AutoRai

De nieuwe Fiesta: de compacte wereldauto van Ford

(2/15/2008)
Ford Europa vernieuwt zijn gehele compacte auto gamma voor een nieuwe generatie klanten. De stijlvolle en spectaculaire Ford Fiesta is als eerste aan de beurt en de 3-deurs versie maakt zijn internationale debuut op de autosalon van Genève in 2008.

De nieuwe Fiesta, die is ontworpen en ontwikkeld in Europa en die tussen 2008 en 2010 op de markt komt in Europa, Azië, Zuid-Afrika, Australië en Amerika, is daarmee het eerste product van Fords nieuwe internationale productontwikkelingsstrategie. De stijlvolle en dynamische flair van de nieuwe Fiesta is gecombineerd met de traditioneel sterke punten van Ford. Dit heeft geresulteerd in een zelfbewuste, eigentijdse introductie op het volgende hoofdstuk in het succesverhaal dat Fiesta heet.

De nieuwe Fiesta opent een volgend hoofdstuk in het verhaal van de populaire kleine auto van Ford waarvan er meer dan 12 miljoen zijn verkocht sinds de introductie in 1976. Met zijn charismatische en individuele uitstraling boekt het nieuwe model grote vooruitgang op het gebied van afwerking, materiaalkwaliteit en productkeuze terwijl Fords traditioneel sterke punten zoals gebruiksgemak, prijs-kwaliteitverhouding, rijkwaliteit en veiligheid behouden blijven. Ook is de Fiesta de eerste compacte auto waarin een groot aantal technieken uit grotere modellen is overgenomen.

In de nieuwe Fiesta zijn duidelijk de kenmerken zichtbaar van 'Kinetic Design' dat op overtuigende wijze emotie heeft toegevoegd aan de nieuwe modellen van Ford Europa. Met het debuut van de nieuwe Ford Fiesta in Genève wordt bevestigd dat de meest aantrekkelijke elementen van de Verve Concept in het productiemodel zijn verwerkt.

Het eindigt ook de speculaties over de naam van de nieuwe generatie kleine auto's van Ford op de internationale markt.

âDeze nieuwe auto belichaamt de essentie van Fiesta â rijplezier, vitaliteit en emotie,â aldus John Fleming, President en CEO bij Ford Europa. âWe weten dat dit de beste naam is voor het nieuwe model en we wegen een investering van meer dan dertig jaar in het merk Fiesta mee.

"We vertrouwen erop dat het 'Kinetic Design' exterieur, het fantastische interieurontwerp, de sublieme afwerking samen met de reeks nieuwe technologieën, een volgende generatie klanten wereldwijd zullen overtuigen om de Ford Fiesta met een frisse blik te bekijken. Ik weet dat ze zowel verbaasd als enthousiast zullen zijn over wat ze zien en voelen," voegt Fleming hieraan toe.

Compacte auto met wereldwijde ambities

De nieuwe Ford Fiesta is nauw verwant aan de opzienbarende Verve Concept die met veel enthousiasme werd ontvangen tijdens de autotentoonstelling van Frankfurt 2007. Deze auto was een van de drie Verve Concepts die samen met de andere, beide vierdeurs sedan modellen, zijn afgestemd op de smaak van de regionale markt. De twee vierdeurs sedans zijn getoond in Guangzhou (China) en op de North American International Auto Show in Detroit. Samen hebben deze concepten de weg geplaveid voor Fords nieuwe internationale programma voor kleine auto's voor de periode 2008 tot 2010 waarbij de Europese Fiesta als eerste model in productie gaat.

De ontwerpers en ingenieurs bij Ford in Europa hebben de internationale ontwikkeling van deze auto geleid.

âVoor Ford is dit werkelijk een wereldpremière,â meent Joe Bakaj, Vice President of Product Development bij Ford Europa. âDe nieuwe Fiesta is het eerste productieresultaat van ons nieuwe internationale productontwikkelingsproces. Meer dan ooit bouwen we verder aan onze internationale productontwikkelingsexpertise en deze auto vormt een voorbereiding voor toekomstige geweldige producten voor klanten wereldwijd die al in ontwikkeling zijn.â

De europese productie van de nieuwe Fiesta start najaar 2008 in de Ford-fabriek in Keulen. Later, als de productie gestaag toeneemt, biedt de Ford-fabriek in Valencia extra Fiesta-capaciteit in 2009.

âFiesta heeft zijn hart in Europa maar zijn ogen gericht op de wereld,â zegt Marin A. Burela, Global Executive Director van Ford voor ontwikkeling van kleine auto's. âWe bouwen voort op Fords uitmuntende historie in de ontwikkeling van compacte auto's om de nieuwe Fiesta daadwerkelijk internationale aantrekkingskracht te geven. Tegen 2010 wordt de nieuwe Fiesta geproduceerd in Europa, Azië en Noord-Amerika en wordt hij verkocht op alle belangrijke automarkten van de wereld.â

Fiesta blijft jong


* Het nieuwe model behoudt de compacte afmetingen van zijn voorganger, maar is lichter en sterker


* Het Intelligent Protection System omvat de nieuwe knie-airbag voor de bestuurder


* De veelgeprezen rijdynamiek is geperfectioneerd met E-PAS (Electronic Power Assisted Steering) en lagere geluidsniveaus.

In tegenstelling tot concurrenten in het Europese segment voor compacte auto's die groter en zwaarder zijn geworden, heeft de nieuwe Fiesta bijna dezelfde afmetingen als de huidige Fiesta. De nieuwe Fiesta is feitelijk lichter dan zijn voorganger.

âCompact en op gewicht blijven waren de belangrijkste doelstellingen in het ontwikkelingsproces van de nieuwe Fiesta,â aldus Joerg Beyer, Fiesta Chief Carline Engineer. âWe hebben alles op alles gezet om de Fiesta compact te houden en waren scherp gefocust op gewichtsbesparing. Dit levert daadwerkelijk winst op wat betreft brandstofverbruik en CO2-uitstoot.â

Het Ford-ontwikkelingsteam onderzocht elke component kritisch op gewicht maar weigerde compromissen te sluiten op voor klanten belangrijke punten. Een van de grootste punten is veiligheid, waarbij de nieuwe Fiesta een grote stap voorwaarts maakt met een extreem robuuste veiligheidsstructuur en het Intelligent Protection System met 7 airbags, waaronder een knie-airbag voor de bestuurder.

De nieuwe Fiesta maakt uitgebreid gebruik van ultrasterk staal in de carrosserie. Een opmerkelijke hoeveelheid van deze speciale staalsoorten, waaronder boronstaal en tweefasenstaal, is het geheim van enorme sprong voorwaarts wat betreft structurele stijfheid ten opzichte van zijn lichte gewicht. Deze staalsoorten worden met name gebruikt in gebieden die essentieel zijn voor de veiligheid, zoals de A- en B-stijl, onderdeel van de ultrastijve âveiligheidskooi" van de Fiesta.

Het verder perfectioneren van de reeds uitmuntende rijdynamiek was ook een prioriteit. De nieuwe Fiesta heeft een dynamisch karakter dat past bij het evenwichtige 'Kinetic Design' en verwijst naar energie in beweging. De veelgeroemde dynamica-ingenieurs van Ford hebben ook hard gewerkt aan het verbeteren van het rijcomfort van de Fiesta en het zodanig isoleren van de auto dat windgeruis, weggeluid en motorlawaai zo min mogelijk het interieur binnendringen. De geluidsniveau's in het interieur van de nieuwe Fiesta zijn hiermee voor een compacte auto indrukwekkend laag geworden.

De nieuwe Fiesta behoudt de onafhankelijke MacPherson-veerpoten voor en de 'twist-beam' achterveren, traditioneel een van de sterke punten van de huidige Ford Fiesta. Het nieuwe ophangings- en beststuringssysteem, echter, is flink onder handen genomen.

E-PAS (Electric-Power Assist Steering) wordt voor het eerst in de Fiesta geïntroduceerd. E-PAS biedt het juiste evenwicht van bekrachtiging bij lage snelheden en prima gevoel en reactiesnelheid.

E-PAS heeft nog een belangrijk voordeel. Het is een van de vele essentiële initiatieven om het brandstofverbruik van de Fiesta verder te verlagen.

De elektrische stuurbekrachtigingspomp werkt alleen wanneer de stuurinspanning moet worden versterkt, in tegenstelling tot traditionele hydraulische PAS-pompen die constant werken wanneer de motor draait. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik.

Keuze uit efficiënte motoren


* Keuze uit vijf aandrijvingen bij de introductie, van de efficiënte 68 pk sterke Duratorq TDCi-diesel tot de nieuwe Duratec
1.6-liter 115 PS Ti-VCT-benzinemotor


* Fiesta ECOnetic uitvoering met een extreem lage CO2-uitstoot van minder dan 100g/km

Het brede scala aan motoren maakt de nieuwe Fiesta prestatiegericht én efficiënt.

Nieuw in de Fiesta-reeks voor Europese markten is de populaire Ford Duratec 1.6-liter Ti-VCT-motor. Deze 115 pk-motor met variabele nokkenastiming biedt een uitgebalanceerde mix van prestaties en zuinigheid. Dit is een prestatieverbetering van 15 pk ten opzichte van de vorige Fiesta 1.6 16v benzinemotor zonder dat dit tot een hoger brandstofverbruik leidt.

Naast de hierboven genoemde motoren zijn in Europa ook de volgende motoren beschikbaar:

⢠1.25-liter (60 of 80 pk) en 1.4-liter (91 pk) 16v Duratec-benzinemotoren

⢠Twee Duratorq TDCi common-rail dieselmotoren, de 1.4-liter (68 pk) en de 1.6-liter (90 pk met roetfilter), die zijn voorzien van vernieuwde injectietechnologie

De Fiesta is leverbaar met naar keuze de Ford Durashift handgeschakelde 5-versnellingsbak of (voor de 1.4 16v 91 pk versie) de Durashift automatische 4-versnellingsbak met uitstekende efficiëntie en schakeleigenschappen.

Van concept tot realiteit


* De productieversie van de Fiesta is duidelijk verwant aan de Verve Concept


* Het Futuristische interieur met de geïntegreerde HMI-middenconsole van de Verve Concept gaat in productie


* Nieuwe, opvallende technologieën, zoals Keyless entry, 'Ford Power'-startknop, Ford Easyfuel-systeem voor doploos tanken, USB-connectiviteit en sfeervolle interieurverlichting

Met de nieuwe Ford Fiesta wordt de radicale styling van het Verve Concept-exterieur en interieur productierealiteit en worden technieken gebruikt die gewoonlijk te vinden zijn in grotere, duurdere auto's. De Fiesta rekent af met het idee dat een betaalbare compacte auto eenvoudig of saai moet zijn.

Het meest opvallende kenmerk van het Verve Concept-interieur â de futuristische, op een mobiele telefoon geïnspireerde, Human Machine Interface in de middenconsole op het dashboard â is volledig overgenomen in het Fiesta interieur.

Nieuwe technologie maakt het mogelijk de belangrijkste elementen van het audiosysteem â de bedieningsknoppen, display en onderliggende elektronica â te scheiden in een gedistribueerde architectuur die ontwerpers meer vrijheid geeft om esthetisch aantrekkelijkere, functionele vormen te creëren.

Veel klanten van de nieuwe Ford Fiesta zijn opgegroeid met mobiele telefoons en zij voelen zich direct vertrouwd met het ontwerp van het Ford Convers+-systeem

Met de handige schakelaars in het stuurwiel kan de bestuurder de belangrijkste functies van het systeem gemakkelijk en intuïtief bedienen.

De Ford Convers+ technologie â al leverbaar voor de Ford Mondeo, de S-MAX en de Galaxy â betekent een belangrijke stap voorwaarts voor de kopers van compacte auto's. Het is maar een van de diverse nieuwe voorzieningen en technologieën in de nieuwe Fiesta.

De geavanceerde Convers+ technologie wordt niet alleen aangeboden in de dure uitvoeringen. Ford verwacht dat bij meer dan 85 procent van de Fiesta-orders wordt gekozen voor een van de twee leverbare multifunctionele displays.

Ook de futuristisch vormgegeven regelunits voor de klimaatregeling van de Verve Concept zijn behouden gebleven in het productieontwerp van de Fiesta.

Connectiviteit is nog een nieuw sterk punt van Fiesta. De nieuwe middenconsole is voorzien van een handige houder voor een MP3-speler, compleet met ingebouwde aansluitingen voor een extra (AUX) audiokabel en een USB, samen met het traditionele 12-volts stopcontact. Hiermee kan het audiosysteem van de auto de MP3-speler bedienen en opladen. Bluetooth(TM)-connectiviteit met spraakgestuurde technologie wordt eveneens aangeboden in de nieuwe Fiesta.

Naast de hierboven genoemde items, is de nieuwe Ford Fiesta tevens voorzien van:

⢠Ford Easyfuel, het handige systeem voor doploos tanken, onlangs geïntroduceerd bij de nieuwe Ford Mondeo, dat het tanken van de verkeerde brandstof onmogelijk maakt

⢠Een stuurwiel dat zowel in hoogte als in diepte verstelbaar is

⢠Nieuwe interieurverlichting die een zachte elegante rode verlichting geeft

Opvallende, dynamische en fraaie vormgegeving

De opvallende kleuren en de fraaie vormgeving van de Ford Fiesta geven aan hoe vergaand de geest van de Verve Concept in productie wordt gebracht. Opvallende en levendige nieuwe productiekleuren zijn 'Squeeze' en 'Hot Magenta', een productieversie van de kleur waarin de driedeurs Verve Concept was uitgevoerd.

Het dynamische, coupéachtige profiel en de sportieve uitstraling van Fiesta laten zien dat er niets verloren is gegaan van de emotionele aantrekkingskracht van de Verve conceptauto's.

"Alle essentiële elementen van 'Kinetic Design' zijn gecombineerd in een visueel aantrekkelijk, dynamisch exterieur dat inderdaad heel dicht bij de oorspronkelijke conceptauto is gebleven," aldus Martin Smith, Executive Director for Design bij Ford Europa. "Grote vlakken, opvallende grafische elementen en dynamische lijnen vormen een duidelijke en harmonieuze samenhang waarmee een dynamische geest van plezier en energie in beweging wordt gecreëerd."

De nieuwe Fiesta laat zich gelden als zelfbewust, stijlvol en individualistisch. De opvallend vormgegeven motorkap en voorspatborden geven uitdrukking aan een breedgeschouderde uitstraling en de voorkant heeft een onderscheidend vast designelement â een stoere trapeziumvormige benedengrille die de aandacht trekt en een van Fords belangrijkste eigenschappen, de sportieve rijdynamiek, versterkt.

Chromen accenten worden selectief gebruikt, als sieraden om elegantie en raffinement uit te stralen.

De stoere grote koplampen van de Fiesta die direct zijn afgeleid van de Verve Concepts, worden onderdeel van de schouderpartij en lopen bijna even ver naar achter door als de stijlvol aflopende A-stijlen. In de koplampunits zijn alle belangrijke voorverlichtings- en signaleringsfuncties geïntegreerd â op de flanken van de onderste bumper gecompleteerd door ronde mistlampen met een chromen omlijsting.

Het profiel van de nieuwe Fiesta benadrukt zijn naar voren geplaatste cabine en zijn evenwichtige, sportieve stijl. De aflopende daklijn loopt op een aansprekende manier van de naar voren gestrekte A-dakstijl naar achteren. Deze lijn vormt daarbij een omlijsting voor het krachtige designprofiel van de Fiesta-zijruiten waarmee het sportieve gevoel van een coupé voor zowel de driedeurs als de, nog te introduceren, vijfdeurs carrosserie wordt gecreëerd.

âHet designteam heeft even veel belang gehecht aan de vorm van de vijfdeurs als aan die van de driedeurs,â aldus Stefan Lamm, Chief Designer Exterior bij Ford Europa. âBeide auto's zijn gebaseerd op dezelfde carrosserie, wat ze sportief en dynamisch, bijna coupéachtig maakt.â

De zijruiten van Fiesta vormen samen een uniform vormgegeven profiel â een 'Kinetic Design' element dat dynamiek uitstraalt. Elegante chroomafwerking omlijst de onderste rand van de zijruit en accentueert het voor Ford typerende 'kick-up'-design aan de achterzijde.

De nieuwe Fiesta is ook uitgerust met de typerende geprononceerde wielkasten die de uitstraling en dynamische mogelijkheden van de auto benadrukken en de aandacht vestigen op de nieuwe lichtmetalen velgen.

Dynamische, 'Kinetic Design' lijnen buigen van voor naar achter, waarbij de bovenhoeken van de achterlichten worden verenigd met de opvallende spoiler, waarin LED-remlichten zijn aangebracht. De vormgeving van de carrosserie wordt geaccentueerd door elementen zoals de nieuwe achterlichten â weer een Verve-element dat als een integraal onderdeel van de carrosserie voelt â en de schuin aflopende V-vormige achterklep.

âDe nieuwe Fiesta roept een onmiddellijke emotionele âIk wil er eenâ reactie op waardoor het merk Fiesta samen met zijn traditioneel praktische waarden nu ook aantrekkingskracht uitoefent op een nieuwe, stijlbewuste generatie van kopers van compacte auto'sâ aldus Martin Smith, Executive Director of Design bij Ford Europa.

De volledige technische details en specificaties van de nieuwe Fiesta voor de nederlandse markt zullen bekend worden gemaakt tegen de tijd dat het productiemodel in het najaar van 2008 wordt geïntroduceerd.