Persbericht

Amsterdam, 14 februari 2008

Europese organisaties voelen zich veiliger dan een jaar geleden

Er vinden verschuivingen plaats op gebied van veiligheid. Uit onderzoek van Orange Business Services blijkt dat 51,3 procent van de multinationals vindt dat zij beter beschermd zijn tegen aanvallen dan een jaar geleden. Het onderzoek werd gehouden onder managers en beslissers op het gebied van IT security services bij 300 organisaties, verspreid over zeven Europese landen. Het doel van het onderzoek was om in eerste instantie meer te weten te komen over de huidige veiligheidssituatie bij multinationals.

Van de ondervraagden gaf 43,6 procent aan dat hun organisatie net zo goed beveiligd is als het voorgaande jaar. Slechts 5,1 procent gaf aan dat er meer problemen waren met het netwerk. De voornaamste problemen zijn service-uitval als gevolg van een aanval (59,8 procent) en externe aanvallen door hackers (52 procent). Slechts 37,2 procent van de ondervraagden noemt spam als beveiligingsrisico, gevolgd door virussen op draadloze en mobiele apparaten (39,1 procent).

Beveiligingsrichtlijnen binnen Europese organisaties worden steeds serieuzer genomen, aangezien de chief executive uit juridisch oogpunt aansprakelijk is voor de schade die veroorzaakt wordt door storingen in de IT-beveiliging. Tweederde (66,7 procent) van de ondervraagden is zich hiervan bewust en heeft al een organisatiebreed beveiligingsbeleid geïmplementeerd. Slechts 5,1 procent is het probleem niet tegengekomen. Een groot deel is al een stap verder gegaan. Rapportage van een beveiligingsincident (74,4 procent) en beveiligingsinfrastructuur consolidatie (61,5 procent) zijn daar al onderdeel van de routine. Nog eens 48,7 procent voert compliance programma's uit zoals die opgenomen zijn in het Sarbanes-Oxley- of de Europese privacy-richtlijnen en IT-risk management.

De meeste CIO's nemen het zekere voor het onzekere. Dit blijkt uit de vraag die hen gesteld werd over welke beveiligingstechnologie voor hen de meeste prioriteit heeft. Het leeuwendeel van de ondervraagden noemt firewalls (86,7 procent) en anti-virus programma's (84 procent) als zeer belangrijk, terwijl 72,9 procent patch management en 69,1 procent netwerk access control noemt.

Meer dan de helft van de ondervraagden (56,4 procent) heeft het filteren van spam uitbesteed aan externe specialisten en 10,3 procent geeft aan dit vanaf dit jaar te doen. Firewalls (46,2 procent) en het filteren en blokkeren van websites (43,6 procent) staan ook op de planning om uitbesteed te worden.

Van de beslissingnemers in Europa gaf 88,6 procent aan dat de financiering van IT-beveiligingsprojecten onderdeel is van het gehele budget van de organisatie. Eénderde van hen heeft een eigen beveiligingsbudget en 58,3 procent heeft een risk management-programma als IT-beveiliging daarvoor in de plaats. Bij 17,1 procent van de ondervraagden is IT-beveiliging geen onderdeel van het IT-budget.

Het onderzoek toont aan dat 30,8 procent tussen de twee en vier procent van hun IT-budget uitgeeft aan beveiliging. Bij 30,7 procent ligt dit percentage tussen de vier en zeven en slechts 10,3 procent geeft aan dat zij meer dan tien procent van het IT-budget steekt in beveiliging. Wat ook blijkt, is dat het onderwerp beveiliging steeds belangrijker wordt binnen organisaties. Dit wordt bevestigd door het feit dat 87,2 procent van de beslissers bij multinationals komend jaar meer uitgeven aan beveiligingsprojecten.

"Beveiliging is een 24-uurs verantwoordelijkheid die leidinggevenden en IT-beheerders constant alert houdt", aldus Barbara Dalibard, president en CEO van Orange Business Services. "Zij moeten te allen tijde hun organisatie beschermen tegen alle nieuwe gevaren terwijl zij moeten voldoen aan de wet- en regelgeving die per land verschillend is. Tegelijkertijd moeten werknemers, leveranciers, klanten en partners gemakkelijk toegang krijgen tot data. Dat is een combinatie die erg complex en kostenintensief is. Bij Orange Business Services bieden we op maat gemaakte beveiligingsoplossingen voor elke organisatie, ongeacht of het netwerk dat zij gebruiken van ons is of van een andere provider. Onze beveiligingsoplossingen staan voor allesomvattende diensten die voldoen aan de hoogste standaarden in betrouwbaarheid en beheer en bieden tevens goede kosteneffectiviteit."

Over Orange
Orange is het belangrijkste merk van France Telecom, één van 's werelds leidende telecom operators. France Telecom bedient meer dan 163 miljoen klanten op vijf continenten (in 220 landen), waarvan tweederde klant van Orange is. De groep had een geconsolideerde omzet van 51,7 miljard euro in 2006 (25,9 miljard euro voor het eerste semester van 2007).

Het in juni 2005 geïntroduceerde NExT programma (New Experience in Telecommunications) stelt de France Telecom Group in staat om haar transformatie tot een geïntegreerde operator voort te zetten en de referentie te worden voor nieuwe telecommunicatiediensten. In 2006 werd Orange het enige merk voor internet, televisie en mobiele diensten van de France Telecom Group in het merendeel van de landen waar het bedrijf opereert. Orange Business Services werd de banner voor wereldwijde zakelijke diensten. France Telecom is in Europa de derde mobiele operator en de nummer één aanbieder van breedband internetdiensten. Wereldwijd is het bedrijf één van de marktleiders op het gebied van telecommunicatiediensten voor multinationals. France Telecom (NYSE:FTE) is genoteerd aan de Euronext te Parijs en de New York Stock Exchange.