ChristenUnie
Slob: Pleidooi voor duidelijke rolverdeling overheid en scholen
is terecht
Slob: Pleidooi voor duidelijke rolverdeling overheid en scholen is terecht
woensdag 13 februari 2008 10:30 De overheid heeft haar kerntaak, het
zeker stellen van de kwaliteit van het onderwijs, de afgelopen jaren
ernstig verwaarloosd, concludeerde de Commissie Parlementair Onderzoek
onderwijsvernieuwingen vandaag. Tweede Kamer-fractievoorzitter Arie
Slob vraagt zich af of die vergaande conclusie 'recht doet aan het
verleden'. Toch is hij wel tevreden over het pleidooi van de commissie
voor een duidelijke rolverdeling tussen overheid en scholen.
"Dat is een goed signaal: Tweede Kamer, ken je plaats, toon scholen en
docenten vertrouwen in hun professionaliteit! Maar de overheid wordt
ook krachtig en kritisch aangesproken op haar eigen
verantwoordelijkheid, zelfs zo vergaand dat haar verweten wordt dat ze
'haar kerntaak verwaarloosd heeft'. Dat is nogal wat; de vraag is of
hiermee het verleden recht wordt gedaan."
Tijd voor onderwijs
De Commissie Dijsselbloem analyseerde in haar rapport `Tijd voor
onderwijs' drie ingrijpende onderwijsvernieuwingen die in de jaren
negentig werden doorgevoerd: de basisvorming, de tweede
fase en het vmbo. De commissie Dijsselbloem: "Op dit moment is er
grote onrust binnen het onderwijs en toenemende maatschappelijke zorg
over de onderwijsresultaten. De commissie stelt vast dat
verantwoordelijkheden van overheid en scholen door elkaar zijn gaan
lopen. De overheid heeft zich, soms tot in het klaslokaal, bemoeid met
de didactiek en tegelijkertijd de invulling van de onderwijsdoelen in
hoge mate aan anderen overgelaten en nagelaten voldoende toezicht te
houden op onderwijsresultaten."
Debat
Arie Slob: "Over die rolverdeling tussen overheid en scholen is het
laatste woord nog niet gesproken. Bij alle goede voornemens om de
kwaliteit van het onderwijs te versterken en te bewaken, moet de
overheid niet zwichten voor de verleiding om zich vergaand met de
inhoud en met de pedagogisch-didactische methode te bemoeien. De
commissie wil bijvoorbeeld toetsing in het basisonderwijs verplichten
- dat is een keuze die grote pedagogisch-didactische impact heeft. En
ze wil het proces van canonisering verbreden - dat dreigt een forse
ingreep in de inhoud te worden. Als je de professionaliteit van
docenten vertrouwt, ga je ze niet dicteren wat ze van week tot week
moeten behandelen. Het rapport biedt enorm veel stof voor een gedegen
debat en daar zien we naar uit. Nu maar hopen dat de politiek de
verleiding kan weerstaan om het veld wéér met allerlei vernieuwingen
op stang te jagen, want ook `rust voor het onderwijs' is een
waardevolle aanbeveling.''
---
* Lees een samenvatting van het rapport 'Tijd voor onderwijs'
* Website Commissie Dijsselbloem
(foto: Ruben Timman - NoWords)