BouwNed

RWS kan meer aan de markt overlaten
14-02-2008

Voor het Partnerprogramma Infrastructuur Management van Rijkswaterstaat (RWS) is met 2008 het jaar van de waarheid aangebroken. Na twee jaar experimenteren in pilots is het nu zaak om de slag te maken naar een veel bredere toepassing. De samenwerking is zo goed dat Bouwend Nederland er alle vertrouwen in heeft dat dit jaar forse stappen in die richting kunnen worden gezet..

Het Partnerprogramma Infrastructuur Management, kortweg PIM genoemd, heeft tot doel te komen tot een professionaliseringsslag in het onderhoud en management van het hoofd(vaar)wegennet. De afgelopen twee jaar heeft Rijkswater aan de hand van diverse experimenten geprobeerd haar interne processen efficiënter te maken en invulling te geven aan het principe `de markt, tenzij....'. PIM voert het programma uit met partners uit de markt en het buitenland (Engeland en Vlaanderen). Bouwend Nederland en ONRI zijn als marktpartijen bij PIM betrokken . Eén van de uitgangspunten van PIM is dat de lessen uit de experimenten zo transparant mogelijk met elkaar worden gedeeld. Dit waarborgt een eerlijke concurrentie tussen met name de marktpartijen. Dankzij dit principe komen de opgedane kennis en ervaring bovendien beschikbaar voor alle partijen, waardoor publieke diensten beter of goedkoper kunnen worden uitgevoerd.

Pilots
PIM heeft in 2006 en 2007 vier pilots uitgevoerd. Deze pilots hadden betrekking op de inzet van weginspecteurs, verkeersmanagement, assetmanagement en netwerkcontracten. Op de werkvloer is getest welk effect dit had op het gebied van het infrastructuurmanagement. De Pilot Assetmanagement heeft Rijkswaterstaat een integrale meerjarenplanning van het onderhoud en beheer van infrastructuur opgeleverd. Voor de marktpartijen betekent deze integrale invalshoek voor het onderhoudsplan dat niet alleen technische kennis en kunde is vereist. De markt heeft daarnaast inzicht nodig in de staat van onderhoud van de infrastructuur, met name ten behoeve van de planning. Dat biedt de markt de mogelijkheid om beter te anticiperen op RWS als opdrachtgever en om eventueel zelf haar processen te verbeteren. De Pilot netwerkcontracten had tot doel de marktpartijen vanaf het begin als gelijkwaardig bij een project te betrekken en mee te laten denken over hoe (bijvoorbeeld) het uiteindelijke contract vormgegeven gaat worden. Het `droge' contract is op 1 mei 2007 gegund aan Heijmans Infra en heeft een doorlooptijd van vijf jaar. Het vormt een voorbeeld voor andere districten en provincies.

Toekomst
Inmiddels is duidelijk geworden dat het PIM-programma de komende twee jaar actief zal blijven binnen Rijkswaterstaat, met volledige steun van de RWS-leiding. Mede op aandringen van Bouwend Nederland en ONRI zal daarbij de rol van marktpartijen meer worden benadrukt. Zij gaan ervan uit dat PIM een eerste stap is richting een verdergaande wijziging van het anders organiseren van het beheer en onderhoud van infrastructuur. De door PIM uitgevoerde pilots zijn daarvoor erg waardevol, maar om een kritisch beeld te krijgen zouden ze uitgebreid moeten worden. Dat moet al dit jaar zijn beslag krijgen. Over de betrokkenheid van de markt zijn ONRI en Bouwend Nederland kritischer. PIM kan bij de uitwerking van de pilots meer de inbreng van de markt vragen in plaats van het allemaal zelf te verzinnen. Rijkswaterstaat kan op onderdelen best meer aan de markt overlaten. De marktpartijen willen dit samen met RWS invullen. RWS kan dan wennen aan de nieuwe rol van aansturen en de markt aan de nieuwe rol van verantwoordelijkheid nemen.

Meer informatie op bouwendnederland.nl, in de rubriek Visie, bij het onderwerp Mobiliteit.