Antwoorden op kamervragen van Joldersma en Omtzigt over de reclamespot "ik ben Napoleon"
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DVC-K-U-2819706
13 februari 2008
Antwoorden van minister Klink op kamervragen van de Kamerleden
Joldersma en Omtzigt (beiden CDA) over de reclamespot "ik ben
Napoleon" (2070806150).
Vraag 1.
Waarom heeft u de reclamespot 'ik ben Napoleon' ontwikkeld om aandacht
te vragen voor de overheveling van de geestelijke gezondheidszorg naar
de basisverzekering?
Antwoord 1.
Met ingang van 1 januari 2008 hebben er een aantal wijzigingen
plaatsgevonden in het basispakket van de Zorgverzekeringswet. Omdat
deze veranderingen nieuw beleid betroffen en bovendien iedereen
aanging, heb ik een publiekscampagne laten ontwikkelen voor het najaar
van 2007.
De campagne bestond uit een aantal communicatiemiddelen, zoals een
campagnesite, paginagrote informatiebulletins in huis-aan-huisbladen,
een brochure `Deel ggz in het basispakket', free publicity en drie
radiospots.
Het doel van de radiospots was louter om aandacht te vestigen op het
feit dát er iets ging veranderen in het basispakket van de
zorgverzekering. De boodschap was vervolgens dat men voor meer
informatie terecht kon op de campagnesite of in de eigen
huis-aan-huiskrant. De drie grootste veranderingen voor dat moment
waren: de pil, de tandarts tot 22 jaar en de ggz in het basispakket.
Ik heb ervoor gekozen om zo concreet mogelijk de pakketveranderingen
te benoemen in de drie radiospots. `Napoleon' is een algemeen bekend
ziektebeeld en roept direct herkenning op met de ggz. Die herkenning
wilde ik juist met de radiospots bereiken.
Vraag 2.
Deelt u de opvatting van organisaties in de geestelijke
gezondheidszorg dat deze spot storend en kwetsend kan overkomen bij
mensen met een psychische of psychiatrische aandoening en hun familie,
en bovendien geen representatief beeld geeft van de aard van de
aandoeningen op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg?
Vraag 3.
Bent u bereid deze reclamespot niet meer uit te zenden?
Antwoord 2. + 3.
Het radiospotje `Napoleon' is niet beledigend bedoeld. Zoals hierboven
vermeld was de intentie van de radiospot niet om een representatief
beeld te geven van de ggz maar louter de aandacht te vestigen op een
verandering in het basispakket. Ik heb in de loop van december
begrepen dat enkele belangenorganisaties stelden dat mensen het wel
als beledigend konden opvatten. Ik wil het oordeel van de
belangenorganisaties niet in twijfel trekken. Ook uit uw vragen bleek
de wens het spotje te stoppen. Daarom heb ik besloten de radiospot
`Napoleon' eerder uit de lucht te halen dan aanvankelijk de bedoeling
was. Met de betreffende belangenorganisaties is afgesproken om verder
door te praten over wat voor soort campagnes in de toekomst dan wel
kunnen.