GroenLinks

13 februari 2008

Rapport Dijsselbloem moet leiden tot openbreken regeerakkoord

Niet geld en coalitieafspraken moeten de kwaliteit van het onderwijs bepalen, maar een gedegen analyse van de noodzaak van elke nieuwe maatregel. Ook dient er voldoende overeenstemming te zijn met leraren, ouders en leerlingen en hun vertegenwoordigers. Dat betekent volgens GroenLinks-fractieleider Halsema dat de regering en coalitiepartijen zich niet meer mogen verschuilen achter inhoudelijke én financiële afspraken uit het regeerakkoord.

De commissie Dijsselbloem trekt terecht een ongekend harde conclusie over de onderwijsvernieuwingen in de afgelopen twintig jaar. Kabinet, politiek en belangenorganisaties hebben de kritische geluiden uit het veld verwaarloosd. GroenLinksleider Halsema vindt dat het rapport 'Tijd voor Onderwijs' tot politieke bezinning en openhartige verantwoording moet leiden, om vervolgens een nieuw begin in te luiden.

Er zijn belangrijke lessen te leren uit het verleden. Zo gingen de onderwijsvernieuwingen in het verleden niet gepaard met de benodigde investeringen. Voorgaande kabinetten hebben de kwaliteit van het onderwijs ernstig tekort gedaan door veel te veranderen en daar geen extra geld voor over te hebben. Sterker nog, er is de afgelopen jaren structureel bezuinigd op onderwijs. Wat GroenLinks betreft maakt het rapport Tijd voor onderwijs overduidelijk dat er meer geïnvesteerd moet worden in onderwijs. De coalitiepartijen zullen zeker op dit punt het regeerakkoord moeten openbreken. De recente discussie rond het rapport van Rinnooy Kan laat echter zien dat het aan het lerend vermogen ontbreekt. Ook nu nog wordt de noodzaak om te investeren in onderwijs gehinderd door financiële kaders. Die blijken heilig en niet het onderwijs en de leraren. Niet de minister van Financiën, maar de minister van OCW maakt het onderwijsbeleid.

Ook in het debat over de 1040-urennorm wordt coalitiedwang belangrijker gevonden dan de terechte kritiek van scholen, leraren en leerlingen. Halsema is dan ook blij dat de commissie Dijsselbloem GroenLinks ondersteunt in haar wens tot onderzoek naar een goede norm, op basis van wetenschappelijk onderzoek en met voldoende financiering.

Halsema: 'Het rapport van de commissie Dijsselbloem behoort tot een fundamentele verandering te leiden van het onderwijsbeleid. Voordat we bijvoorbeeld overgaan tot het invoeren van een maatschappelijke stage dient nut en noodzaak daarvan te worden aangetoond. Tot op heden heb ik nog geen enkele analyse of onderbouwing gezien die de waarde daarvan aantoont. Ondertussen is er met het regeerakkoord in de hand al wel besloten dat scholen de stage verplicht moeten aanbieden vanaf 2011.'

Groenlinks neemt de centrale conclusie over. Het is goed dat de onvrede in de lerarenkamer is gehoord en benoemd. De harde conclusies zijn helaas niet altijd vertaald in spijkerharde aanbevelingen. Sommige aanbevelingen verdienen concretisering, op andere moet ook de GroenLinks fractie zich nog bezinnen. Zo moeten overheid en Kamer natuurlijk besluiten nemen op basis van een zorgvuldige analyse, verschillende alternatieven tegen elkaar afwegend en onder goede randvoorwaarden. Halsema: 'Maar deze aanbeveling komt rechtstreeks uit het handboek bestuurskunde. Waar het om gaat is de politieke wil om terug te komen op eerder gemaakte coalitieafspraken.'

Femke Halsema