Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 13 februari 2008

Dienstregeling NS in finale voor innovatieprijs

NS bij de laatste 6 in strijd om Franz Edelman Award: wereldwijde competitie voor beste toepassing van besliskunde.

De nieuwe NS-dienstregeling dingt mee naar de Franz Edelman Award, een wereldwijde competitie voor de beste toepassing van analytische methoden bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. NS is samen met drie Amerikaanse en nog twee Westeuropese genomineerden doorgedrongen tot de finale.

In december 2006 werd voor het eerst in 36 jaar een compleet nieuw opgezette treindienstregeling ingevoerd. Bij de totstandkoming hiervan is gebruik gemaakt van speciaal ontwikkelde computerprogramma's. Hierdoor is het mogelijk gebleken twee ogenschijnlijke tegenstrijdigheden te verenigen: de nieuwe dienstregeling heeft gezorgd voor meer capaciteit op het drukstbereden spoorwegnet van Europa èn voor beter op tijd rijdende treinen. Dat vorig jaar 93% van de treinen van NS op tijd aankwam (gemeten naar de internationale 5-minuten-norm) is een nog nooit vertoonde score. De resultaten zijn ook zichtbaar in het oordeel van de treinreizigers over de dienstverlening: nog nooit waren de klanten van NS zo tevreden als in 2007. En op routes waar het treinaanbod kon worden uitgebreid en verbeterd, is aantal reizigers flink gegroeid.

De nieuwe dienstregeling is de uitkomst van gecombineerde toepassing van vier computersystemen voor resp. planning van de dienstregeling op de spoorlijnen tussen de knooppunten (CADANS), van het gebruik van de perronsporen op de knooppunten (STATIONS), van de inzet van de treinen (ROSA) en van de inzet van het rijdend personeel (TURNI).

De Franz Edelman Award wordt dit jaar voor de 37e keer uitgereikt. De prijswinnaar wordt bekendgemaakt op 14 april 2008 tijdens een conferentie van INFORMS (Institute for Operations Research and the Management Sciences) in Baltimore. Eerdere prijswinnaars waren onder andere Motorola, IBM, General Motors, Continental Airlines en de Canadian Pacific Railway.

Zie ook: www.informs.org en www.scienceofbetter.org Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting, 030-2357070. NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 379 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum 4 februari 2008
Pagina 2/2

NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.

Corporate Communication
Hoofdgebouw IV
Laan van Puntenburg 100
Postbus 2025
3500 HA Utrecht T 030 - 235 70 70
F 030 - 234 14 16
www.ns.nl


---- --