Utrecht, 13 februari 2008
Dienstregeling NS in finale voor innovatieprijs
NS bij de laatste 6 in strijd om Franz Edelman Award: wereldwijde competitie voor beste
toepassing van besliskunde.
De nieuwe NS-dienstregeling dingt mee naar de Franz Edelman Award, een wereldwijde
competitie voor de beste toepassing van analytische methoden bij het optimaliseren van
bedrijfsprocessen. NS is samen met drie Amerikaanse en nog twee Westeuropese
genomineerden doorgedrongen tot de finale.
In december 2006 werd voor het eerst in 36 jaar een compleet nieuw opgezette treindienstregeling
ingevoerd. Bij de totstandkoming hiervan is gebruik gemaakt van speciaal ontwikkelde
computerprogramma's. Hierdoor is het mogelijk gebleken twee ogenschijnlijke tegenstrijdigheden
te verenigen: de nieuwe dienstregeling heeft gezorgd voor meer capaciteit op het drukstbereden
spoorwegnet van Europa èn voor beter op tijd rijdende treinen. Dat vorig jaar 93% van de treinen
van NS op tijd aankwam (gemeten naar de internationale 5-minuten-norm) is een nog nooit
vertoonde score. De resultaten zijn ook zichtbaar in het oordeel van de treinreizigers over de
dienstverlening: nog nooit waren de klanten van NS zo tevreden als in 2007. En op routes waar het
treinaanbod kon worden uitgebreid en verbeterd, is aantal reizigers flink gegroeid.
De nieuwe dienstregeling is de uitkomst van gecombineerde toepassing van vier
computersystemen voor resp. planning van de dienstregeling op de spoorlijnen tussen de
knooppunten (CADANS), van het gebruik van de perronsporen op de knooppunten (STATIONS),
van de inzet van de treinen (ROSA) en van de inzet van het rijdend personeel (TURNI).
De Franz Edelman Award wordt dit jaar voor de 37e keer uitgereikt. De prijswinnaar wordt
bekendgemaakt op 14 april 2008 tijdens een conferentie van INFORMS (Institute for Operations
Research and the Management Sciences) in Baltimore. Eerdere prijswinnaars waren onder andere
Motorola, IBM, General Motors, Continental Airlines en de Canadian Pacific Railway.
Zie ook: www.informs.org en www.scienceofbetter.org
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting, 030-2357070.
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag
bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer
energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is
dan de variabele autokosten. Op de 379 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te
zijn.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum 4 februari 2008
Pagina 2/2
NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de
treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename
en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de
treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud
van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke
Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam
alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije
spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd
Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
Corporate Communication
Hoofdgebouw IV
Laan van Puntenburg 100
Postbus 2025
3500 HA Utrecht T 030 - 235 70 70
F 030 - 234 14 16
---- --
Nederlandse Spoorwegen