Porsche presenteert nieuwe GT3 RSR
(2/14/2008)
De Porsche GT3 RSR heeft grote wijzigingen ondergaan voor het nieuwe
modeljaar. De krachtigste raceauto op basis van de Porsche 911, die
vorig jaar klasse-overwinningen boekte in de 24-uursraces van Le Mans
en Spa en de overall- winst behaalde tijdens de 24-uursrace van de
Nürburgring, strijdt in de GT2-klasse van internationale
langeafstandsraces om de winst.
Het opvallendste kenmerk van de nieuwe GT3 RSR is de voorzijde,
waarvan de aerodynamische eigenschappen sterk zijn verbeterd. Het gros
van de innovaties gaat echter schuil onder de lichtgewicht
carrosserie.
Samen met de makkelijk herkenbare extra luchtgeleiders links- en
rechtsonder aan de voorbumper, zorgt een optimale luchtdoorvoer â
samen met de nieuw ontworpen uitstroomopeningen aan de zijkant â voor
extra downforce en verminderde luchtweerstand. De achterzijde is
inclusief de achtervleugel overgenomen van zijn voorganger. Ook de
wielgeometrie is grondig herzien, waardoor de mechanische grip
aanzienlijk verbeterd is. Bovendien is het aantal
instellingsmogelijkheden van de wielophanging vergroot.
De 3,8-liter boxermotor van de GT3 RSR blijft op enkele details na
ongewijzigd. Hij levert 465 pk (342 kW) bij 8.000 tpm en een
maximumkoppel van 430 Nm bij 7.250 tpm Pas bij 9.400 tpm grijpt de
toerenbegrenzer van de efficiënte zescilindermotor in.
Een groot deel van de technische kennis die is verzameld met de
Porsche RS Spyder (waarmee Porsche de afgelopen twee jaar de titel won
in de LMP2-prototype-klasse van de American Le Mans Series), is
toegepast voor de nieuwe versnellingsbak van GT3 RSR. De sequentiële
zesversnellingsbak, ontwikkeld door Porsche-technici, weegt veel
minder dan zijn voorganger. Ook hebben de technici de inwendige
wrijving belangrijk verminderd. Verder vergroten de vlakker geplaatste
aandrijfassen het aantal mogelijke instellingen van de wielophanging.
Na de GT3 Cup en de GT3 Cup S is de GT3 RSR de derde raceauto op basis
van de Porsche 911 die Porsche Motorsport aanbiedt. Momenteel worden
35 exemplaren geproduceerd van de snelste en krachtigste
langeafstandsracer die in Weissach gebouwd wordt â met uitzondering
van de exclusieve RS Spyder â voor levering aan raceteams over de
gehele wereld.
Technische gegevens Porsche GT3 RSR (2008)
Motor
Aluminium zescilinder boxermotor, vloeistofgekoeld, 3.795 cm3, boring
102,7 mm, slag 76,4 mm; 465 pk (342 kW) bij 8.000 tpm, maximumkoppel
430 Nm bij 7.250 tpm; luchtinlaatrestrictor 2 x 29,5 mm;
maximumtoerental 9.400 tpm; vier kleppen per cilinder; dry
sump-smering; individuele gaskleppen; centrale luchtinlaat;
elektronisch motormanagement MS 4.0; brandstofinjectie; RON 98 Super
Plus ongelood.
Transmissie
Sequentiële zesversnellingsbak; olie-/koelvloeistofwarmtewisselaar;
single-mass vliegwiel; hydraulische ontkoppelingshendel; drievoudige
koolstofvezel koppeling; achterwielaandrijving; limited-slip
differentieel 45/65 %.
Carrosserie
Zelfdragende carrosserie (met GT3 RS als basis) van gegalvaniseerd
staal; aerodynamisch geoptimaliseerde voorzijde met voorspoiler;
aerodynamisch geoptimaliseerde bodemplaat voor; verstelbare
achtervleugel; veiligheidstank (90 liter inhoud) met snelvulfunctie;
luchtkrik; in de carrosserie gelaste rolkooi; kuipstoel (alleen
bestuurderskant) met brandwerende bekleding; zespuntsgordel geschikt
voor gebruik i.c.m. HANS Head and Neck Support; elektrisch
brandblussysteem.
Wielophanging
Voor: McPherson-veerpoten; Sachs-gasdempers (vierkanaals); dubbele
schroefveren (hoofd- en hulpveer); voorste draagarmen met instelbaar
camber; instelbare stabilisator aan weerszijden; stuurbekrachtiging.
Achter: Multilink ophanging met subframe voor as; Sachs-gasdempers
(vierkanaals); dubbele schroefveren (hoofd- en hulpveer); verstevigde
trekstang oneindig verstelbaar; verstelbare stabilisator aan
weerszijden.
Volledige ophanging oneindig verstelbaar (hoogte, camber, wielspoor).
Remmen
Remsysteem met regelbare balans.
Voor: eendelige aluminium remtangen met zes zuigers; inwendig
geventileerd; diameter 380 mm; remblokken volgens racespecificaties.
Achter: eendelige aluminium remtangen met vier zuigers; inwendig
geventileerd; diameter 355 mm; remblokken volgens racespecificaties.
Wielen
Voor: driedelige, lichtmetalen BBS-wielen (11J x 18-34), bevestigd met
een centrale wielmoer.
Achter: driedelige lichtmetalen BBS-wielen (13J x 18-12,5), bevestigd
met een centrale wielmoer.
Elektrisch systeem
Motec-display met geïntegreerde dataopslag, regelbare
tractiecontrole, accu: 12 V, 50Ah; dynamo: 140 Ah.
Gewicht
Ongeveer 1.225 kilogram volgens de reglementen van A.C.O; 1.200
kilogram volgens de reglementen van de FIA.
AutoRai