SGP
13 - 02 - 08
Reactie SGP-fractie naar aanleiding van het eindrapport Tijd voor onderwijs
SGP onderschrijft analyse Dijsselbloem
De SGP-fractie complimenteert de commissie Dijsselbloem met het
rapport Tijd voor onderwijs dat vandaag is gepresenteerd. Het
onderzoek biedt een heldere analyse van de onderwijsvernieuwingen van
de afgelopen decennia. De SGP-fractie kan deze analyse goeddeels
onderschrijven. Stapeling van vaak compromisvolle
onderwijsvernieuwingen en overspannen ambities heeft geleid tot veel
onzekerheid en onrust binnen het voortgezet onderwijs. Het is nu
inderdaad tijd dat de overheid zich richt op haar kerntaak: het
garanderen van kwalitatief goed onderwijs. Het rapport biedt daarvoor
interessante aanbevelingen.
De commissie legt terecht de vinger bij de funeste gevolgen die het
gelijkheidsdenken heeft gehad voor het onderwijs. Deze ideologie is
een belangrijke motor geweest achter de grote onderwijsvernieuwingen.
De inzet op gelijke kansen leidt in de praktijk vaak tot ongelijke
behandeling van gelijke gevallen. Het is positief dat er meer ruimte
wordt gevraagd om verschil te maken. Versterking van
arbeidsmarktgerichte opleidingen is daarvan een goed voorbeeld.
Van wezenlijk belang is dat de overheid zorg draagt voor kwalitatief
goed onderwijs, waarin de overdracht van kennis centraal staat. Het
rapport vraagt hier gelukkig weer aandacht voor. De resultaten van het
onderwijs moeten concreter worden vastgelegd. De overheid bepaalt wat
er geleerd moet worden, de scholen bepalen hoe dat vorm krijgt.
Daarbij mag de primaire en beperkte verantwoordelijkheid van scholen
niet uit het oog verloren worden: het geven van onderwijs. Met het
afwentelen van maatschappelijke taken op scholen moet zeer
terughoudend worden omgegaan.
Met de commissie is de SGP-fractie van mening dat de overheid zich de
afgelopen decennia teveel heeft ingelaten met de inrichting van het
onderwijs. De vrijheid van inrichting die artikel 23 biedt, zal meer
gerespecteerd moeten worden. Het is aan de scholen om het
pedagogisch-didactisch klimaat vorm te geven. Het opleggen van een
bepaalde onderwijsvisie door de overheid heeft negatieve gevolgen voor
het klimaat binnen scholen.
De SGP-fractie spreekt de hoop uit dat dit rapport verder zal
bijdragen aan de ontwikkeling die reeds gaande is om de kerntaken en
kwaliteit van het onderwijs centraal te stellen.
Reactie SGP-fractie naar aanleiding van het eindrapport Tijd voor
onderwijs