abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
14 februari 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2008/644 2070809040
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doen wij u de antwoorden toekomen op de vragen van de leden Roefs en Samsom
over stations zonder NS-kaartverkoopautomaat.
1.
Bent u bekend met het artikel `Op nieuwe stations geen NS-automaat (De Limburger, 5
januari 2008)?
1.
Ja.
Het artikel gaat over het ontbreken van NS-kaartverkoopautomaten op twee Limburgse
stations (Heerlen De Kissel en Eygelshoven Markt) waar NS niet rijdt.
2.
Is het waar dat op sommige Nederlandse stations geen vervoersbewijzen voor reizen naar
andere Nederlandse stations kunnen worden gekocht?
2.
Ja. Zie verder ons antwoord op vraag 4.
3.
Wie is verantwoordelijk voor de verkoop van de vervoersbewijzen op de treinstations in
Nederland?
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 6591
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
VENW/DGP-2008/644
3.
Het zijn de (decentrale) overheden die ervoor verantwoordelijk zijn dat op de stations
waarvoor zij concessieverlener zijn, voorzieningen zijn voor het verkopen van
vervoerbewijzen.
Landelijke kaartintegratie is belangrijk voor de reizigers. Daarom schrijft artikel 18 van de
hoofdrailnet-concessie voor dat NS de kaartintegratie tussen NS en andere vervoerders
zoals die per 1 januari 2004 bestond in stand moet houden tot de invoering van de OV-
chipkaart. Het zevende lid van artikel 18 schrijft voor dat NS op verzoek van regionale
vervoerders en/of decentrale overheden medewerking verleent aan het plaatsen van
kaartverkoopautomaten op regionale stations tegen redelijke voorwaarden.
In het kader van de decentralisatie van regionale treindiensten hebben wij met de
decentrale overheden de afspraak gemaakt dat we de huur van NS-kaartautomaten op
regionale stations subsidiëren tot het moment van introductie van de OV-chipkaart.
Daartoe hebben we een bedrag opgenomen in de Brede Doeluitkering Verkeer en
Vervoer. Dit geldt ook voor de regionale treindiensten in Limburg. Na introductie van de
OV-chipkaart is de kaartintegratie op een andere wijze verzekerd, namelijk in de vorm van
de OV-chipkaart.
4.
Wat is uw mening over het feit dat op een Nederlands station bij een Deutsche Bahn-
automaat geen vervoersbewijs voor reizen naar Nederlandse plaatsen kan worden gekocht
maar wel naar alle plaatsen in Duitsland en dit alleen in de Duitse taal mogelijk blijkt? Zijn
er afspraken gemaakt die tot deze praktijk hebben geleid? Zo ja, bent u bereid deze
afspraken aan te passen? Zo neen, waarom is er niet gedacht aan het in de Nederlandse
taal kunnen verkrijgen van een vervoersbewijs bij deze nieuwe automaten en hoe bent u
van plan deze lacune weg te werken?
4.
Het gaat in deze kwestie om het Limburgse grensbaanvak Heerlen-Herzogenrath. Op dit
baanvak rijden twee treindiensten:
· Heerlen Heerlen De Kissel Landgraaf Eygelshoven Markt Herzogenrath
Aachen. Deze treindienst wordt gereden door DB Regiobahn (verder: DB), in een
samenwerkingsverband met NS Reizigers (verder: NS).
· Heerlen Heerlen De Kissel Landgraaf Eygelshoven Chevremont Kerkrade (na
Landgraaf verlaat deze treindienst het grensbaanvak Heerlen-Herzogenrath). Deze
treindienst wordt gereden door Veolia krachtens haar regionale concessie van de
provincie Limburg.
Schematisch ziet de situatie er als volgt uit:
/- Eygelsh. Markt --- Hertz. --- Aachen
Heerlen === Heerlen De K. === Landgraaf =
\- Eygelsh. --- Chevremont --- Kerkrade
---
VENW/DGP-2008/644
Beide treindiensten en de bijbehorende stations vallen niet onder de verantwoordelijkheid
van de Rijksoverheid (en onder de hoofdrailnet-concessie), maar onder de verantwoorde-
lijkheid van regionale overheden.
Heerlen De Kissel en Eygelshoven Markt zijn nieuwe, onlangs geopende stations. Heerlen
De Kissel wordt bediend door beide genoemde treindiensten. Eygelshoven Markt wordt
uitsluitend bediend door de dienst Heerlen Aachen. Voor het Duitse trajectdeel van die
dienst heeft DB een Duitse concessie van het Aachener Verkehrs Verbund. De treindienst
rijdt deels ook op Nederlands grondgebied en stopt op meerdere Nederlandse stations. Er
is dus sprake van binnenlands vervoer in Nederland. Daarom moet er conform Wp2000
(art. 19) een Nederlandse concessie zijn, of een internationaal samenwerkingsverband
tussen vervoerders. In dit geval is DB, om ook het Nederlandse deel te kunnen rijden, een
samenwerkingsverband aangegaan met NS.
De provincie Limburg staat het binnenlands (mede)gebruik toe (in de concessie van Veolia
staat dat ze het medegebruik moeten gedogen). Er is geen Nederlandse concessie voor
NS. Er rusten dus geen verplichtingen op NS anders dan volgend uit de samenwerkings-
overeenkomst met DB.
Formeel is NS de vervoerder voor het deel Heerlen - grens. NS draagt alle opbrengsten af
aan DB en ontvangt een bijdrage van DB Regio voor geleverde diensten. In de praktijk
rijdt DB dus het gehele traject, volledig voor eigen rekening en risico. De concessie-
vergoeding die DB ontvangt van de Duitse overheid dekt volgens NS ook de tekorten van
DB op het Nederlandse deel.
In de Duitse concessie voor DB zijn voorwaarden opgenomen over de verkoop van
vervoerbewijzen. Dit betreft uitsluitend de verplichting om vervoersbewijzen te verkopen
naar bestemmingen die DB zelf bedient. Met andere woorden: DB moet zorgen dat er
kaartjes te koop zijn voor het hele traject. DB heeft daartoe kaartverkoopautomaten
geplaatst waar vervoerbewijzen t/m Heerlen kunnen worden gekocht. Meer hoeft niet
conform haar concessie. Overigens zijn de DB-tarieven lager dan de NS-tarieven voor
hetzelfde traject.
Omdat NS geen reizigersopbrengsten of subsidie ontvangt voor deze treindienst is NS
alleen bereid om extra kosten te maken door kaartverkoopautomaten te plaatsen op de
stations Heerlen De Kissel en Eygelshoven Markt als deze door een derde vergoed worden
(bijv. DB, Veolia of provincie Limburg).
NS heeft de provincie aangeboden tegen redelijke voorwaarden (cf. art. 18) een kaart-
verkoopautomaat te plaatsen op Heerlen de Kissel. De provincie heeft daar geen behoefte
aan, gezien de korte tijd tussen opening station en start chipkaart alsmede het feit dat
reizigers tussen Heerlen en Heerlen De Kissel ook kunnen reizen met de strippenkaart,
zodat een kaartverkoopautomaat mogelijk slechts voor een klein deel doorgaande reizigers
gebruikt zal worden.
Als op Eygelshoven Markt een NS-kaartverkoopautomaat gewenst zou zijn, kan de
provinicie Limburg daartoe bij NS een verzoek indienen. Ook hier zal NS dan tegen
---
VENW/DGP-2008/644
redelijke voorwaarden een automaat plaatsen. De provincie acht een dergelijk verzoek niet
aan de orde omdat zij geen concessieverlener is voor de bediening van dit station.
Samengevat komt het erop neer dat de voorschriften uit de hoofdrailnet-concessie NS
verplichten om op verzoek van een decentrale overheid tegen redelijke voorwaarden een
kaartautomaat te plaatsen op een regionaal station. NS is daartoe bereid, maar de
provincie Limburg vindt dit op station Heerlen De Kissel niet nodig en acht zich voor
station Eygelshoven Markt niet verantwoordelijk.
Onze conclusies zijn als volgt:
· Wij vinden het ongewenst dat er Nederlandse stations zijn waar geen kaartjes naar
alle Nederlandse stations te koop zijn.
· Wij zullen er bij de provincie Limburg op aandringen dat zij op beide stations alsnog
een automaat laat plaatsen. Daarbij zullen wij de provincie melden dat we bereid zijn
de BDU met het benodigde bedrag te verhogen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat