Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
13 februari 2008
In het wetgevingoverleg Politie d.d. 19 november 2007 en het
begrotingsdebat d.d. 28 en 29 november van het Ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, heb ik toegezegd uw Kamer
nader te informeren over een aantal onderwerpen. Over vier van deze
onderwerpen treft u in deze brief de toegezegde informatie aan. De
informatie over de andere toezeggingen is of wordt afzonderlijk
verstrekt.
* De internetsite waar politiemensen kunnen melden welke processen
onnodige administratieve lasten meebrengen.
Tijdens de begrotingsbehandeling politie 2008 heb ik positief
gereageerd op de suggestie om korpsen te attenderen op een website om
administratieve lasten te melden. Vanuit de Kamer is een aantal
suggesties voor het gebruik van bestaande websites geopperd. Ik heb
laten onderzoeken of dit ook inderdaad geschikte websites zijn waar
professionals hun suggesties en knelpunten kwijt kunnen. Dit bleek
niet het geval. Het zijn websites waar burgers en bedrijven hun
meldingen kwijt kunnen over regels die de overheid oplegt, maar deze
websites zijn niet gericht op professionals met als doel hun werk te
vergemakkelijken.
De Staatssecretaris en ik hebben daarom besloten om de knelpunten en
verbetersuggesties van professionals vanuit vier sectoren (veiligheid,
zorg, onderwijs en sociale zekerheid) op één plaats te laten inbrengen
via een website die de Staatssecretaris (verantwoordelijk voor de
lastenreductie) zal inrichten. De inkomende informatie kan op deze
manier direct worden gekoppeld aan lopende onderzoeken of lopende
verbeteracties op het terrein van de administratieve lasten.
Naar verwachting zal deze website in april 2008 operationeel zijn. Op
dat moment zal ik de korpsen attent maken op de mogelijkheid om via
deze weg knelpunten en suggesties in te brengen.
* Het aantal boetes dat de Arbeidsinspecties heeft opgelegd aan de
politie naar aanleiding van arbeidswetovertredingen.
Bij het wetgevingsoverleg heeft uw Kamer geïnformeerd naar het aantal
boetes dat de Arbeidsinspectie heeft opgelegd aan de regionale
politiekorpsen voor het overtreden van de Arbeidstijdenwet.
De Arbeidsinspectie heeft in de periode september 2006 tot januari
2007 een handhavingsonderzoek verricht bij de 25 regiokorpsen en het
Korps Landelijke Politie Diensten. De uitkomst hiervan was dat er 27
boeterapporten (zogenaamde boete-aanzeggingen) zijn opgemaakt en een
groot aantal waarschuwingen (274). In totaal heeft het aantal
boete-aanzeggingen van 27 bij dit inspectie-onderzoek geleid tot 7
boetes in 2007.
* Terugmelding aan burgers over wat met hun melding gedaan is.
Naar aanleiding van het verzoek van het CDA tijdens het
wetgevingsoverleg om te inventariseren welke korpsen wel en niet
terugmelden aan melders wat er met hun melding is gedaan, heb ik met
het Dagelijks Bestuur van het Korpsbeheerdersberaad (DB KBB) en de
voorzitter van de Raad van Hoofdcommissarissen afgesproken dat de
politieberaden een inventariserend onderzoek zouden verrichten naar
het terugkoppelen aan burgers over meldingen. Door de Voorziening tot
Samenwerking Politie Nederland is vervolgens een steekproef gehouden
onder 15 politiekorpsen om na te gaan of er een terugkoppeling
plaatsvindt aan burgers die bij de politie een melding hebben gedaan.
Geconcludeerd kan worden dat al deze korpsen aan melders terugmelden
hoe met hun melding is omgegaan.
Beleid is om niet bij alle meldingen terug te melden. Door
capaciteits-overwegingen worden bijvoorbeeld meldingen op piekmomenten
zoals zware stormen en vuurwerk op oudejaarsdag niet teruggemeld aan
de melder. Meldingen inzake verkeersovertredingen worden niet
teruggemeld omdat nadere informatie de privacy van de slachtoffers kan
raken. Ieder korps heeft aangegeven bezig te zijn met het verder
optimaliseren van het terugkoppelen van informatie aan burgers.
* De wenselijkheid om in elke regio één bureau 24 uur open te
hebben.
Naar aanleiding van de vraag over de wenselijkheid om in elke
politieregio minimaal één bureau met een 24-uursopenstelling te hebben
is de toezegging gedaan dit punt te bespreken in het
Korpsbeheerdersberaad. Het al dan niet 24-uur openhouden van een
bureau is immers primair de verantwoordelijkheid van de
korpsbeheerder.
Naar aanleiding van dit overleg heeft een inventarisatie
plaatsgevonden. De uitkomst daarvan luidt dat in het overgrote deel
van de regio's (dwz. bij 21 van de 25 regiokorpsen) minimaal één
bureau 24 uur per dag geopend is. In de vier overige regio's waar dit
niet het geval is liggen daar capaciteitsoverwegingen aan ten
grondslag: capaciteit die nodig is om een bureau open te houden kan
immers niet op straat worden ingezet.
Voor noodgevallen is de politie vanzelfsprekend ook daar altijd
bereikbaar via het alarmnummer 112. Daarnaast zijn in drie van de vier
korpsen zonder 24-uurs openstelling de districtbureaus open van 07:00
tot 22:00 uur. Bovendien kennen deze korpsen de intercom als
voorziening: daarmee kunnen burgers - zonder inzet van capaciteit op
het bureau - rechtstreeks met de meldkamer communiceren. De overige
regio hanteert het principe van `meldingen op afspraak' om de
wachttijd voor de burger te minimaliseren. Bovendien kan de burger
voor steeds meer niet-dringende zaken 24 uur per dag aangifte doen via
het internet.
Op grond van het bovenstaande constateer ik dat in dringende gevallen
de burger altijd terecht kan bij de politie. Een landelijke richtlijn
c.q. verplichting om in elke regio minimaal één bureau met een
24-uursopenstelling te hebben, is daarom niet nodig.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,
Mevrouw dr. G. ter Horst
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties