| |
|Datum: 13 februari 2008 | | | |Laatste groep verslaafden onder dak in hostel Overvecht | |De laatste groep verslaafden van de straat kan terecht in het | |tijdelijke hostel Overvecht. Project BinnenPlaats, dat vanuit de GG&GD| |zorg draagt voor de realisatie van de hostels, bereikt daarmee een | |mijlpaal. De Stichting Beschermende Woonvormen Utrecht (SBWU) bouwde | |mee en zorgt voor de begeleiding van de bewoners. Zorgkantoor Agis | |financiert deze zorg. Cees van Eijk, wethouder Maatschappelijke | |Ondersteuning van de gemeente Utrecht, opent het hostel op vrijdag 15 | |februari 2008. | | | |Op 28 september 2000 wees de gemeenteraad in de wijk Overvecht het | |ziekenhuisterrein aan als locatie voor een hostel. De huidige eigenaar| |van het pand, Mesos, gaat verhuizen naar Leidsche Rijn. De | |planontwikkeling bij Mesos liep vertraging op, waardoor ook de | |planning van het hostel vertraagde. Om de verslaafden niet nodeloos | |langer op straat te laten leven besloot de gemeente een tijdelijk | |hostel te realiseren in Overvecht. Dit hostel is gebouwd in de | |groenstrook naast het Mesos ziekenhuis aan de Paranadreef. Het zal een| |thuis bieden aan 25 verslaafde daklozen. | | | |Hergebruik van het eerste hostel | |Voor de bouw van het hostel is gebruik gemaakt van het tijdelijke | |gebouw van het eerste hostel van BinnenPlaats, het vroegere tijdelijke| |hostel De Hoek. Eerder ontwikkelde de GG&GD Utrecht (via project | |BinnenPlaats) vijf van deze woonvoorzieningen voor aan harddrugs | |verslaafde daklozen, een hostel voor alcoholverslaafde daklozen en een| |hostel voor niet-verslaafde daklozen. Bij de ontwikkeling van de | |hostels is intensief samengewerkt met zorginstellingen en Zorgkantoor | |Agis. Uit ervaringen met de eerder geopende hostels blijkt dat de | |gezondheid en het welzijn van de hostelbewoners sterk verbeteren. De | |overlast en criminaliteit die deze groep veroorzaakte, nemen beduidend| |af. | |Bijlagen | |Factsheet hostel Overvecht en uitnodiging officiële opening | |Noot voor de media | |U bent van harte welkom bij de opening van hostel Overvecht. | | | |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Gemeente Utrecht, | |bestuurscommunicatie, Anita van Wijnbergen, telefoon: 030 - 286 10 44 |
---- --
FACTSHEET HOSTEL OVERVECHT
Hostel Overvecht vormt een onderdeel van de keten van voorzieningen die de gemeente Utrecht tot stand brengt voor de doelgroep (verslaafde) dak- en thuislozen. Dit zijn voorzieningen voor in totaal ongeveer 1000 mensen, waarvan de helft verslaafd is. Uitgangspunt is het bieden van een menselijker bestaan voor deze groep, hetgeen gepaard gaat met het terugdringen van overlast. In het centrum van de stad zijn zorgcentra geopend, waar verslaafden drugs kunnen gebruiken en toegeleid worden naar zorg. In deze fase van de aanpak is nog maar één van de drie zorgcentra nodig in het centrum. Decentraal - verspreid over de wijken - draagt de gemeente zorg voor een thuis voor (verslaafde) dakloze mannen en vrouwen via tien woonvoorzieningen. Drie daarvan zijn tijdelijk.
De GG&GD ontwikkelt deze voorzieningen via project BinnenPlaats in opdracht van de gemeenteraad. Het gaat hierbij om het bieden van onderdak aan mensen die al lang op straat en in Utrecht wonen, bekend zijn bij zorgverleners en langdurig verslaafd zijn. Het is de bedoeling hen dusdanige rust en zorg te bieden, dat hun leven weer regelmaat en structuur krijgt. Hun leefsituatie stabiliseert en verbetert, waardoor overlast en criminaliteit afnemen. De ervaringen met de hostels zijn tot nu toe erg positief.
Data en gegevens rond hostel Overvecht:
28 september 2000 Gemeenteraadsbesluit voor de vestiging van een hostel voor verslaafde dak- en thuisloze mannen en vrouwen in de wijk Overvecht.
Eind 2006 Collegebesluit voor een tijdelijk hostel in Overvecht in verband met vertragingen bij het realiseren van het definitieve hostel.
Januari 2007 Start ontwikkeling van het tijdelijke hostel.
Februari/april Informatiebijeenkomsten met buurtcomités en oproep voor deelname aan de beheergroep van het hostel.
April Start van de beheergroep van het hostel: samenwerken rond het beheer van de omgeving van het hostel door omwonenden, SBWU, wijkbureau, politie, belangenbehartigers van de doelgroep en GG&GD.
4 juni Vrijgave budget door de gemeenteraad.
Juli Schouw in de omgeving van het toekomstige hostel door de beheergroep.
11 september Verlening vrijstelling artikel 17 en bouwvergunning.
Oktober Start enquête onder 139 respondenten (buurtbewoners en 23 bedrijven)
- de zogeheten nulmeting - over de stand van zaken rond de veiligheid, leefbaarheid en het schoon-zijn van de omgeving van het toekomstige hostel. Een half jaar na de opening van het hostel vindt de 1-meting plaats, waarbij nagegaan wordt in hoeverre veranderingen plaatsvonden sinds de komst van het hostel.
18 december Ondertekening van het beheerplan door de wethouder en de leden van de beheergroep (na goedkeuring van de gemeenteraad).
15 februari 2008 Officiële opening. In de week daarna zullen de hostelbewoners gefaseerd hun nieuwe thuis betrekken. 16 februari Open dag voor omwonenden van het hostel. | |
---- --