Ingezonden persbericht


Persbericht

José Leeuwenkamp van Gezond NU wint Pfizer Persprijs 2007

Utrecht, 14 februari. Vandaag werd José Leeuwenkamp van het blad Gezond NU uitgeroepen tot winnaar van de Pfizer Persprijs 2007. Deze prijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt en stond in het teken van hart & vaatziekten. Tijdens de feestelijke prijsuitreiking in de faculteit Communicatie & Journalistiek van de Hoge School Utrecht, ontving José Leeuwenkamp uit handen van juryvoorzitter Ben Crul een fraaie sculptuur en een geldprijs van 5000 euro. Leeuwenkamp maakte direct bekend dat zij samen met de redactie van Gezond NU heeft besloten dit geldbedrag te schenken aan FreeVoice.

Tijdens de uitreiking gaven de in totaal vijf genomineerden een toelichting op hun artikel door een interview met Inge Diepman. De vier andere genomineerden voor de Pfizer Persprijs waren Martine Boelsma van het Algemeen Dagblad, Elke van Riel, free lance voor Intermadiair, Melchior Meijer, freelance voor Triv en Deborah Ligtenberg, free lance voor Libelle Balance. Zij ontvingen een kleinere uitvoering van de sculptuur en een geldprijs van 1000 euro. Speciale vermelding kreeg fotograaf Chris Keulen.

Winnende artikel 'op de huid' geschreven
De onafhankelijke jury was unaniem in haar keuze voor het winnende artikel van José Leeuwenkamp. Hierin beschrijft zij op een snelle en filmische wijze hoe drie mensen in zes weken tijd de uitdaging aangaan om hun risico op hart- en vaatziekten meetbaar te verminderen. "Haar artikel is 'op de huid' geschreven. Het is doordacht en betrokken en herkenbaar voor grote groepen mensen die worden geconfronteerd met de complexiteit van gedragsverandering en dus preventie. De mix van praktische adviezen en een toegankelijke presentatie completeert het winnende verhaal", aldus juryvoorzitter Ben Crul.

Speciale vermelding: fotograaf Chris Keulen
Een speciale vermelding werd toegekend aan de fotodocumentaire van Chris Keulen die werd gepubliceerd in Trouw. Hij maakte een gevoelig verslag van de grote veranderingen in het leven van huisarts 'Camille van der Harten' die beide benen verloor door drooggangreen, een aandoening aan de vaten. Het was volgens de jury een reportage met veel impact en die je persoonlijk raakt.

Anne van der Meiden: holistische aanpak in informatie Anne van der Meiden hield tijdens de uitreiking een interessant betoog over de volgens hem 'opmerkelijke incompetentie bij veel mensen om adequaat te communiceren.' De emeritus hoogleraar communicatie vraagt zich af we wel toegerust zijn om elkaar echt te 'ontmoeten'', te begrijpen en letterlijk te verstaan. "Medici hebben niet geleerd om goed te communiceren. De informatie die zij geven heeft vaak alleen betrekking op een kwaal en niet op de behandeling van de mens in zijn geheel. Het zou goed zijn als artsen zich meer richten op het geheel en op het leggen van verbanden. Dit geldt ook voor de journalistiek", aldus Van der Meiden. De media zijn volgens hem te compartimenterend bezig: ze belichten één of een cluster kwalen of ziektebeelden en de volgende dag weer een ander. Van de samenhang, de interactie van menselijke kwalen weten we niet zoveel. Van der Meiden vraagt zich af of de media niet wat meer holistisch bezig kan zijn in haar informatie.

Prijs als erkenning voor goede publieksvoorlichting Pfizer heeft de Persprijs in het leven geroepen om goede journalistieke berichtgeving over aandoeningen te bevorderen. Thema van 2007 is hart- en vaatziekten, de belangrijkste doodsoorzaak voor vrouwen en voor mannen de op een na belangrijkste. Goede publieksvoorlichting kan helpen deze sterfte terug te dringen. De onafhankelijke jury voor de Persprijs bestaat uit: Drs. Ben Crul, hoofdredacteur van Medisch Contact en arts, Guus Mater, redacteur volksgezondheid ANP, Prof. dr. Anton Stalenhoef, internist Universitair Medisch Centrum St. Radboud, Ele Visser, directeur Patiënten Academie, Iris van Bennekom, directeur Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie, Prof. dr. Anne van der Meiden, Emeritus Hoogleraar Massacommunicatie en Public Relations en Marc Tijhuis, manager Marketing & Communicatie Nederlandse Hartstichting.

Thema 2008: Diabetes
Het thema voor de Pfizer Persprijs 2008 wordt diabetes. Journalisten van publieksmedia die hier dit jaar aandacht aan besteden, kunnen hun publicaties inzenden. Meer informatie is te vinden op pfizerpersprijs.nl.

-- einde persbericht --



Ingezonden persbericht