduceren, vijfdeurs carrosserie wordt gecreëerd.
âHet designteam heeft even veel belang gehecht aan de vorm van de
vijfdeurs als aan die van de driedeurs,â aldus Stefan Lamm, Chief
Designer Exterior bij Ford Europa. âBeide auto's zijn gebaseerd op
dezelfde carrosserie, wat ze sportief en dynamisch, bijna coupéachtig
maakt.â
De zijruiten van Fiesta vormen samen een uniform vormgegeven profiel â
een 'Kinetic Design' element dat dynamiek uitstraalt. Elegante
chroomafwerking omlijst de onderste rand van de zijruit en accentueert
het voor Ford typerende 'kick-up'-design aan de achterzijde.
De nieuwe Fiesta is ook uitgerust met de typerende geprononceerde
wielkasten die de uitstraling en dynamische mogelijkheden van de auto
benadrukken en de aandacht vestigen op de nieuwe lichtmetalen velgen.
Dynamische, 'Kinetic Design' lijnen buigen van voor naar achter,
waarbij de bovenhoeken van de achterlichten worden verenigd met de
opvallende spoiler, waarin LED-remlichten zijn aangebracht. De
vormgeving van de carrosserie wordt geaccentueerd door elementen zoals
de nieuwe achterlichten â weer een Verve-element dat als een integraal
onderdeel van de carrosserie voelt â en de schuin aflopende V-vormige
achterklep.
âDe nieuwe Fiesta roept een onmiddellijke emotionele âIk wil er eenâ
reactie op waardoor het merk Fiesta samen met zijn traditioneel
praktische waarden nu ook aantrekkingskracht uitoefent op een nieuwe,
stijlbewuste generatie van kopers van compacte auto'sâ aldus Martin
Smith, Executive Director of Design bij Ford Europa.
De volledige technische details en specificaties van de nieuwe Fiesta
voor de nederlandse markt zullen bekend worden gemaakt tegen de tijd
dat het productiemodel in het najaar van 2008 wordt geïntroduceerd.
AutoRai