Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersooon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 13 februari 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk DGTL2008/556 2070808270 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van het lid Cramer inzake het dumpen van afval in zee. De antwoorden op vragen met betrekking tot de strafmaat en hoogte van de boetes in binnen- en buitenland verdient nader onderzoek (vraag 4 en 5) dus hierop wil ik na de zomer schriftelijk terugkomen.


1. Kent u het artikel "Zee is dumpplaats vuilnis"


1. Ja.


2. Beschikt u over cijfers over de ontwikkeling van de hoeveelheid in zee gedumpt afval in de afgelopen vijf jaar? Is het waar dat er nauwelijks sprake is van verandering in de omvang van dit probleem?


2. Nee, ik beschik niet over harde cijfers met betrekking tot de ontwikkeling van de hoeveelheid van in zee gedumpt afval. De omvang van het probleem is moeilijk te bepalen omdat schepen die doelbewust hun afval overboord zetten, dit op volle zee doen waar moeilijk te controleren valt. De cijfers uit het artikel moeten daarom worden beschouwd als ruwe schattingen.

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

DGTL2008/556

Er zijn monitoringsprojecten zoals het zogenaamde Beach Litter project dat wordt uitgevoerd in het kader van het OSPAR Verdrag1. Indirect zijn hieruit trends af te leiden met betrekking tot de totale hoeveelheid zwerfafval afkomstig van de scheepvaart, toerisme en visserij. In de afgelopen 7 jaar is er geen significante af- of toename waargenomen in de totale hoeveelheid afval op stranden. Daarnaast worden trends in zwerfafval op zee in Nederland onderzocht in een monitoring programma van IMARES. Dit onderzoek is gebaseerd op de hoeveelheid afval in magen van dood aangespoelde zeevogels (de Noordse Stormvogel). De uitkomsten van het monitorprogramma laat over de laatste 10 jaar een patroon van geleidelijke afname van zwerfvuil zien. De hoeveelheid afval in vogelmagen is echter nog steeds hoog.


3. Hoeveel vervuilers zijn de afgelopen jaren beboet? Om hoeveel kilo afval gaat het en hoe hoog zijn de boetes in deze gevallen?

3. De overheid ziet er aan de hand van een administratiesysteem op toe dat schepen al hun afval meebrengen naar de wal. Schepen die zich daar niet aan houden, kunnen worden beboet. De boetes variëren per geval afhankelijk van de omvang van de overtreding danwel vervuiling. Overtredingen van de lozingsvoorschriften voor huisvuil blijken technisch vaak erg moeilijk te bewijzen. Sinds 2004 zijn er 5 schepen (10 individuele verdachten) aangehouden maar tegen geen van hen kon voldoende bewijs geleverd worden.

De bewijsvoering in het geval van milieudelicten met olie is met behulp van foto's van de Kustwacht eenvoudiger te leveren. In 2007 varieerden de boetes tussen de
2.500 en maximaal 7.500,-. De boetes voor fraude met betrekking tot de afval- boekhouding (bijvoorbeeld olie-logboeken) lagen tussen de 1.500,- en 3.500,-

4. In hoeverre verschilt de aanpak van en de strafmaat voor vervuilende schippers in Nederland van die van andere lidstaten van de Europese Unie en van die van de Verenigde Staten?

4. Er is geen uniforme aanpak van en strafmaat voor vervuilende schepen in de Europese Unie. Ieder land kent zijn eigen regels en stelsels. De strafmaat in Europa is over het algemeen minder zwaar dan die in de Verenigde Staten. In Nederland geldt het volgende: in geval van een misdrijf (opzettelijk begaan): gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren, taakstraf of geldboete van maximaal 74.000 euro. In geval van een overtreding: hechtenis van ten hoogste zes maanden, taakstraf of geldboete van maximaal 18.500 euro. Bovendien kunnen bijkomende straffen en maatregelen worden opgelegd, bijv. gehele of gedeeltelijke stillegging van de onderneming van de veroordeelde, waarin het economisch delict is begaan, voor een tijd van ten hoogste een jaar, openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.


1 Verdrag inzake de bescherming van het mariene milieu in het noordoostelijk deel van de Atlantische Oceaan.
---

DGTL2008/556

Mij is bekend dat in Amerika boetes van meerdere miljoenen US dollars en gevangenisstraffen van meerdere jaren geen uitzondering zijn bij ernstige milieudelicten en opzettelijke fraude met de afval- en olieboekhouding aan boord2. Het is interessant om na te gaan in hoeverre een hogere strafmaat bijdraagt aan een betere naleving van de milieuregelgeving. Ik wil deze vraag dan ook nader onderzoeken en zal hier na de zomer schriftelijk op terugkomen.


5. Wat is uw mening over het pleidooi van Rijkswaterstaat om boetes te verhogen of gevangenisstraffen voor vervuilers in te stellen?

5. Ik ben van mening dat milieuovertredingen in de scheepvaart adequaat dienen te worden bestraft en dat er een preventieve werking vanuit dient te gaan. V&W en Justitie zullen gezamenlijk onderzoeken of en zo ja welke maatregelen haalbaar en wenselijk zijn. Hierbij zal ook de invoering van de bestuurlijke boete in de Wet voorkoming verontreiniging door schepen (Wvvs) aan de orde kunnen komen. Gewezen zij in dit verband op mijn antwoorden vorig jaar in relatie tot het voornemen tot het invoeren van de bestuurlijke boete in de Wvvs (TK 2006-2007, 29279, nr. 54). Zoals gezegd, kom ik na de zomer schriftelijk op deze kwestie terug.


6. Is het waar dat de sponsering van het KIMO-project waarbij big bags worden gegeven aan vissers binnenkort stopt? Hoeveel geld is met deze subsidie aan deze internationale organisatie van kustgemeenten gemoeid en overweegt u een structurele bijdrage? Hoeveel afval is de afgelopen jaren met deze big bags verzameld?

6. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ondersteunt diverse deelprojecten van het zogenaamde Fishing for Litter project van KIMO. Hiermee is dit jaar in totaal ca 40.000 gemoeid. Een aantal deelprojecten loopt in 2008/2009 af. De bijdragen zijn in de meeste gevallen toegezegd voor een periode van meerdere jaren. Op grond van de resultaten en bijdragen van andere belanghebbende partijen wordt besloten over voortzetting van de subsidie. Er is in 2007 ongeveer 300.000 kg afval verzameld door 38 deelnemende schepen.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

2 Bron: Lloyd's List 25 september 2007

---