Gemeente Tilburg

13-2-2008
Afspraken over prestaties PZN bij uitvoering regiotaxi Na moeizame start nieuw contract regiotaxi

De afgelopen tijd hebben veel gebruikers van de Regiotaxi geklaagd over de dienstverlening door de uitvoerende instantie PZN. Naar aanleiding hiervan vond vanmiddag een bestuurlijk overleg plaats op het gemeentehuis in Tilburg tussen wethouders Els Aarts (Tilburg, vervoer), Ad Stoop (Dongen, voorzitter regiogemeenten) met de directie van PZN. Tijdens het door beide partijen als constructief ervaren overleg zijn de volgende afspraken gemaakt:

Wachttijden
De wachttijden van het callcenter van PZN (voor de ritaanmelding) zijn momenteel (13 februari 2008) onder controle. PZN voldoet thans aan de eisen zoals gemeenten die in het vervoerscontract met PZN hebben bepaald. Behoudens piekmomenten in het telefoonverkeer verwacht PZN geen problemen meer.

Externe factoren
PZN gaat zoeken naar oplossingen (zoals bijvoorbeeld dedicated call agents) om ervoor te zorgen dat de ritaanmelding en het callcenter van de Regiotaxi Midden Brabant in de toekomst geen hinder ondervindt van externe factoren. Indien PZN bijvoorbeeld de regiotaxi gaat verzorgen in een nieuw gebied, en van daaruit veel telefoonverkeer verwacht, zal de Regiotaxi Midden Brabant daarvan geen hinder mogen ondervinden.

GPS
PZN zet GPS in als bron bij de afhandeling van klachten. Het stoort veel mensen dat als zij een klacht indienen over het niet komen voorrijden van een regiotaxi een brief ontvangen met daarin de boodschap dat de taxi wel is geweest. Dit kan voorkomen worden door bij de klachtafhandeling gebruik te maken van GPS-gegevens die laten zien op welke locatie de taxi was.

Communicatie
PZN gaat de mogelijkheden bekijken om communicatie tussen de taxivoertuigen en de ritaanmelding (callcenter) mogelijk te maken. Dit is vooral van belang bij te laat meldingen. Door een goede communicatie tussen callcenter en taxivoertuig kan de klant goed geïnformeerd worden over de reden van de opgetreden vertraging en het tijdstip dat de taxi wel kan komen voorrijden. Deze communicatie kan veel ergernis voorkomen in de dagelijkse praktijk.

Klachtenafhandeling
PZN gaat de inhoud van de klachtenafhandeling structureel verbeteren. Bij elke ingediende klacht zal een gedegen onderzoek plaatsvinden waarbij niet alleen de mening van de klant en het taxibedrijf als bron gebruikt wordt, maar ook gebruik gemaakt wordt van andere bronnen zoals GPS-gegevens, getuigen en gegevens die binnen de ritregistratie bij PZN zijn opgeslagen.

Vervangende taxi
PZN heeft de afspraak gemaakt dat klanten die wachten op een bestelde rit met de regiotaxi na 2 keer een te laat melding gedaan te hebben bij de ritaanmelding, op kosten van PZN een vervangende taxi mogen bellen. Over de manier van uitvoering van deze afspraak zal PZN samen met het Servicepunt Regiotaxi helder gaan communiceren naar klanten, zodat zij hiervan op de hoogte zijn. Om misbruik van deze extra dienstverlening te voorkomen zal eveneens gebruik worden gemaakt van GPS-gegevens.

Tenslotte stelde men tijdens het overleg vast dat op dit moment (13 februari 2008) in nagenoeg alle gemeenten het aantal telefoontjes met klachten is genormaliseerd.