Gemeente Werkendam
BR>

betreft: cadeaubon bij te late afhandeling van meldingen openbare ruimte

plaats: hele gemeente

datum/tijd: vanaf maart 2008

Werkendam, 14 februari 2008

Melding te laat afgewerkt en niet teruggebeld? Cadeaubon!

Kapotte lantaarnpalen, losliggende stoeptegels,... Inwoners van de gemeente kunnen terecht bij het `meldpunt beheer en onderhoud' om dat soort problemen in de openbare ruimte te melden. De gemeente heeft vervolgens één week de tijd om het probleem op te lossen. Mocht dat om één of andere reden niet lukken, dan krijgt de melder binnen die termijn een telefoontje of op een andere manier een reactie. Maar als de gemeente per ongeluk níks van zich laat horen, dan krijgt de melder met ingang van maart een cadeaubon van 25 euro.

Per jaar komen via de meldtelefoon (0183 - 50 73 38) zo'n 3.500 meldingen binnen. Deze worden in principe binnen een week afgehandeld. Wanneer het niet lukt om het probleem binnen een week op te lossen, krijgt de melder een telefoontje, of bijvoorbeeld een kaart in de brievenbus. De medewerkers van de gemeente proberen in dat geval aan te geven wanneer de melding naar verwachting wel kan worden afgehandeld.

Helaas komt het soms voor dat de melder niks meer hoort, wanneer een melding langer dan een week in beslag neemt. In zo'n geval komt de gemeente haar belofte dus niet na. Vanaf maart 2008 krijgt de melder die onterecht niet wordt geïnformeerd, een cadeaubon van 25 euro. Op die manier wil de gemeente een genoegdoening geven wanneer de dienstverlening te lang duurt. En natuurlijk is het voor de gemeente zelf een stimulans om de meldingen tijdig af te werken en melders te informeren over de voortgang.

Wet dwangsom

Deze nieuwe regeling past in de landelijke ontwikkeling dat overheden consequenties verbinden aan het niet nakomen van afspraken. Voor officiële besluitvorming zullen de afhandelingstermijnen zelfs wettelijk worden vastgelegd. De Wet dwangsom, die naar verwachting per
1 januari 2009 wordt ingevoerd, bepaalt welke tegemoetkoming een burger mag verwachten in geval van te trage besluitvorming door de overheid.

Mede vanwege een motie die de gemeenteraad in juni 2007 heeft aangenomen, wil het college van burgemeester en wethouders alvast beginnen met een tegemoetkoming richting burgers, wanneer afspraken niet worden nagekomen. De cadeaubonnen voor het meldpunt beheer en onderhoud vormen een logische eerste stap.

Servicecentrum

De cadeaubonnenactie past in de groeiende aandacht die de gemeente heeft voor de kwaliteit van haar dienstverlening. Afgelopen januari is hierin al een belangrijke stap gezet. Met ingang van het nieuwe jaar is de gemeentelijke organisatie namelijk overgestapt op een geheel nieuwe organisatievorm. In plaats van twaalf afdelingen kent de gemeente nu nog maar vijf units. Dat zijn de units Ruimte, Samenleving, Middelen, Vergunningen & Handhaving en het Servicecentrum.

In het nieuwe Servicecentrum worden alle vormen van publieksgerichte dienstverlening gebundeld en overzichtelijk gerangschikt. Het Servicecentrum omvat de voormalige afdeling Burgerzaken, maar ook het `frontoffice' voor diverse vergunningen, de receptie en telefonie, het wijkgericht werken en de communicatiemedewerkers. Op termijn komen ook andere loketten bij het Servicecentrum, zoals het loket voor sociale zaken (Buro Altena) en de Wmo (Loket Altena in Almkerk).

Het doel van het Servicecentrum is de burgers en bedrijven te bedienen met eenduidige en goede dienstverlening. De dienstverlening en informatievoorziening kan via verschillende kanalen plaatsvinden: uiteraard aan de balie in het gemeentehuis maar ook via de telefoon, de infopagina in de krant, de website en de wijkavonden. Afhandelingstermijnen en andere meetbare prestatiedoelen zullen worden vastgelegd in het zogenoemde `kwaliteitshandvest'. Er is nog veel inzet nodig om het Servicecentrum die hoge ambities te laten waarmaken. Een belangrijke eerste stap is gezet.