BouwNed
RWS kan meer aan de markt overlaten
14-02-2008
Voor het Partnerprogramma Infrastructuur Management van
Rijkswaterstaat (RWS) is met 2008 het jaar van de waarheid
aangebroken. Na twee jaar experimenteren in pilots is het nu zaak om
de slag te maken naar een veel bredere toepassing. De samenwerking is
zo goed dat Bouwend Nederland er alle vertrouwen in heeft dat dit jaar
forse stappen in die richting kunnen worden gezet..
Het Partnerprogramma Infrastructuur Management, kortweg PIM genoemd,
heeft tot doel te komen tot een professionaliseringsslag in het
onderhoud en management van het hoofd(vaar)wegennet. De afgelopen twee
jaar heeft Rijkswater aan de hand van diverse experimenten geprobeerd
haar interne processen efficiënter te maken en invulling te geven aan
het principe `de markt, tenzij....'. PIM voert het programma uit met
partners uit de markt en het buitenland (Engeland en Vlaanderen).
Bouwend Nederland en ONRI zijn als marktpartijen bij PIM betrokken .
Eén van de uitgangspunten van PIM is dat de lessen uit de experimenten
zo transparant mogelijk met elkaar worden gedeeld. Dit waarborgt een
eerlijke concurrentie tussen met name de marktpartijen. Dankzij dit
principe komen de opgedane kennis en ervaring bovendien beschikbaar
voor alle partijen, waardoor publieke diensten beter of goedkoper
kunnen worden uitgevoerd.
Pilots
PIM heeft in 2006 en 2007 vier pilots uitgevoerd. Deze pilots hadden
betrekking op de inzet van weginspecteurs, verkeersmanagement,
assetmanagement en netwerkcontracten. Op de werkvloer is getest welk
effect dit had op het gebied van het infrastructuurmanagement.
De Pilot Assetmanagement heeft Rijkswaterstaat een integrale
meerjarenplanning van het onderhoud en beheer van infrastructuur
opgeleverd. Voor de marktpartijen betekent deze integrale invalshoek
voor het onderhoudsplan dat niet alleen technische kennis en kunde is
vereist. De markt heeft daarnaast inzicht nodig in de staat van
onderhoud van de infrastructuur, met name ten behoeve van de planning.
Dat biedt de markt de mogelijkheid om beter te anticiperen op RWS als
opdrachtgever en om eventueel zelf haar processen te verbeteren.
De Pilot netwerkcontracten had tot doel de marktpartijen vanaf het
begin als gelijkwaardig bij een project te betrekken en mee te laten
denken over hoe (bijvoorbeeld) het uiteindelijke contract vormgegeven
gaat worden. Het `droge' contract is op 1 mei 2007 gegund aan Heijmans
Infra en heeft een doorlooptijd van vijf jaar. Het vormt een voorbeeld
voor andere districten en provincies.
Toekomst
Inmiddels is duidelijk geworden dat het PIM-programma de komende twee
jaar actief zal blijven binnen Rijkswaterstaat, met volledige steun
van de RWS-leiding. Mede op aandringen van Bouwend Nederland en ONRI
zal daarbij de rol van marktpartijen meer worden benadrukt.
Zij gaan ervan uit dat PIM een eerste stap is richting een
verdergaande wijziging van het anders organiseren van het beheer en
onderhoud van infrastructuur. De door PIM uitgevoerde pilots zijn
daarvoor erg waardevol, maar om een kritisch beeld te krijgen zouden
ze uitgebreid moeten worden. Dat moet al dit jaar zijn beslag krijgen.
Over de betrokkenheid van de markt zijn ONRI en Bouwend Nederland
kritischer. PIM kan bij de uitwerking van de pilots meer de inbreng
van de markt vragen in plaats van het allemaal zelf te verzinnen.
Rijkswaterstaat kan op onderdelen best meer aan de markt overlaten. De
marktpartijen willen dit samen met RWS invullen. RWS kan dan wennen
aan de nieuwe rol van aansturen en de markt aan de nieuwe rol van
verantwoordelijkheid nemen.
Meer informatie op bouwendnederland.nl, in de rubriek Visie, bij het
onderwerp Mobiliteit.