CDA
Van Dijk: Commissierapport in grote lijnen in het verlengde van huidig
kabinetsbeleid
Op woensdag presenteerde de Commissie Onderwijsvernieuwingen hun
eindrapport. In het rapport worden de onderwijsvernieuwingen van de
afgelopen decennia kritisch onder het licht gehouden.
CDA onderwijswoordvoerder Jan Jacob van Dijk stelt dat het rapport
harde conclusies trekt over de onderwijsvernieuwingen.
Van Dijk: âDeze conclusies zijn hard. Voordat we een definitief
oordeel kunnen vellen over de conclusies willen we eerst het rapport
goed bestuderen, vooral naar de onderbouwing van deze conclusies. Maar
bij voorbeeld de conclusie dat het fout is om in te zetten op gelijke
behandeling van ongelijke leerlingen om hen zo gelijke kansen te
geven, onderschrijf ik volledig. Kinderen hebben onderwijs nodig dat
bij hen past. Dat betekent differentiatie van het onderwijsaanbod. Dat
inzicht delen wij als CDA-fractie.â
Het rapport doet ook aanbevelingen. Veel van de aanbevelingen
herkenbaar en sluiten aan op het huidige regeerakkoord en het
CDA-Verkiezingsprogramma. 'Het is van betekenis dat een commissie met
leden vanuit alle Kamerfracties dit rapport met zijn aanbevelingen
onderschrijven. Daarmee wordt ook steun uitgesproken voor veel plannen
die het kabinet al gepresenteerd heeft en gaat presenteren.' Bij
sommige echter zet Van Dijk vraagtekens. âZo wordt gesproken over meer
canonisering. Het is van belang om op gebieden als rekenen en taal
leerstandaarden te ontwikkelen. Maar op het gebied bijvoorbeeld
aardrijkskunde en biologie weet ik niet of vanuit Den Haag tot in
detail moet worden voorgeschreven wat er geleerd moet worden.â Ook is
Van Dijk kritisch over de begintoets in het basisonderwijs. De komende
tijd zal in de Tweede Kamer het rapport uitvoerig besproken worden.
'We zien uit naar deze discussie', aldus Van Dijk.
---