Rol van internet in dagelijks leven onderzocht


UTRECHT, 20080214 -- Dialogic onderzocht voor KPN, de Ministeries van Economische Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het Stimuleringsfonds voor de Pers en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) welke rol breedbandinternet op dit moment speelt in het dagelijks leven. Het onderzoek onder 1.486 internetgebruikers geeft inzichten in thema's zoals: overstapredenen en -drempels, mediawijsheid, online nieuws, cultuur, winkelen, gezondheidszorgtoepassingen en gemeentelijke diensten.

Ruim de helft van de ondervraagde breedbandinternetgebruikers leeft in een huishouden waarbinnen de internetverbinding grote delen van de dag open staat.

Papieren krant of internet?
Nieuws wordt vrij vaak (37%) alleen nog maar via internet bekeken (geen papieren abonnement (meer)). Nieuws door `gewone' burgers wordt door een derde gelezen, maar minder goed geacht dan nieuws door professionele journalisten. Problemen ontstaan als via verschillende media met tegenstrijdige beelden naar buiten komen. Er is ook behoefte aan informatie over de omgang met internet en aandacht daarvoor in het onderwijs.

Online winkelen
Online winkelen is voor velen geen onontgonnen gebied meer (59% doet het soms en 13% vaak). Een lagere prijs en het gemak zijn de hoofdredenen om online te kopen. Ook de mogelijkheid om vergelijkingen (product, kwaliteit, prijs)te maken is van belang. Betrouwbaarheid en veiligheid blijft een belangrijke drempel. De rol van internet in het oriëntatie en koopproces blijkt sterk afhankelijk te zijn van het soort product. Recensies van andere internetgebruikers spelen ook een rol (72%); het beïnvloed vooral de keuze voor het product zelf.

Online gemeente- en zorgdiensten vooral in toekomst
Gemeentelijke websites en online zorgdiensten worden vooral gebruikt ter informatie. Het contact met de gemeente is er vooralsnog niet aanzienlijk door verbeterd. Internet wordt wel gezien als facilitator om in contact te komen met lotgenoten. Ondanks het matige huidige gebruik van online gemeente- en zorgdiensten, voorzien respondenten het belang daarvan in de toekomst.

Glasvezel?
De consument/gebruiker weet niet goed wat de verschillen zijn tussen kabel en adsl en glasvezel. Ook of men glasvezel zal kiezen als het in de wijk wordt aangeboden is voor meer dan de helft van de kabel- en adslgebruikers nog onduidelijk. Toch heeft een groot deel wel het gevoel dat men glasvezel moet hebben om flexibel te zijn in de toekomst. Overstappen naar een andere verbinding overweegt men overigens alleen als het goedkoper en sneller wordt.

Een samenvatting en het onderzoeksrapport met alle resultaten is te vinden op www.breedbandgebruiker.nl

Over Dialogic
Dialogic innovatie & interactie is een onderzoeks- en adviesbureau op het terrein van innovatieprocessen en innovatiebeleid. Dialogic onderzoekt voor verschillende opdrachtgevers de wijze waarop innovatieprocessen vorm krijgen en de rol die gebruikers daarbij spelen. Gebruikers- of consumentenonderzoek, zoals Breedband en de Gebruiker speelt daarbij een belangrijke rol. Zie ook: www.dialogic.nl





Ingezonden persbericht