Tekst formeel eindbod politie-cao
In de bijlage het formele eindbod van minister Ter Horst aan de politievakbonden voor een nieuwe politie-cao:
De leden van de CGOPd.t.v. het CAOP t.a.v. mw. drs. C.L.D. van AgtenPostbus 5562501 CN Den Haag
Onderwerp
Formeel eindbod werkgevers
""
De afgelopen maanden is het CAO overleg in een impasse geraakt. Om te pogen hieruit te geraken is door mij de heer D. Terpstra ingeschakeld als bemiddelaar. Op basis van zijn rapportage hebben wij op 8 februari jl. besloten de tweede fase van de bemiddeling in te gaan.
Op 13 februari 2008 heeft de heer Terpstra mij geadviseerd over die vormgeving van een CAO akkoord die volgens hem op een zo breed mogelijk draagvlak kan rekenen.
Gelet op vorengenoemd advies stel ik voor om op basis van de hierna volgende voorstellen tot een akkoord te komen. In lijn met dit advies heeft dit voorstel betrekking op de periode van 1 januari 2008 tot 1 januari 2011.
Algemene salarismaatregelen
Ik stel voor de schaalbedragen bij een nieuw af te sluiten arbeidsvoorwaardenakkoord van 36 maanden structureel als volgt te verhogen:
- per 1 februari 2008: 3,50%
- per 1 januari 2009: 3,30%
Politie ambtenaren die per 1 juli 2008 respectievelijk 1 juli 2009 een functie bekleden in de functieschalen tot en met schaal 9 krijgen
- per 1 juli 2008 een eenmalige uitkering van 1200 euro bruto
- per 1 juli 2009 een eenmalige uitkering van 600 euro bruto
Modernisering Functiewaardering en loongebouw
Functiewaardering
Ik stel voor om de vernieuwing van de functiewaardering binnen de sector als volgt uit te gaan voeren:
· De aanpassing van het waarderingssysteem wordt afgerond voor 1 januari 2009
· De omschrijving en waardering van de organieke functies die samen het Landelijk Functiehuis Nederlandse Politie zullen vormen, vindt plaats in de eerste helft van 2009
· In de tweede helft van 2009 wordt de invoering van de organieke functies van het Landelijke Functiehuis Nederlands Politie binnen de korpsen voorbereid
· Toekenning van de organieke functies aan medewerkers gebeurt per 1 januari 2010.
Over de invulling van de aanpassing van het waarderingssysteem zullen wij nader overleggen. Ik stel voor om dit overleg te voeren in een paritaire begeleidingsgroep.
Mede ter voorbereiding op de vernieuwing zal een onderzoek gestart worden met als doel een geobjectiveerd en door alle betrokken partijen gedragen overzicht en inzicht te krijgen:
· of bij de functiewaardering en beloning van de politie in voldoende mate rekening wordt gehouden met politiespecifieke elementen
· of de maatschappelijke waardering van de politie in voldoende mate tot uitdrukking komt in het functiegebouw.
In het overleg over de vernieuwing zullen in ieder geval de navolgende punten als elementen in de waardering betrokken worden:
· politiespecifieke aspecten als confrontatie met menselijk leed, confrontatie met geweld en geweldsmonopolie
· mate van zelfstandig handelen, reikwijdte van handelen en beslissen, breedte en diepgang in de processen
· complexiteit van het werk in bestuurlijke, maatschappelijke, politieke, multiculturele context
· leiding geven in complexe processen
· leiding geven met een hoog afbreukrisico
· vakdeskundigheid en/of competenties die ver uitgaan boven het opleidingsniveau
· resultaatgerichtheid gekoppeld aan competenties
· werk- en denkniveau in de functie.
· confrontatie met 'criminele druk 'in de opsporing
Verder zal het nieuwe waarderingssysteem transparant en daarmee toetsbaar moeten zijn.
Bij de input voor en ombouw naar het nieuwe systeem worden externe deskundigen betrokken. Bij de inrichting van het nieuwe functiehuis zal aandacht worden besteed aan zo te noemen functieladders als ondersteunend instrument voor onder andere functiemobiliteit.
Vereenvoudiging loongebouw
Ik stel voor om het bestaande loongebouw te vereenvoudigen door periodieken in schalen te uniformeren en de maxima van de schalen in een logischer verband te brengen. Deze vereenvoudiging zal geen negatieve gevolgen voor de huidige medewerkers hebben anders dan in incidentele situaties als bij promotie naar een hogere schaal sprake is van een positie die voor de vereenvoudiging lag binnen de bandbreedte van een zogenoemde dubbele periodiek.
Financiering Functiewaardering en Loongebouw
Voor de invoering van het landelijk functiegebouw, het nieuwe functiewaarderings-systeem, het vereenvoudigde loongebouw en eventuele andere arbeidsvoorwaardenmaatregelen in 2010 is maximaal 3,25% van de loonsom. Daarnaast kunnen mogelijke inverdieneffecten, waaronder die van het vereenvoudigde loongebouw, ingezet worden.
Specifieke beloningsmaatregelen
Gelet op de specifieke situatie van de sector stel ik voor de volgende afspraken te maken:
· Tijdelijke tegemoetkoming in de premie van de ziektekostenverzekering
Politieambtenaren met studerende kinderen van 18 jaar of ouder per 1januari 2008 voor 2jaar in aanmerking te laten komen voor een tijdelijke tegemoetkoming van ¤ 69,- bruto per maand per kind om daarmee de voor hen samenhangende inkomenseffecten door de invoering van het zorgstelsel te verlichten.
Voorwaarde om in 2008 voor deze tegemoetkoming in aanmerking te komen is dat het kind op 1januari 2008 studeert. Voorwaarde om in 2009 voor de tegemoetkoming in aanmerking te komen is dat het kind op1 januari 2009 studeert.
· Afbouwregeling operationele toelage
Om de doorstroom vanuit functies met onregelmatigheid te bevorderen wil ik de bestaande afbouwregeling bij onregelmatigheid verruimen. Ik stel daarom voor om voortaan ook bij een vrijwillige overgang een afbouwregeling voor de onregelmatigheidstoeslag in werking te laten treden. Dit kan dan gebeuren middels een verruimde staffel met telkens stappen van één jaar. De staffel kan dan als volgt zijn opgebouwd: 80%, 60%, 40% en 20%. Deze afbouwtoelage treedt in werking als er als gevolg van de overgang een blijvende verlaging van het inkomen ontstaat die ten minste 3% bedraagt van het salaris in de zin van artikel 15 lid 1 Bbp.
Partijen zullen nadere afspraken maken over de definitie van het begrip blijvend.
Diversiteit
Partijen zullen in overleg nagaan of en in welke mate de eerder met de korpsbeheerders gemaakte afspraken over diversiteit aangevuld kunnen of moeten worden met als doel het bijdragen aan het werven en langdurig behouden en binden van de in genoemde afspraken genoemde doelgroepen aan de politie. Werknemersorganisaties worden betrokken in dit proces en zullen de binnen hun organisaties aanwezige kennis en ervaring inbrengen.
Verruiming arbeidsduur
Ik stel voor om in die situaties waarin hiermee een bijdrage kan worden geleverd aan het vergroten van het aandeel arbeidsproductieve uren de mogelijkheden voor verruiming van de arbeidsduur te vergroten door medewerkers te laten kiezen voor een gemiddelde arbeidsduur per week van 38 of 40 uur in plaats van de bestaande 36 uur. In overleg tussen partijen zullen deze situaties c.q. groepen van medewerkers nader worden gedefinieerd.
Voor nieuwe medewerkers die op of na 1 januari 2009 worden aangesteld zal per 1 januari 2009 de arbeidsweek verlengd worden naar 40 uur per week (keuze 36, 38 of 40 waarbij 38 of 40 uur voor studenten uitsluitend geldt in de korpskwartielen).
Daarnaast zullen partijen verdere mogelijkheden bespreken om de arbeidsproductiviteit te verhogen.
Overige afspraken
· Aanpassing adoptieverlof
Ik stel voor de volledige bezoldiging tijdens het adoptieverlof te verlengen van 3 naar 4 weken en de bepaling in het Barp hierop aan te passen. Hiermee ontstaat voor de sector een royalere regeling dan uit de Wet Arbeid en Zorg voortvloeit.
· Oordeel bedrijfsarts en wijzen op second opinion
Ik stel voor in het Barp de verplichting op te nemen om de medewerker te wijzen op de mogelijkheid van het aanvragen van een nieuw medisch onderzoek en de termijn daarvoor te verlengen naar 5 kalenderdagen.
· Beslistermijn naar aanleiding van de uitspraak van de cie arbeidsmodaliteiten
In de rechtspositie wordt een termijn bepaald waarbinnen het bevoegde gezag een beslissing moet nemen op basis van het advies van de commissie. Mijn gedachte gaat daarbij uit naar een termijn van 6 weken na dagtekening van het advies van de commissie. Over de gevolgen van deze termijnoverschrijding zullen partijen nog een nadere afspraak maken.
Cao-overleg en langere termijn ontwikkelingen
In het overleg over de cao politie hebben wij vastgesteld dat dit cao-overleg onvoldoende mogelijkheden biedt om een verbinding te leggen tussen het cao-overleg als moment waarop de arbeidsvoorwaarden voor een beperkte periode worden vastgesteld en het bespreken van analyses en visies op langere termijn ontwikkelingen. Om aan deze lange termijn visie gezamenlijk vorm te kunnen geven stel ik voor om een overlegplatform in te stellen:
§ Waarin vertegenwoordigers uit politievakorganisaties, ministeries, KBB, RHC, Openbaar Ministerie en deskundigen van buiten de politieorganisatie deelnemen
§ Waarin ruimte voor debat is vanuit de diverse belangen en vanuit de buitenwereld
§ Waarin actuele en toekomstige ontwikkelingen binnen en rond de politie besproken worden, gebruikmakend van bestaande visies (o.a. politie in ontwikkeling en werkgeversvisie), met het volgende doel:
§ Een gemeenschappelijke visie op de ontwikkeling van de politiefunctie en de maatschappelijke positionering daarvan
§ Een gemeenschappelijk gedeelde opvatting over de problematiek van waardering en respect zoals dat ervaren wordt binnen de politieorganisatie en vanuit die erkenning een visie te ontwikkelen op mogelijke beleidsmaatregelen om deze problematiek weg te nemen.
Er zal sprake zijn van een overlegplatform zijn waarin onder leiding van een buitenstaander met statuur en kennis van de sector ontwikkelingen inzichtelijk gemaakt worden die relevant zijn voor de organisatie en de medewerkers binnen de politie. Binnen een nader vorm te geven ondersteuning zal het overleg en de discussie binnen het platform inhoudelijk voorbereid worden. De instelling van het overlegplatform zal in (of namens) het cao-overleg vastgesteld worden.
Looptijd nieuw akkoord
De hier opgenomen voorstellen gelden bij een looptijd van 36 maanden.
DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,
Mevrouw dr. G. ter Horst
Noot voor redacties (