Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

Den Haag Ons kenmerk Uw brief van Uw kenmerk 14 februari 2008 PO/KO/08/5267 1 februari 2008 2070810230

Onderwerp Bijlage(n) Vragen van het kamerlid Bosma 1

Hierbij zend ik u het antwoord op de vragen van het lid Bosma inzake het rekenniveau van Nederlandse leerlingen.

De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met kenmerk 2070810230.

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Dr. Ronald H.A. Plasterk

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag T +31-70-412 3456 F +31-70-412 3450 W www.minocw.nl

blad 2/2

Antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Bosma van de Tweede kamer der Staten-Generaal aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het rekenniveau van Nederlandse leerlingen (ingezonden 1 februari 2008, kenmerk 2070810230)


1. Vraag: Bent u bekend met het bericht `Nederland loopt klassen achter'; Amerikaanse scholier rekent veel beter?

Antwoord: Ja.


2. Vraag: Heeft u de bereidheid te onderzoeken of de conclusie van professor Braams, die stelt dat Amerikaanse scholieren op de basisschool al het niveau hebben dat Nederlandse leerlingen volgens de nieuwe richtlijnen van de commissie Meijerink moeten hebben aan het eind van het VMBO of halverwege HAVO/VWO, klopt? Zo ja, wat gaat u met de uitkomsten van dit onderzoek doen?

Anwoord: De door de commissie Meijerink geadviseerde referentieniveaus sluiten aan bij het huidige onderwijs. Op dit moment scoren 15 jarige Nederlandse leerlingen veel hoger dan hun Amerikaanse leeftijdgenoten. Nederland staat in het internationaal toonaangevende PISA-onderzoek met 531 ver boven het gemiddelde van 498, terwijl de VS met 474 ruim onder dat gemiddelde zit. Ook in TIMMS, een ander internationaal vergelijkend onderzoek, waarin het meer traditionele rekenen van 10-jarigen onder de loep wordt genomen, scoort Nederland veel beter dan de VS.
Over het advies van de commissie Meijerink zal nog een uitvoerige veldraadpleging plaatsvinden. Daarin zal voor alle bij het reken- en wiskundeonderwijs betrokken partijen ruimte zijn.


3. Vraag 3: Indien de conclusie van professor Braams klopt en Nederland in vergelijking met de Verenigde Staten qua rekenniveau van de leerlingen klassen achterloopt, heeft u de bereidheid om het dan ambitieloze rapport in de prullenmand te deponeren en het Nederlandse rekenonderwijs naast Amerikaanse maatstaven te leggen? Zo neen, waarom niet?

Antwoord. Neen, zie mijn antwoord op vraag 2.