abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersooon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
13 februari 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGTL2008/556 2070808270
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van het lid Cramer inzake het dumpen
van afval in zee. De antwoorden op vragen met betrekking tot de strafmaat en hoogte
van de boetes in binnen- en buitenland verdient nader onderzoek (vraag 4 en 5) dus
hierop wil ik na de zomer schriftelijk terugkomen.
1. Kent u het artikel "Zee is dumpplaats vuilnis"
1. Ja.
2. Beschikt u over cijfers over de ontwikkeling van de hoeveelheid in zee gedumpt afval
in de afgelopen vijf jaar? Is het waar dat er nauwelijks sprake is van verandering in de
omvang van dit probleem?
2. Nee, ik beschik niet over harde cijfers met betrekking tot de ontwikkeling van de
hoeveelheid van in zee gedumpt afval. De omvang van het probleem is moeilijk te
bepalen omdat schepen die doelbewust hun afval overboord zetten, dit op volle zee
doen waar moeilijk te controleren valt. De cijfers uit het artikel moeten daarom
worden beschouwd als ruwe schattingen.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGTL2008/556
Er zijn monitoringsprojecten zoals het zogenaamde Beach Litter project dat wordt
uitgevoerd in het kader van het OSPAR Verdrag1. Indirect zijn hieruit trends af te
leiden met betrekking tot de totale hoeveelheid zwerfafval afkomstig van de
scheepvaart, toerisme en visserij. In de afgelopen 7 jaar is er geen significante af- of
toename waargenomen in de totale hoeveelheid afval op stranden. Daarnaast
worden trends in zwerfafval op zee in Nederland onderzocht in een monitoring
programma van IMARES. Dit onderzoek is gebaseerd op de hoeveelheid afval in
magen van dood aangespoelde zeevogels (de Noordse Stormvogel). De uitkomsten
van het monitorprogramma laat over de laatste 10 jaar een patroon van geleidelijke
afname van zwerfvuil zien. De hoeveelheid afval in vogelmagen is echter nog steeds
hoog.
3. Hoeveel vervuilers zijn de afgelopen jaren beboet? Om hoeveel kilo afval gaat het en
hoe hoog zijn de boetes in deze gevallen?
3. De overheid ziet er aan de hand van een administratiesysteem op toe dat schepen al
hun afval meebrengen naar de wal. Schepen die zich daar niet aan houden, kunnen
worden beboet. De boetes variëren per geval afhankelijk van de omvang van de
overtreding danwel vervuiling. Overtredingen van de lozingsvoorschriften voor
huisvuil blijken technisch vaak erg moeilijk te bewijzen. Sinds 2004 zijn er 5 schepen
(10 individuele verdachten) aangehouden maar tegen geen van hen kon voldoende
bewijs geleverd worden.
De bewijsvoering in het geval van milieudelicten met olie is met behulp van foto's van
de Kustwacht eenvoudiger te leveren. In 2007 varieerden de boetes tussen de
2.500 en maximaal 7.500,-. De boetes voor fraude met betrekking tot de afval-
boekhouding (bijvoorbeeld olie-logboeken) lagen tussen de 1.500,- en 3.500,-
4. In hoeverre verschilt de aanpak van en de strafmaat voor vervuilende schippers in
Nederland van die van andere lidstaten van de Europese Unie en van die van de
Verenigde Staten?
4. Er is geen uniforme aanpak van en strafmaat voor vervuilende schepen in de
Europese Unie. Ieder land kent zijn eigen regels en stelsels. De strafmaat in Europa is
over het algemeen minder zwaar dan die in de Verenigde Staten.
In Nederland geldt het volgende: in geval van een misdrijf (opzettelijk begaan):
gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren, taakstraf of geldboete van maximaal
74.000 euro. In geval van een overtreding: hechtenis van ten hoogste zes maanden,
taakstraf of geldboete van maximaal 18.500 euro. Bovendien kunnen bijkomende
straffen en maatregelen worden opgelegd, bijv. gehele of gedeeltelijke stillegging van
de onderneming van de veroordeelde, waarin het economisch delict is begaan, voor
een tijd van ten hoogste een jaar, openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.
1 Verdrag inzake de bescherming van het mariene milieu in het noordoostelijk deel van de Atlantische Oceaan.
---
DGTL2008/556
Mij is bekend dat in Amerika boetes van meerdere miljoenen US dollars en
gevangenisstraffen van meerdere jaren geen uitzondering zijn bij ernstige
milieudelicten en opzettelijke fraude met de afval- en olieboekhouding aan boord2.
Het is interessant om na te gaan in hoeverre een hogere strafmaat bijdraagt aan een
betere naleving van de milieuregelgeving. Ik wil deze vraag dan ook nader
onderzoeken en zal hier na de zomer schriftelijk op terugkomen.
5. Wat is uw mening over het pleidooi van Rijkswaterstaat om boetes te verhogen of
gevangenisstraffen voor vervuilers in te stellen?
5. Ik ben van mening dat milieuovertredingen in de scheepvaart adequaat dienen te
worden bestraft en dat er een preventieve werking vanuit dient te gaan. V&W en
Justitie zullen gezamenlijk onderzoeken of en zo ja welke maatregelen haalbaar en
wenselijk zijn. Hierbij zal ook de invoering van de bestuurlijke boete in de Wet
voorkoming verontreiniging door schepen (Wvvs) aan de orde kunnen komen.
Gewezen zij in dit verband op mijn antwoorden vorig jaar in relatie tot het
voornemen tot het invoeren van de bestuurlijke boete in de Wvvs (TK 2006-2007,
29279, nr. 54). Zoals gezegd, kom ik na de zomer schriftelijk op deze kwestie terug.
6. Is het waar dat de sponsering van het KIMO-project waarbij big bags worden
gegeven aan vissers binnenkort stopt? Hoeveel geld is met deze subsidie aan deze
internationale organisatie van kustgemeenten gemoeid en overweegt u een
structurele bijdrage? Hoeveel afval is de afgelopen jaren met deze big bags
verzameld?
6. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ondersteunt diverse deelprojecten van het
zogenaamde Fishing for Litter project van KIMO. Hiermee is dit jaar in totaal ca
40.000 gemoeid. Een aantal deelprojecten loopt in 2008/2009 af. De bijdragen zijn
in de meeste gevallen toegezegd voor een periode van meerdere jaren. Op grond van
de resultaten en bijdragen van andere belanghebbende partijen wordt besloten over
voortzetting van de subsidie. Er is in 2007 ongeveer 300.000 kg afval verzameld door
38 deelnemende schepen.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
2 Bron: Lloyd's List 25 september 2007
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat