Sandd houdt groei in stand
13/02/2008 15:01
Sandd BV
Sandd, het op één na grootste postbedrijf van Nederland, heeft haar omzet in 2007 zien stijgen met bijna 18% ten opzichte van 2006 naar 80 miljoen euro. Voor circa 1.600 klanten bezorgde Sandd vanuit 80 distributiecentra met 12.500 bezorgers 390 miljoen poststukken. Hiermee groeide het marktaandeel in het geliberaliseerde deel van de postmarkt naar ruim 14%.
Marktaandeel stijgt van 12% naar ruim 14%
Sandd heeft het verspreide volume zien stijgen van 320 miljoen poststukken in 2006 tot 390 miljoen in 2007. Daarmee is het marktaandeel van Sandd binnen de geliberaliseerde postmarkt gestegen van 12% naar ruim 14%. Naast een sterke groei binnen de uitgevers- en thuiswinkelbranche is het Sandd gelukt om bij haar bestaande relaties nieuwe langlopende contracten af te sluiten. Hierdoor heeft Sandd haar nummer 2 positie verder versterkt.
Positief resultaat 2007
Met een omzet van 80 miljoen euro heeft Sandd een operationele winst behaald van 5% in 2007. In vergelijking met 2006 steeg de omzet in 2007 van 68 tot 80 miljoen euro. De verwachting is dat de omzet in 2008 met 10% zal stijgen.
Bart Stomphorst, CEO Sandd: "Het is een knappe prestatie dat Sandd, ondanks de onzekerheid omtrent de verdere liberalisering, zulke positieve cijfers laat zien. Sandd heeft haar positie weten te versterken en is klaar om nieuwe marktsegmenten te betreden wanneer de gehele Nederlandse postmarkt wordt vrij gegeven."
Sandd wint groot aantal tenders
Sandd mag in 2008 een groot aantal nieuwe klanten verwelkomen. In 2007 heeft Sandd 90% van alle grote tenders naar zich toegetrokken. Naast nieuwe klanten als Kluwer, ANWB en NS is onder andere Neckermann.com teruggekeerd bij Sandd.
Bart Stomphorst: " Duidelijk is dat in 2007 kwaliteit opnieuw de boventoon is gaan voeren. Sandd is in 2007 met succes gestart aan de mechanisatie en optimalisatie van het sorteerproces. Dit mede om de scherpe tariefstelling te kunnen handhaven. Uit alle onderzoeken blijkt dat de kwaliteit van Sandd het niveau van TNT dicht is genaderd. Daarom zal Sandd de komende jaren verder gaan met het reduceren van kosten en de optimalisatie van het proces."
Voor 2008 verwacht Sandd een volumestijging van 13% tot 440 miljoen poststukken. Het marktaandeel zal hierdoor stijgen naar ruim16%.
Sandd verwacht dat Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken, de Nederlandse postmarkt op 1 juli 2008 volledig vrij zal geven.
Sandd
Sandd is het op één na grootste postbedrijf van Nederland. Met vaste bezorgdagen, aantrekkelijke tarieven en betrouwbare dienstverlening bezorgt Sandd sinds 2001 geadresseerd drukwerk voor een uiteenlopende klantenkring van charitatieve instellingen tot postorderaars en van direct mails tot tijdschriften. De doelstelling van Sandd is een marktaandeel van 20-25% in 2013.
http://www.sandd.nl
Noot voor de redactie:
Achtergrondinformatie (