Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Den Haag Ons kenmerk Uw brief van Uw kenmerk
14 februari 2008 PO/KO/08/5267 1 februari 2008 2070810230
Onderwerp Bijlage(n)
Vragen van het kamerlid Bosma 1
Hierbij zend ik u het antwoord op de vragen van het lid Bosma inzake het rekenniveau van Nederlandse
leerlingen.
De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met kenmerk 2070810230.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Dr. Ronald H.A. Plasterk
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag T +31-70-412 3456 F +31-70-412 3450 W www.minocw.nl
blad 2/2
Antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Bosma van de Tweede kamer der
Staten-Generaal aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het
rekenniveau van Nederlandse leerlingen (ingezonden 1 februari 2008, kenmerk
2070810230)
1. Vraag: Bent u bekend met het bericht `Nederland loopt klassen achter';
Amerikaanse scholier rekent veel beter?
Antwoord: Ja.
2. Vraag: Heeft u de bereidheid te onderzoeken of de conclusie van professor
Braams, die stelt dat Amerikaanse scholieren op de basisschool al het niveau
hebben dat Nederlandse leerlingen volgens de nieuwe richtlijnen van de
commissie Meijerink moeten hebben aan het eind van het VMBO of halverwege
HAVO/VWO, klopt? Zo ja, wat gaat u met de uitkomsten van dit onderzoek doen?
Anwoord: De door de commissie Meijerink geadviseerde referentieniveaus sluiten
aan bij het huidige onderwijs. Op dit moment scoren 15 jarige Nederlandse
leerlingen veel hoger dan hun Amerikaanse leeftijdgenoten. Nederland staat in het
internationaal toonaangevende PISA-onderzoek met 531 ver boven het gemiddelde
van 498, terwijl de VS met 474 ruim onder dat gemiddelde zit. Ook in TIMMS, een
ander internationaal vergelijkend onderzoek, waarin het meer traditionele
rekenen van 10-jarigen onder de loep wordt genomen, scoort Nederland veel beter
dan de VS.
Over het advies van de commissie Meijerink zal nog een uitvoerige veldraadpleging
plaatsvinden. Daarin zal voor alle bij het reken- en wiskundeonderwijs betrokken
partijen ruimte zijn.
3. Vraag 3: Indien de conclusie van professor Braams klopt en Nederland in
vergelijking met de Verenigde Staten qua rekenniveau van de leerlingen klassen
achterloopt, heeft u de bereidheid om het dan ambitieloze rapport in de
prullenmand te deponeren en het Nederlandse rekenonderwijs naast Amerikaanse
maatstaven te leggen? Zo neen, waarom niet?
Antwoord. Neen, zie mijn antwoord op vraag 2.