Ingezonden persbericht


Achtergrondinformatie voor de persrechtszaak 'Corneille - Koster'

Den Haag, 13 februari 2008

In antwoord op vragen van de media naar de achtergrond van een lopende rechtszaak, aangespannen door Corneille en zijn vrouw Natacha tegen Nico Koster en zijn bedrijven (hierna: Koster), waarover vandaag ook wordt bericht in HP De Tijd, zetten wij - namens Corneille en zijn vrouw - de feiten beknopt voor u op een rij.

Corneille en Natacha (2007)
Foto vrij van rechten

* Corneille lijdt al jarenlang aan ernstige geestesziekten die het hem onmogelijk maken zijn wil op normale wijze te bepalen en waardoor gemakkelijk misbruik van hem kan worden gemaakt. Deze geestesziekten openbaarden zich voor het eerst in 1992 en hebben in 2002 geleid tot een ernstige psychiatrische crisis. In de daarop volgende jaren is in het ziektebeeld geen verbetering gekomen. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in zijn voorlopige ondercuratelestelling in maart 2005, met instemming van zijn behandelend medicus, op advies van zijn psychiater en op expliciet verzoek van Corneille zelf. Verklaringen die aan de rechtbank zijn overlegd over de geestesziekten komen er op neer dat de stoornissen die er uit voortvloeiden duidelijk waarneembaar waren voor de omgeving van Corneille. Zijn vrouw Natacha is benoemd tot curator.


* In 2004 heeft Koster een brief opgesteld en ter ondertekening aan de zieke Corneille voorgelegd, waarin Corneille een gedeelte van zijn auteursrechten aan Koster heeft overgedragen. De rechtsgeldigheid van deze overdracht van auteursrechten op het oeuvre van Corneille aan Koster wordt fundamenteel betwist. Hetzelfde geldt voor door Corneille incidenteel achteraf aan Koster verleende "toestemming" voor goedkope exploitaties van zijn werken. Dit, onder andere in verband met de ernstige geestesziekten waaraan Corneille leed. De eisers vinden simpelweg dat de auteursrechten op het werk van de kunstenaar bij de kunstenaar en zijn familie zelf behoren te berusten.


* Namens Corneille en zijn vrouw Natacha heeft hun advocaat mr. J.K. Govers tijdens de laatste zitting van 5 februari jl. onder andere verklaringen en andere bewijzen overgelegd waaruit duidelijk wordt dat Koster zelfstandig auteursrechtelijk beschermde werken van Corneille heeft geëxploiteerd en vergoedingen heeft geïncasseerd.


* Koster volstond er doorgaans mee om achteraf om toestemming aan de zieke Corneille te vragen, als hij al om toestemming vroeg, aldus de eisers.


* Van Koster wordt geëist dat hij complete rekening en verantwoording aflegt over de exploitaties van de werken van Corneille, zodat eisers inzicht krijgen in de omvang en de wijze van het gebruik van het oeuvre van Corneille door Koster, iets wat eisers niet althans in volstrekt onvoldoende mate hebben, en winst afdraagt.


* De zaak 'Corneille - Koster' loopt sinds april 2007. Tijdens de zitting van 5 februari jl. heeft de advocaat van Corneille aan Koster voorgesteld de procedure voor enkele maanden aan te houden (te schorsen), zodat Koster in de gelegenheid zou zijn alsnog opgave te doen van de door hem verrichte exploitaties met het oeuvre van Corneille. Koster heeft dit aanbod van de hand gewezen, zodat de procedure wordt vervolgd.

Uit het artikel in HP De Tijd van deze week komt een beeld naar voren als zou de vrouw van de kunstenaar met deze rechtszaak een wig hebben willen drijven tussen een jarenlange vriendschap van Corneille en Koster. Feit is evenwel dat Corneille volstrekt achter de eisen staat. Hij vindt dat er een grens is overschreden met de feiten die nu aan het licht zijn gekomen.

In het artikel in HP De Tijd wordt door enkele zgn. ingewijden uit de Amsterdamse kunstwereld een negatief beeld geschetst van Natacha die vooral een financiële drijfveer zou hebben met deze zaak en de kunstenaar praktisch 'gevangen' zou houden. Een correctie van dit beeld is op zijn plaats.

Aangetekend moet worden dat degenen die als bron optreden Corneille al vele jaren niet hebben gesproken en Natacha nog nooit hebben ontmoet. Zij zijn dus, bijvoorbeeld, ook niet op de hoogte van de specifieke verzorging die Corneille nodig heeft en die Natacha hem al vele jaren geeft noch van het feit dat Corneille zich vrijelijk beweegt in Parijs en waar hij maar heen wil indien hij zich hiertoe in staat voelt.

Natacha heeft gedurende een zeer lange periode ondervonden hoe gemakkelijk Corneille vanwege zijn geestesziekten met zijn belangen en met geld omging. Hij gaf het meerdere malen gewoon weg aan wie 'aardig' tegen hem was. Waar zij kon, heeft zij hierop ingegrepen om zijn belangen veilig te stellen. Zij is zich ervan bewust dat dit haar in sommige kringen rond de kunstenaar niet populair heeft gemaakt.

Overigens heeft de advocaat van Corneille en Natacha ook diverse verklaringen overlegd aan de rechtbank van mensen die beiden al lange tijd goed kennen. Intimi verklaren nou juist dat Corneille met liefde en alle zorg die hij nodig heeft wordt omringd. Diverse professionals uit de wereld van de moderne kunst die jarenlang met Corneille hebben samengewerkt, verklaren uitdrukkelijk hun samenwerking met Corneille vanaf 2002 te hebben gestaakt, omdat samenwerking niet meer verantwoord was, in verband met de geestesziekten van Corneille.



Ingezonden persbericht